Оплата — за основним договором, акт — за додатковим: як складати податкові накладні

Підприємство підписало із замовником Договір № 5 на будівельні роботи. У додатку 1 до договору записали перелік робіт і загальну їх вартість — 100 тис. грн. Замовник 03.05.2018 вніс 100%-ву попередню оплату за роботи. Наприкінці місяця підписали акт виконаних робіт на 5 тис. грн згідно з додатком 1. Протягом травня 2018 року сторони оформили додаток 1-1 до Договору № 5 на додаткові роботи на суму 8 тис. грн та акт виконаних робіт до нього. Чи потрібно окрему складати податкову накладну на додаткові роботи за додатком 1-1?

На дату виникнення податкових зобов’язань постачальник складає податкову накладну та зареєструє її в Єдиному реєстрі податкових накладних (п. 201.1 Податкового кодексу України; ПК).

Податкову накладну складають на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (п. 201.7 ПК).

Дату виникнення податкових зобов’язань визначають за нормами пункту 187.1 ПК. А саме, за датою першої із подій:

  • зарахування коштів від покупця (тобто попередньої оплати);

або

  • постачання товару/(послуги).
Оплата — за основним договором, акт — за додатковим: як складати податкові накладні
Наталія Товченикексперт з бухгалтерського обліку та оподаткування, Київ
► графа «Зведена податкова накладна» ► графа «Складена на операції, звільнені від оподаткування» ► графа «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» ► заголовна частина ПН ► дата складання ► порядковий номер ► постачальник (продавець) ► отримувач (покупець) ► таблична частина ПН ► підпис в ПН


За загальними вимогами платники зобов’язані обліковувати показники, пов’язані з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів щодо обчислення і сплати податків і зборів, ведення яких передбачає законодавство (п. 44.1 ПК). Тож визначити дату виникнення податкових зобов’язань допоможуть первинні документи.

Припустимо, підприємство уклало договір на будівельні роботи. У додатку 1 до цього Договору зазначило перелік робіт і їх загальну суму (скажімо — 100 тис. грн.). Згодом сторони оформили додаток 1-1 до договору на додаткові роботи на суму 8 тис. грн. Тобто загальна сума робіт за Договором № 5 зросла до 108 тис. грн.

У наведеній ситуації сталися такі події.

Виконавець отримав попередню оплату в розмірі 100 тис. грн за будівельні роботи, зазначені у додатку 1 до договору. Позаяк це була «перша подія», виконавець оформив податкову накладну на цю суму, зазначивши в ній номенклатуру послуг згідно із додатком 1.

Наприкінці місяця сторони підписали акт виконаних робіт на 5 тис. грн згідно з додатком 1 до договору № 5. Це «друга подія», отже, на цю дату виконавець податкової накладної не оформлює.

Протягом цього самого місяця сторони оформили додаток 1-1 до договору на додаткові роботи на суму 8 тис. грн та акт виконаних робіт до цього додатка. Позаяк попередня оплата фактично покриває вартість робіт згідно з додатком 1 до договору № 5, ці кошти не стосуються акта, який оформили на виконані роботи згідно з додатком 1-1. Тому виконавцеві доведеться оформити окрему податкову накладну на 8 тис. грн, адже оформлення акта є «першою подією».

Рекомендація підприємству: чітко прописуйте у розрахункових документах, що саме оплачують (у призначенні платежу зазначайте, які роботи і за якими договорами чи додатками оплатили). Адже є ризик, що податківці нарахують ПДВ двічі: на суму оплати й на акти виконаних робіт.


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"

Знижки на передплату бухгалтерських виданьСкористайтеся нагодою та отримайте знижки на передплату професійних е-журналів «Головбух», «Головбух Агро», «Головбух Медицина», а також експертно-правової системи «Експертус Головбух»!

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді