Рекламна роздача продукції & госпдіяльність: чи є зв’язок

Прихильність покупців ―важлива складова просування бізнесу будь-якого підприємства.Заради цього продавці вдаються до маркетингових методик .Зокрема,безоплатно роздають продукцію у рекламних цілях.Які податкові наслідки з ПДВ для такої безоплатної роздачі

Для встановлення ПДВ-шних наслідків безоплатної роздачі готової продукції в рекламних цілях потрібно з’ясувати відповіді на два запитання:

  • чи оподатковувати ПДВ саму операцію з безоплатної передачі продукції;
  • чи донараховувати податкові зобов’язання з ПДВ через негосподарське використання продукції, щодо якої було сформовано податковий кредит з ПДВ.

Безоплатна роздача продукції

Об’єктом оподаткування ПДВ є, зокрема, постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України відповідно до статті 186 Податкового кодексу України (ПК). Водночас безоплатна передача товару (у т. ч. готової продукції) прирівнюється до операції з постачання товарів (пп. «в» пп. 14.1.191 ПК).

Тож операції з безоплатного розповсюдження готової продукції підлягають оподаткуванню ПДВ.

Застосувати загальну базу оподаткування у вигляді договірної вартості для операцій з безоплатної роздачі продукції не вдасться, позаяк така вартість буде нульовою. Відповідно, потрібно орієнтуватися на нижній поріг для розрахунку бази оподаткування з ПДВ згідно з пунктом 188.1 ПК:

  • ціну придбання товару, якщо безоплатно переданий товар раніше придбавали;
  • виробничу собівартість готової продукції, якщо роздають вироблену на підприємстві продукцію.

Отже, базу оподаткування з ПДВ для операцій з безоплатної роздачі готової продукції визначають не нижче виробничої собівартості такої продукції.

Донарахування податкових зобов’язань з ПДВ

Підприємство мало право сформувати вхідний ПДВ за операціями з придбання товарів, отримання робіт та послуг для виготовлення готової продукції (п. 198.3 ПК). Звісно, вхідний ПДВ має бути підтверджений податковими накладними або іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 ПК.

Однак через безоплатну роздачу готової продукції може видаватися дещо сумнівним зв’язок такої операції з господарською діяльністю підприємства.

Звісно, можна наполягати, що рекламна роздача продукції сприяє просуванню бізнесу підприємства та здійснюється з метою збільшення майбутніх доходів, а відповідно, є і зв’язок з господарською діяльністю. Така позиція підприємства вимагає відповідного документального підтвердження рекламного спрямування роздачі продукції. Утім, позиція податківців щодо такої ситуації може мати фіскальний характер, і формальні підстави для цього надає підпункт 14.1.36 ПК. Адже така операція безпосередньо не приносить доходу, а лише може сприяти його появі в майбутньому.

Вріз

Звертаємо увагу на одне з роз’яснень ДФС, яке стосується безоплатного розповсюдження рекламної продукції та є, на перший погляд, цілком лояльним (див. ЗІР, підкатегорія 101.16). У ньому фахівці ДФС зазначають, що безоплатне рекламне розповсюдження товарів та послуг може вважатися таким, що здійснюється в межах господарської діяльності підприємства. Однак для цього вартість таких товарів та послуг має включатися до вартості товарів та послуг, які використовуються в оподатковуваних операціях.

Як наслідок, податківці не заперечують права на податковий кредит з ПДВ під час придбання товарів та послуг для проведення рекламних заходів. Водночас не потрібно й нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ при безоплатному розповсюдженні рекламних товарів та послуг.

Для того щоб краще зрозуміти суть роз’яснення податківців, варто зважити на правила бухгалтерського обліку, адже саме вони визначають, що відносити до так званої вартості певних товарів та послуг.

У бухгалтерському обліку первісну вартість безоплатно розповсюдженої у рекламних цілях готової продукції можна списувати до:

  • собівартості реалізованої продукції;
  • витрат на збут*.

Перший варіант можна застосовувати, наприклад, при проведенні акцій за схемою «придбай три шоколадки, а четверту отримай у подарунок». У такій ситуації в обліку фактично відображають дохід від реалізації чотирьох шоколадок за зниженими цінами. Відповідно, собівартість четвертої бонусної одиниці товару списують до собівартості реалізованої продукції, а податкові зобов’язання з ПДВ нараховують виходячи з договірної вартості, але не нижче виробничої собівартості продукції.

Наведемо приклад.

Приклад. Облік акційної реалізації продукції

Підприємство «Квіточка» проводить акцію за схемою «придбай шість вазонів за ціною п’яти!».

Ціна одиниці продукції, яка не підпадає під акцію, становить 60 грн. (у т. ч. ПДВ ― 10 грн.). А виробнича собівартість будь-якого вазона ― 40 грн.

На умовах післяоплати підприємство продало один акційний комплект вазонів за ціною 60 грн. × 5 од. = 300 грн. (у т. ч. ПДВ ― 50 грн.). Однак фактична акційна ціна одиниці продукції для підприємства становить: 300 грн. ÷ 6 од. = 50 грн. (з ПДВ).

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн.

Д-т

К-т

1

Отримано дохід від реалізації акційного комплекту вазонів

361

701

300

2

Відображено податкові зобов’язання з ПДВ*

701

641

50

3

Отримано готівку від покупця

301

361

300

4

Списано собівартість реалізованої продукції (40 грн. × 6 од.)

901

26

240

______________

*Донараховувати податкові зобов’язання з ПДВ згідно з пунктом 198.5 ПК, вважаємо, не потрібно.

Такий випадок має очевидний зв’язок із господарською діяльністю, адже підприємство отримує дохід від реалізації продукції. І якщо прискіпливіше поставитися до роз’яснення податківців, то виходить, що вони мають на увазі саме такий варіант.

Водночас при списанні первісної вартості безоплатно розданої готової продукції до маркетингових витрат, її не буде включено до вартості товарів та послуг, які використовуються в оподатковуваних операціях. Відповідно зазначене роз’яснення податківців не стосується такої ситуації. Одночасно, на нашу думку, податкові зобов’язання з ПДВ доведеться нарахувати двічі: на операцію з постачання безоплатно переданої продукції та через негосподарське використання такої продукції згідно з пунктом 198.5 ПК.

Для того, щоб нарахування податкових зобов’язань з ПДВ відбувалося лише один раз, рекомендуємо встановити принаймні номінальну ціну на продукцію ― 1 грн. Тоді виникатиме дохід від реалізації продукції та існуватиме формальний зв’язок з господарською діяльністю підприємства. Звісно, база оподаткування з ПДВ для такої операції постачання має бути не меншою від виробничої собівартості продукції.

Додамо, що в бухгалтерському обліку донарахування податкових зобов’язань з ПДВ через перевищення виробничої собівартості продукції над її договірною вартістю відображають проведенням: дебет субрахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності» з кредитом субрахунку 641 «Розрахунки за податками».

Вріз

Довідково

Господарська діяльність —

це діяльність, яка пов’язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, та спрямована на отримання доходу

 

 Див. лист ДФС від 07.04.2015 № 12082/7/99-99-19-03-02-17.

* Детальніше про бухгалтерський облік акцій, бонусів та знижок див. статтю І. Чалого «Програми лояльності клієнтів: 93 чи 90 або 47 чи 69?» у тижневику «Головбух» № 33/2015 на с. 32.

 Такі витрати відображають на рахунку 93 «Витрати на збут».


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді