Безвихідних ситуацій не буває. Якщо РРО вийшов з ладу, суб’єкти господарювання можуть розраховуватися з покупцями, використовуючи книгу обліку розрахункових операцій (КОРО) та розрахункову книжку (РК). Вони також мають право застосовувати належно зареєстрований резервний РРО.
Але це тимчасовий вихід, бо проводити розрахункові операції в такий спосіб можна не більше ніж сім робочих днів (ст. 5 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 № 265/95-ВР, далі — Закон № 265).
Тому суб’єкт господарювання має вчасно полагодити несправний РРО. Ремонт РРО мусить проводити центр сервісного обслуговування (ЦСО), з яким укладено договір про технічне обслуговування та ремонт РРО (п. 14 ст. 3 Закону № 265). Доручати ремонт іншим особам заборонено.
У разі виявлення несправностей РРО, а також пошкодження засобів контролю суб’єкт господарювання протягом робочого дня, коли виявлено несправності чи пошкодження, має повідомити про це ЦСО письмово або засобами електронного зв’язку у довільній формі. У такий самий спосіб про несправність РРО слід поінформувати орган контролю, в якому суб’єкт господарювання зареєстрований як платник податків. Зробити це слід протягом двох робочих днів після виявлення несправності РРО чи пошкодження засобів контролю (п. 16 ст. 3 Закону № 265).
Втрата первинних документів через руйнування офісу
Ремонт несправного РРО
ЦСО має забезпечити відновлення несправного РРО протягом семи робочих днів (ст. 14 Закону № 265). Під час ремонту РРО ЦСО має забезпечити відповідність його конструкції та програмного забезпечення конструкторсько-технологічній та програмній документації виробника.
Для відновлення працездатності РРО замінюють або ремонтують комплектувальні вироби чи його окремі складові, а також виконують регулювання відповідно до вимог ремонтної документації.
Відремонтувати несправний
РРО потрібно впродовж семи робочих днів
Гарантійний ремонт для користувача є безплатним, а в разі спливу гарантійного строку ремонт доведеться оплатити (п. 22 Порядку технічного обслуговування та ремонту реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого постановою КМУ від 12.05.2004 № 601, далі — Порядок № 601).
Інструкція для касира, або Квест «Продай товар через РРО»
Які РРО ремонтують
ЦСО ремонтує РРО вітчизняного та іноземного виробництва (п. 3 Порядку № 601) за таких умов:
- РРО внесені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого наказом ДФС від 17.02.2017 № 102;
- РРО відповідають програмній і конструкторсько-технологічній документації виробника;
- строк служби РРО не вичерпався;
- укладено відповідний договір продавця з виробником (постачальником) та наявний комплект експлуатаційних документів.
Якщо хоча б одна з перелічених умов не виконується, ЦСО може відмовити в ремонті РРО.
Як ремонтують РРО?
Приймаючи РРО, представник ЦСО у присутності представника користувача перевіряє комплектність, зовнішній вигляд, заводський номер, дату виготовлення, наявність пломб виробника, наявність і цілісність засобів контролю, визначає характер несправності РРО. З’ясовують також, чи є довідка про опломбування РРО, записи в експлуатаційних документах про введення РРО в експлуатацію та проведення ремонту (якщо його проводили раніше), акт введення в експлуатацію, КОРО.
РРО або його складову частину представник ЦСО приймає разом з експлуатаційними документами, актом введення в експлуатацію і довідкою про опломбування. Після цього робить відповідний запис у КОРО і видає представникові користувача квитанцію, у якій зазначає характер несправності.
Експлуатаційними документами РРО
є паспорт (формуляр), інструкція з експлуатації, інші текстові, графічні конструкторські матеріали
У ЦСО облік прийнятих на ремонт РРО ведуть у журналі обліку гарантійного (післягарантійного) ремонту РРО.
Дещо інший порядок обліку, якщо з ладу вийшов фіскальний блок РРО, адже він не підлягає ремонту в ЦСО (п. 34 Порядку № 601). У такому разі ЦСО складає акт про вихід із ладу фіскального блока РРО у двох примірниках, які скріплюють підписом і печаткою керівника ЦСО. Один примірник акта залишається в ЦСО, другий передають до органу контролю, в якому зареєстрований такий РРО. Несправний фіскальний блок РРО замінюють на новий, опломбований виробником. При цьому у новому фіскальному блоці відновлюють інформацію із щомісячних звітів РРО за останніх три роки.
Після виконання ремонтних робіт представник ЦСО вносить дані про них до експлуатаційного документа й до КОРО (п. 29 Порядку № 601). Перш ніж повернути РРО користувачеві, його опломбовують, користувачу видають довідку про це. Факт отримання відремонтованого РРО представник користувача підтверджує своїм підписом у квитанції, повертає її представникові ЦСО, який вносить відповідні записи до журналу обліку гарантійного (післягарантійного) ремонту РРО й до КОРО.
Новий закон про валюту: до чого готуватися бухгалтеру
Використання резервного
Допоки основний РРО перебуває в ремонті, суб’єкт господарювання може користуватися резервним РРО.
Для цього із контрольної стрічки основного РРО беруть інформацію про суми розрахунків за час роботи з початку зміни й до його поломки та проводять через резервний РРО, після цього на ньому друкують Z-звіт. До фіскальної пам’яті резервного РРО заносять суму розрахунків за частину зміни, яку встиг відпрацювати основний РРО. Якщо на місці розрахунків є готівка, на її суму виконують операцію «службове внесення» до резервного РРО.
Усі ці дії передбачені пунктом 10 розділу ІІІ Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Мінфіну від 14.06.2016 № 547 (далі — Порядок № 547).
Окрім того, безпосередньо після виходу РРО з ладу працівник підприємства заповнює розділ 4 КОРО, зареєстрованої на несправний основний РРО. А саме, графи 1 і 2. Доцільно також зазначити у графі 6 модифікацію резервного РРО, його заводський та фіскальний номери.
Відновлення роботи полагодженого РРО
Коли основний РРО буде полагоджено, працівник ЦСО заповнює графи 3-5 розділу 4 КОРО. Зазначає причину виходу з ладу РРО, дату і час його готовності до роботи. Працівник, який проводив ремонт, ставить підпис і клеймо.
Якщо в основному РРО після ремонту обнулилась оперативна пам’ять, слід зробити таке:
- зареєструвати суми розрахунків окремо за кожною ставкою ПДВ згідно з його контрольною стрічкою на момент виходу з ладу (п. 8 розд. ІІІ Порядку № 547);
- роздрукувати Z-звіт, підклеїти його в КОРО й оформити запис у графі 7 розділу 4 КОРО;
- провести операцію «службове внесення» до відновленого РРО, перекласти в нього гроші з резервного РРО.
Насамкінець побажаємо, щоб поломки РРО траплялися якомога рідше. Утім, якщо це сталося, впоратися із тимчасовою незручністю допоможе фахова порада «Головбуха».
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"