Оскарження податкового повідомлення-рішення 2024
Згідно Податковому кодексу України (далі – ПК), органи ДПС у деяких випадках можуть самостійно встановлювати розмір податкового зобов’язання для платника податків. Часто такі ситуації виникають, коли за результатами перевірок, у платника податків були виявлені порушення стосовно подачі податкових декларацій чи сплати податкових зобов'язань.
У такому випадку, податківці виносять певне рішення на основі чинного законодавства і направляють платникові податків відповідне ППР. Що робити платникові податків, який отримав його від податківців, але не погоджується з ним? Як оскаржити ППР від органу контролю?
Наразі податківці проводять камеральні, фактичні та позапланові документальні перевірки. А ще чекаємо на відновлення планових перевірок. Як наслідок — платники отримують ППР із донарахованими сумами. Нагадаємо, як можна оскаржити неправомірні, з вашого погляду, донарахування
Оскарження податкового повідомлення-рішення
Якщо платник податку вважає, що рішення податківців неправомірне, а грошове зобов’язання нараховано йому неправильно, то можна все оскаржити. Право оскарження ППР діє на підставі пункту 56.1 ПК і його можливо реалізувати у два способи:
- адміністративне оскарження – подати письмову скаргу самій податковій, але її вищому органу (п. 56.3 ПК). З 12 лютого 2021 року скарги на рішення територіальних органів ДПС подаються до центрального органу ДПС (оновлений п. 1 розділу ІІ Порядком оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляду контролюючими органами, який затверджений наказом ДФС від 21.10.2015 № 916, далі – Порядок № 916). Наприклад, якщо ППР надіслала міська ДПІ, то оскаржувати треба у Центральному апараті ДПС України – Департаменті адміністративного оскарження ДПС України. Структуру ДПС можна знайти на її веб-порталі;
- судове оскарження – подати позов до окружного адміністративного суду (ч. 1 ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України, далі – КАС). При цьому не обов’язково за місцем знаходження сторін справи (ч. 1 ст. 25 КАС).
Краще всього почати з адміністративного оскарження, так воно на відміну від судового безкоштовне. Крім того, це дозволить потягнути час, щоб зібрати всі документи та уточнити свої позиції перед судовим оскарженням.
Увага: у 2021 році змінилася підвідомчість розгляду скарг у ДПС.
Оскарження ППР від митниці
ППР митниці також оскаржуються у порядку визначеному ПК (ч. 5 ст. 24 Митного кодексу України). Адміністративне оскарження тоді здійснюється у вищому органі Державної митної служби. Строки такі ж, як і для ППР податківців. Для скарг на ППР від ДМС також діє той же самий Порядок № 916.
Увага: скарги за рішенням податківців і митників мають єдині правила подання та розгляду.
Податкова готує «чорний список» несумлінних платників, щоб управляти податковими ризиками і впливати на сплату податків. Хто і як готуватиме цей список і чим це загрожує платникам, розповімо у цьому матеріалі
Оскарження ППР в адміністративному порядку
Під час проведення процедури адміністративного оскарження, обов'язок довести правомірність рішень покладений на податківців (п. 56.4 ПК). Тобто довести правомірність ППР і суми в ньому мають саме податківці (митники).
Адміністративне оскарження податкового повідомлення-рішенняя здійснюється за такими правилами:
- скаргу до вищого органу ДПС подають у письмовій формі (п. 56.3 ПК);
- до скарги додають копії документів, які платник податків використовує як доказ власної правоти та неправомірності ППР (п. 56.3 ПК). Наявність всіх необхідних копій документів значно збільшує шанси платника податків на оскарження рішення податківців;
- платник податків, який скаржиться, має повідомити про подану скаргу той територіальний відділ ДПС, рішення якого він оскаржує (п. 56.5 ПК). Теж письмово – у довільній формі, можна рекомендованим листом, до якого докласти копію скарги.
При здійсненні процедури адміністративного оскарження ознайомтесь з уже згаданим Порядком № 916.
Платник податків, надаючи скаргу вищим контролюючим органам має бути особливо уважним, адже у разі порушення вимог пунктів 56.3 та 56.6 ПК, його скарга не буде розглянута і буде повернена із поясненням причини повернення.
Орган ДПС, який що розглядає скаргу платника податків має прийняти вмотивоване, правомірне рішення щодо його скарги. Це може бути як задоволення скарги повністю, часткове задоволення чи взагалі відхилення скарги. Строк оскарження ППР в адміністративному порядку висвітлимо далі. Відповідь стосовно прийнятого рішення, контролюючі органи мають надіслати поштою або через електронний кабінет не пізніше 20 календарних днів із дня отримання скарги платника податків (п. 56.8 ПК). Втім, скарга може розглядатися і значно довше, аж до 60 календарних днів (п. 56.9 ПК). У такому випадку, контролюючий орган має повідомити платника податків про продовження строків розгляду скарги.
Якщо рішення про задоволення скарги часткове, то попереднє ППР анулюється та платнику податків надсилається нове.
Якщо у встановлений ПК строк рішення контролюючого органу не було надіслане платнику податків, то таке рішення вважається повністю задоволеним на користь платника податків і не підлягає подальшому адміністративному оскарженню. Також, скарга вважається повністю задоволеною і у випадку, коли не надійшло повідомлення про продовження строку розгляду скарги. У будь якому випадку, рішення ДПС може бути оскаржене у судовому порядку. Аналогічно все щодо ППР від ДМС.
- Національна сертифікація бухгалтерів — 2025 ⏩
- Професійна сертифікація за МСФЗ ⏩
- Національна сертифікація головбуха медичного КНП — 2025 ⏩
- ПДВ: від азів до майстерності ⏩
- Розрахунок зарплати, звітність, перевірки ⏩
- РРО: робота, помилки та штрафи ⏩
- ФОП-єдиноподатник: практикум для бухгалтера та підприємця ⏩
- Благодійні організації: практикум з обліку та оподаткування ⏩
Строки оскарження податкового повідомлення-рішення
Оскарження ППР, як і сплата ППР нині відбуваються в один строк:
- оскарження ППР – це 10 РОБОЧИХ днів (п. 56.3 ПК);
- сплата ППР – це 10 РОБОЧИХ днів (абз. 1 п. 57.3 ПК).
Зверніть увагу, що зараз вищенаведені строки співпадають.
Якщо останній день можливого оскарження припадає на вихідний/святковий день, то останнім днем такого стоку тоді стає перший робочий день, що настає за таким вихідним / святковим днем (п. 56.13 ПК, п. 4 розділу ІІІ Порядку № 916, роз’яснення ДПС у Хмельницькій області).
Отже, для того, щоб перебіг строку сплати ППР зупинився, оскаржити треба у 10 РОБОЧИХ днів. Якщо це встигнути зробити, то тоді вийде, що процедура оскарження буде запущена, але сплатити нараховане податківцями за ППР податкове зобов’язання все одно потрібно. Інакше – штраф 5% податкового зобов’язання при простроченні до 30 календарних днів (п. 124.1 ПК), пеня з першого дня (п. 129.1.1 ПК), податкова застава майна (ст. 89 ПК)
Увага: 10 робочих днів – термін оскарження або сплати ППР (!)
Як виняток, пропущені строки адміністративного оскарження можна поновити впродовж 6 місяців, якщо платник податку доведе поважність причин їх пропуску, про що до ДПС слід подати відповідне клопотання у довільній формі (абз. 1 п. 56.3 ПК).
Оскарження ППР під час воєнного стану
Зараз воєнний стан не впливає на перебіг строків адміністративного оскарження ППР. Це значить, що у період дії воєнного стану у разі отримання ППР платник податків може подати скаргу до ДПС упродовж тих же 10 робочих днів, які настають за днем отримання ППР за результатами камеральної, документальної позапланової чи фактичної перевірки. Поновлення строків відбулося на підставі пп. 69.9 підрозд. 10 Перехідних положень ПК (роз’яснення ДПС 127.01 ЗІР).
Увага: воєнний стан не зупиняє строки перебігу адміністративних оскаржень.
Протиправність наказу про призначення податкової перевірки
Строк на оскарження ППР: як розрахувати
Приклад. Підприємство отримало ППР 02.02.2024 щодо донарахування ПДВ через незаконність декларування відшкодування з ПДВ. Це виняток, на який не діє карантинна зупинка строків перебігу строків адміністративного оскарження. Тоді маємо:
- граничний строк адміністративного оскарження за ПК – 13.02.2024 включно (останній день строку – 12.02.2024, але припав на неділю, тому перенесений на наступний день, п. 56.13 ПК);
- граничний строк сплати ППР – теж 13.02.2024 включно.
Зверніть увагу:
- якщо оскаржити в термін по 03.02.2024–13.02.2024, то строк сплати зупиниться і до рішення ДПС щодо адміністративного оскарження зобов’язання за ППР можна не сплачувати, так як вони вважаються неузгодженими до дня закінчення процедури адміністративного оскарження;
- якщо оскаржити з 14.02.2024, то у підприємства уже є податковий борг з цього дня (пп. 14.1.175 ПК), у ДПС уже є право на податкову заставу майна. Отже податкове зобов’язання треба сплатити навіть за умови позитивного рішення ДПС щодо скарги, яке ще доведеться й чекати. Як наслідок, вийде переплата податку.
Якщо сплатите податок не на той рахунок, ДПС вже не штрафуватиме. Це справедливо, адже ви все одно поповнили бюджет держави. Але врегулювати напрям сплати податку маєте самотужки, подавши заяву до податкової
Скарга на податкове повідомлення-рішення: що має містити
Коли складаєте скаргу на ППР, ознайомтесь з пунктом 1 розділу IV Порядку № 916. Форма скарги в цілому довільна, але зверніть увагу, щоб у ній обов’язково були:
- реквізити того ППР, який ви оскаржуєте;
- викладені підстави для оскарження та власні аргументи. Це має бути аргументовано й посилаючись на діюче законодавство (в першу чергу пункти, статті ПК);
- викладена вимога до податкового органу. Що саме бажає платник податку: зменшити суму, взагалі скасувати ППР тощо;
- відомості, що орган ДПС, рішення якого оскаржується, був про це повідомлений;
- перелік документів, які додаються до скарги;
- засвідчені копії документів, які підкладаються, для доказу позицій платника податку. Засвідчення має бути підписом керівника з позначкою «Копія вірна».
Уважно вивчіть вказані вимоги й сам Порядок № 916, щоб зменшити ризик відмови у прийняття скарги. Скарга на податкове повідомлення-рішення має бути лаконічною з поясненням, у чому саме податківці помилилися, які докази не взяли до уваги з посиланням на норми ПК та іншого законодавства.
Повторне адміністративне оскарження податкового повідомлення-рішення
Рішення центрального органу ДПС остаточне та не підлягає подальшому адміністративному оскарженню та далі може бути лише судове оскарження (оновлений п. 3 розділу ІІ Порядку № 916).
Податкові зобов’язання з іншими правилами адміністративного оскарження
Якщо ж платник податків самостійно визначив грошове зобов’язання до сплати, – воно не підлягає оскарженню (відповідно до п. 56.11 ПК).
У випадку коли орган контролю самостійно визначає податкове зобов’язання, але це не пов’язано із порушенням платником податків податкового законодавства, платник податків може оскаржити таке рішення в адміністративному порядку впродовж 30 календарних днів (п. 56.12 ПК). Наприклад, це нарахування фізособам земельного податку, транспортного податку, податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. Фізособи, як відомо, не подають декларацій з цих податків і податкове зобов’язання їм визначає сама податкова, розсилаючи потім ППР за особливою формою.
Консультація допоможе платникам на загальній і спрощеній системах оподаткування правильно показати у бухобліку та фінзвітності розрахунки за МПЗ
Судове оскарження податкового повідомлення-рішення
За умови використання досудового порядку вирішення спору платник податків має на судове оскарження рішення ДПС впродовж місяця, що настає за днем закінчення процедури адміністративного оскарження. Розглянемо детально, що говорить судова практика оскарження податкових повідомлень-рішень.
Це рішення міститься у постанові Верховного суду від 26.11.2020 у справі № 500/2486/19. До цього максимально можливим терміном звернення до суду щодо оскарження ППР вважався строк 1095 календарних днів, який взятий з пункту 56.18 ПК, статті 102 ПК. У своєму рішенні Верховний суд дійшов висновку, що строк місяць (п. 56.19 ПК) має перевагу над терміном 1095 днів (п. 56.18 ПК), так як є спеціальною нормою.
Тепер про строк оскарження ППР в судовому порядку. Попри визначений місячний строк краще все ж таки встигнути впродовж 10 робочих днів, щоб зупинився строк сплати податкового зобов’язання. Інакше, доведеться сплатити, аби не було податкового боргу і далі судитися.
Врахуйте, що судове оскарження платне, так як треба платити судовий збір. Крім того, якщо справу віднесено до значної складності (це можливо при позові на суму більше 100 прожиткових мінімумів і гарантовано при сумі більше 500 прожиткових мінімумів), то інтереси підприємства може представляти тільки директор, член керівного органу або адвокат/законний представник (ч. 3 ст. 55 КАС). В останньому випадку витрати збільшуються.
Увага: якщо при подачі всіх скарг вкладатися в 10 робочих днів, то ППР можна не сплачувати до отримання остаточного рішення.
Рішення суду також можна оскаржити шляхом апеляції. Якщо скаргу не задовольняє і апеляційний суд, то фінал – подача касаційної скарги до ВАСУ. Його рішення вже буде остаточне.