Законні підстави для уникнення сплати ПДВ при ліквідації основних засобів

Ліквідація основних засобів завжди супроводжується сплатою ПДВ. Втім, Податковим кодексом України передбачені випадки, коли сплати ПДВ при ліквідації основних засобів можна законно уникнути

Основні засоби можуть бути ліквідовані з різних причин. Вони можуть бути зношені з плином часу і просто непридатні до подальшого використання, можуть бути знищені під час стихійного лиха чи інших форс-мажорних ситуацій. Її навіть можуть банально викрасти!

У будь якому випадку, під час проведення процесу ліквідації основного засобу податківці можуть вимагати сплати ПДВ. Власне про це ми і розкажемо у цьому матеріалі, адже при ліквідації основних засобів сплата ПДВ не завжди обов’язкова. І це вже цікаво, адже всі хочуть уникнути зайвих витрат.

Пропонуємо розглянути ситуації, коли закон (і власне Податковий кодекс України; ПК) дозволяють не сплачувати ПДВ при ліквідації основних засобів.

Читайте також: Основні засоби за ціною, нижчою від залишкової вартості

Коли можна не сплачувати ПДВ при ліквідації основних засобів?

Перш за все, ліквідація основних засобів є оподатковуваною операцією і вимагає нарахування ПДВ, відповідно до пункту 189.9 ПК. Однак, ПК передбачені певні випадки, коли при ліквідації основних засобів сплачувати ПДВ взагалі не треба:

  • Якщо основні засоби було знищено чи зруйновано внаслідок форс-мажорних обставин;
  • Ліквідація основних засобів була здійснена без згоди платника податків;
  • Основні засоби було знищено чи розібрано, внаслідок чого вони більше не можуть використовуватися за первинним призначенням.

Законні підстави для уникнення сплати ПДВ при ліквідації основних засобів У всіх вищезазначених випадках ліквідація основних засобів відбувається вимушено і без згоди платника податків.

Для того, щоб не сплачувати ПДВ при ліквідації основних засобів відповідно до умов, зазначених в частині 2 пункту 189.9 ПК, потрібно надати контролерам відповідні документи, що зможуть підтвердити факт непридатності основного засобу.

Випадок

Документи для підтвердження

Основні засоби було ліквідовано у зв'язку із їх знищенням чи руйнуванням внаслідок форс-мажорних обставин

1. Сертифікат Торгово-промислової палати України, що підтверджує факт форс-мажору.

2. Акт на списання основних засобів

Викрадення основних засобів

1. Інвентаризаційні документи.

2. Акт на списання основних засобів.

3. Підтвердження з поліції

Знищення чи розбирання основних засобів, що унеможливлює їх подальше використання за призначенням

1. Висновок експертної комісії стосовно неможливості використання основних засобів за первинним призначенням (об’єкт не підлягає ремонту, знищений, розібраний).

2. Акти на списання основних засобів

Рішення про непридатність чи недоцільність основного засобу до подальшого використання встановлюється постійно діючою комісією підприємства. Результати своєї роботи вона повинна оформлювати у вигляді Акту на списання основних засобів. У Акті обов'язково потрібно вказати, що подальше використання основного засобу недоцільне чи неможливе.

Законні підстави для уникнення сплати ПДВ при ліквідації основних засобів Акт списання основного засобу обов'язково має буди затверджений керівником підприємства!

Стосовно надання відповідних документів – зараз у ПК немає чіткого визначення щодо моменту подачі документів. Проте податківці у ЗІР (категорія 101.16) радять подавати ці документи разом із декларацією з ПДВ за період, у якому відбулась ліквідація основного засобу.

Законні підстави для уникнення сплати ПДВ при ліквідації основних засобів Відповідні документи поки що подаються лише у паперовій формі!

Повна амортизація об’єкта

Якщо об’єкт було повністю замортизовано, це ще не означає, що його потрібно списувати з балансу через його нульову вартість, відповідно до пункту 33 П(С)БО 7. Як вчинити з об’єктом має вирішувати постійна комісія підприємства. Якщо при списанні такого основного засобу не хочеться платити ПДВ, то необхідно, щоб комісія затвердила акт списання основного засобу і встановила подальшу неможливість його використання. У цьому разі потрібно буде надати податківцям всі необхідні підтверджуючі документи.

Добровільна ліквідація основного засобу

Платник податків може ліквідувати основний засіб і за власною ініціативою. У цьому випадку нарахування ПДВ уникнути не вдасться. При добровільній ліквідації основних засобів, база нарахування податку визначається із звичайної ціни на основний засіб, але вона не може бути нижчою за її балансову вартість на момент ліквідації, відповідно до пункту 189.9 ПК.

Законні підстави для уникнення сплати ПДВ при ліквідації основних засобів Податківці зазначають, що у якості звичайної ціни основного засобу необхідно брати його ринкову вартість на момент ліквідації.

Ринкова вартість об’єкта має визначатись із врахуванням фактора зношеності об’єктом його споживчих і виробничих якостей.

Нараховуючи податкові зобов'язання, платник податків повинен скласти для себе податкову накладну з типом причини «05» і зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних. У даних продавця платник податків вказує свої дані і податковий номер, у даних покупця проставляє умовний «400000000000».

Далі податкова накладна складається як звичайна, без якихось особливих відмінностей.

Податкові зобов'язання за пунктом 198.5 ПК

З початку 2017 року у пункті 198.5 ПК закріплено норму про те, що при ліквідації основних засобів норми підпункту «г» пункту 198.5 ПК не застосовуються. Відображений при придбанні основного засобу податковий кредит також не вимагає коригування і це стосується як випадків, коли основні засоби ліквідуються вимушено, так і тоді, коли це відбувається за власної ініціативи платника податків.

Законні підстави для уникнення сплати ПДВ при ліквідації основних засобів З 01.01.2017 р. при ліквідації основних засобів «компенсуючі» податкові зобов’язання за пунктом 198.5 ПК не нараховуються.


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"

зміст


Безплатний вебінар для бухгалтерів

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді