Під час встановлення розмірів оплати праці директора і головбуха роботодавець має обов’язково дотримуватися міжкваліфікаційних співвідношень. Недотримання цієї вимоги загрожує адмінштрафом від 510 до 1700 грн і фінансовим штрафом у розмірі 3723 грн. Обґрунтуємо.
Втрата первинних документів через руйнування офісу
Госпрозрахункові підприємства у колективному договорі на свій розсуд встановлюють форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород, інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат. При цьому обов’язково слід дотримувати норм і гарантій, передбачених законодавством (ч. 2 ст. 97 Кодексу законів про працю України; КЗпП; ст. 15 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 № 108/95-ВР; далі — Закон № 108). На цьому акцентує увагу й Мінсоцполітики у листах від 23.11.2016 № 1587/13/8416 та від 17.03.2017 № 741/0/101-17/282. Разом із тим міністерство наполягає обов’язково встановлювати фактичний оклад конкретного спеціаліста залежно від складності робіт, організаційно-правового рівня посади, функцій, що виконує підрозділ, у якому працює той чи той працівник, та інших умов праці. Позицію Мінсоцполітики поділяють також Держпраці (лист від 15.09.2014 № 32-21/01-1715) і суди (ухвала ВАСУ від 29.06.2017 № К/800/9262/17 у справі № 816/1717/16, ухвала Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 15.06.2017 у справі № 808/478/17, постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 01.02.2018 у справі № 804/4229/17 тощо).
► Мінімальна заробітна плата в 2018 році
Основою організації оплати праці є тарифна система, яку використовують для розподілу робіт залежно від їх складності, а працівників — залежно від їх кваліфікації та за розрядами тарифної сітки (ст. 96 КЗпП; ст. 6 Закону № 108). Тарифна система оплати праці також є основою формування і диференціації розмірів заробітної плати.
Тобто роботодавець самостійно визначає, кому і скільки платити, але винятково у межах законодавчо встановлених трудових гарантій. І йдеться не лише про забезпечення мінімального рівня посадових окладів (тарифних ставок), як вважають деякі роботодавці, а й про визначення різних розмірів посадових окладів (тарифних ставок) для посад і робіт із різними рівнями складності (диференціації оплати праці) тощо.
Отже, якщо на підприємстві не дотримали вимог щодо диференціації оплати праці, тобто не встановили міжкваліфікаційних співвідношень розмірів посадових окладів, це є порушенням вимог статей 96, 97 КЗпП, а також статей 5, 6 Закону № 108. Причому, з позиції законодавця, така ситуація погіршує становище працівників, передбачене чинним законодавством, що є неприпустимим (ч. 3 ст. 97 КЗпП).
Відсутність диференціації посадових окладів працівників розцінюють як порушення інших вимог законодавства про працю. За таке порушення загрожує:
- адмінштраф на посадових осіб згідно із частиною 1 статті 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення у розмірі від 30 до 100 нмдг (від 510 до 1700 грн);
- фінансова санкція згідно з абзацем восьмим частини другої статті 265 КЗпП у вигляді штрафу у розмірі мінзарплати: у 2018 році — 3723 грн (лист Держпраці від 31.03.2017 № 3766/4.3/4.3-дп-17).
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"