Відповіді ПФУ на запитання про електронні трудові книжки
Запитання
Електронні трудові: які особливості роботи з ними та чи стане простіше роботодавцям і працівникам?
Відповідь
10.06.2021 — активізували процес оцифрування трудових книжок усіх працюючих українців. Закон передбачає, що відсутні відомості про трудову діяльність працівників ПФУ включатиме до Реєстру застрахованих осіб з паперових трудових книжок упродовж 5 років.
⚡️ Електронні трудові книжки: врахуйте це прямо зараз
Які особливості п’ятирічного періоду? Що чекає в подальшому на паперові трудові книжки?
Держава встановила перехідний період, щоб внести до Реєстру застрахованих осіб відомості з паперових трудових книжок. Однак за Законом за бажанням працівника паперова трудову книжку можна вести і після закінчення п’ятирічного терміну.
Яка інформація буде міститися в електронній трудовій книжці? Чи буде вона відрізнятися від паперової?
Електронна трудова книжка — це цифровий аналог паперової трудової книжки, тому в електронній трудовій книжці буде відображатись уся наявна інформація про стаж, записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення, заохочення та нагороди за успіхи в роботі. Тобто, все як і в паперовій трудовій книжці.
Інформацію з паперової трудової в електронному вигляді можуть надати як роботодавці, так і фізособи?
Відомості про трудову діяльність може подавати до Реєстру застрахованих осіб як застрахована особа, так і роботодавець, через вебпортал електронних послуг ПФУ. Процес доволі простий: для цього потрібно увійти до особистого кабінету на вебпорталі Фонду за допомогою КЕП. Якщо дані вносить роботодавець, то за допомогою КЕП роботодавця. Потім заповнити анкету та прикріпити скановані копії паперової трудової книжки. Роботодавець також повинен обов’язково надати скановану копію згоди працівника щодо надання дозволу на обробку його персональних даних.
Як скановані дані переводяться у цифровий формат і хто це робить: сама людина, роботодавець чи працівники ПФУ?
ПФУ вже успішно використовує технологію переведення сканованих даних у цифровий формат. Після заповнення роботодавцем або громадянином анкети та прикріплення скан-копій спеціалісти територіальних органів ПФУ переводять їх у цифровий формат. Спеціалісти ПФУ звіряють записи трудової книжки із даними, що вже містяться в персональній картці Реєстру застрахованих осіб. У підсумку формують кінцевий варіант електронної трудової книжки. Коли трудова книжка успішно оцифрована, то дані про періоди роботи і наявний страховий стаж можливо переглянути в особистому кабінеті на вебпорталі електронних послуг ПФУ.
А як бути з документами про освіту, про народження дітей жінкам, а чоловікам — про службу в армії?
Ці документи також сканують і вносять до електронної трудової книжки, адже вони впливають на обрахунок стажу, а відповідно мають бути зафіксовані в Реєстрі застрахованих осіб.
Що робити з паперовою трудовою книжкою після оцифрування?
Після оцифрування оригінал паперової трудової передають на зберігання працівнику. Якщо людина виявить бажання, то паперову трудову і надалі, на її вимогу, роботодавець буде зобов’язаний вести паралельно із електронним варіантом трудової, вносити туди записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення тощо.
Де і як можна подивитися свою електронну трудову книжку?
Переглянути наявну інформацію про себе, зокрема, про свій трудовий чи страховий стаж можна на порталі електронних послуг ПФУ в своєму особистому кабінеті. Якщо в людини виникають будь-які питання, на порталі, можна подати звернення. Крім того, аби з’ясувати додаткові питання, можна звернутись до найближчого сервісного центру або зателефонувати на «гарячу» телефонну лінію ПФУ за номерами: 0 800 503 753, 044 281 08 70, 044 281 08 71.
Також ПФУ розробив мобільний додаток «Пенсійний фонд». Він забезпечує доступ до електронних сервісів ПФУ з мобільних пристроїв та робить спілкування максимально зручним та ефективним.
Чи впливає наявність електронної трудової книжки на процедуру виходу на пенсію?
Запровадження цього документу полегшить життя майбутнім пенсіонерам: електронна трудова книжка дасть можливість, при досягненні людиною пенсійного віку призначати їй пенсію автоматично, позбавить необхідності особисто відвідувати органи ПФУ.
Як бути, якщо людина планує вийти на пенсію пізніше?
За людиною завжди має право вибору. Якщо вона вирішить вийти на пенсію з більш пізнього віку і таким чином підвищити розмір пенсії, то має про це повідомити до досягнення пенсійного віку. І зробити це можна через той же вебпортал електронних послуг.
Якщо людина повідомила про свій вибір продовжувати працювати, або якщо паперова трудова книжка не надавалась для оцифрування і протягом трьох місяців з дня досягнення пенсійного віку її також не надано (а про необхідність подати трудову книжку ми зобов’язані інформувати людину), то згідно закону вважається, що вона виявила бажання вийти на пенсію пізніше.
Якщо ж людина не повідомила про свій вибір щодо часу призначення пенсії і в Реєстрі застрахованих осіб наявна інформація про страховий стаж, то пенсія призначається автоматично з наступного дня за днем досягнення пенсійного віку.
Наскільки будуть захищені дані, які міститимуться в електронній трудовій книжці?
Дані, які акумулюються в Реєстрі застрахованих осіб, перебувають під надійним захистом системи кіберзахисту. Вся інформація про працівника та набутий ним стаж роботи, освіту, кваліфікацію, відомості про реєстраційний номер облікової картки платника податків, дату народження, надається тільки особі, якої такі відомості стосуються, або іншим особам виключно за згодою працівника, наданою через електронний кабінет застрахованої особи на веб-порталі електронних послуг ПФУ.
Які переваги дає електронна трудова книжка?
Основна перевага — це автоматичне призначення пенсії та зменшення витрат роботодавців на ведення паперового документообігу, спрощення доступу до інформації про набутий стаж, зменшення негативних наслідків втрати паперових документів, їх фізичного пошкодження.