У разі встановлення факту псування товару підприємство того самого дня має провести інвентаризацію. На цьому наполягає пункт 7 розділу І Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879, та пункт 12 Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2000 № 419.
У результаті проведеної інвентаризації підприємство може прийняти одне з двох рішень:
- списати зіпсовані запаси з балансу;
- провести уцінку запасів.
Списання зіпсованих запасів
Списувати потрібно непридатні до використання виробничі запаси, які неможливо реалізувати стороннім організаціям.
У бухгалтерському обліку списання запасів з балансу відображають проведенням: дебет субрахунку 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей» з кредитом рахунку 20 «Виробничі запаси».
Сам факт списання запасів з балансу вимагає нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ у сумі податкового кредиту, який був відображений при їх придбанні. Адже їх неможливо буде використовувати в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності підприємства (п. 198.5 ПК). У такому разі на суму донарахованих податкових зобов’язань з ПДВ складають електронну податкову накладну, яку реєструють у Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН).
У бухгалтерському обліку донарахування податкових зобов’язань з ПДВ відображають проведенням: дебет субрахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності» з кредитом субрахунку 641 «Розрахунки за податками».
Також підприємство може понести витрати, пов’язані з вивезенням зіпсованих запасів та/або їх знищенням сторонньою організацією. Такі витрати також відображають на субрахунку 949.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"