ПРОБЛЕМА
Підприємство має на балансі будівлю. Під час великих снігопадів завалився дах. Зараз проводяться ремонтні роботи по його відновленню. Як оприбуткувати матеріали, отримані від демонтажу даху, які в подальшому будуть використані в господарській діяльності? Вебінари для бухгалтерів 2025
РІШЕННЯ
Операції з оприбуткування матеріальних цінностей, отриманих у результаті демонтажу необоротних активів, має бути оформлено відповідними первинними документами.
При цьому слід керуватись Методичними рекомендаціями з бухгалтерського обліку основних засобів, затвердженими наказом Мінфіну від 30.09.2003 № 561. Доцільним є також використання вимог Порядку списання об’єктів державної власності, затвердженого постановою КМУ від 08.11.2007 № 1314.
Для визначення непридатності основних засобів до використання, можливості їх використання та оформлення відповідних первинних документів керівником підприємства створюється постійна комісія.
Комісія складає акт, у якому визначає, зокрема, можливість використання окремих вузлів, деталей, матеріалів, що можуть бути одержані при демонтажі, розбиранні (ліквідації) основних засобів, встановлює їх кількість і вартість.
Розбирання та демонтаж основних засобів, які втратили своє виробниче значення або стали непридатними, здійснюється тільки після затвердження акта керівником підприємства.
Деталі, вузли, агрегати та інші матеріали, отримані при розбиранні і демонтажу основних засобів, оприбутковуються з визнанням іншого доходу і зарахуванням на рахунки обліку матеріальних запасів. Непридатні для використання вузли, деталі, матеріали й агрегати має бути оприбутковано як вторинну сировину (металобрухт тощо).
Оприбуткування матеріальних цінностей, отриманих у результаті демонтажу даху приміщення, на склад підприємства здійснюється на підставі накладної чи акта приймання матеріальних цінностей.
«Вчіться, розваги нікуди не дінуться», — казали вони. Проте розваги якраз кудись ділися, а навчання завжди з нами. Бо як бухгалтеру без нових знань наодинці з податковими змінами? Вища школа Головбуха — ваш шанс лагідно поєднати підвищення кваліфікації і відпочинок, адже ви самі обираєте час і місце для уроків!
Оскільки отримані при демонтажу даху приміщення матеріальні цінності можуть бути використані у господарській діяльності або реалізовані, то з метою оподаткування вони прирівнюються до безоплатно отриманих товарів. Відповідно до підпункту 135.5.4 Податкового кодексу України (ПК) вартість таких активів включається до складу доходів, що враховуються при обчисленні об’єкта оподаткування.
Пунктом 144.1 ПК дозволяється включати до балансової вартості основних засобів витрати на проведення ремонту, реконструкції, модернізації та інших видів поліпшення основних засобів. При цьому сума таких витрат повинна перевищувати 10% сукупної балансової вартості всіх груп основних засобів, що підлягають амортизації, на початок звітного року. Решта (менше 10%) враховується у складі податкових витрат підприємства.
Відображення в обліку оприбуткування матеріальних цінностей, отриманих при демонтажу об’єкта основних засобів
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | Податковий облік | ||
Д-т | К-т | Доходи | Витрати | |||
1 | Проведено демонтаж даху будівлі підрядником ТОВ «Будівельник» (акт виконаних робіт, податкова накладна) | 976 641 | 631 631 | 5000 1000 | – | 5000* |
2 | Оплачено за демонтаж ТОВ «Будівельник» | 631 | 311 | 6000 | – | – |
3 | Оприбутковано на склад матеріальні цінності, отримані від демонтажу | 205, 22 | 745 | 15000 | 15000 | – |
* За умови, що витрати на демонтаж даху не перевищують 10% сукупної балансової вартості всіх груп основних засобів, що підлягають амортизації, на початок звітного року.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"