На дату виникнення податкових зобов’язань постачальник складає податкову накладну та зареєструє її в Єдиному реєстрі податкових накладних (п. 201.1 Податкового кодексу України; ПК).
Податкову накладну складають на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (п. 201.7 ПК).
Дату виникнення податкових зобов’язань визначають за нормами пункту 187.1 ПК. А саме, за датою першої із подій:
- зарахування коштів від покупця (тобто попередньої оплати);
або
- постачання товару/(послуги).
За загальними вимогами платники зобов’язані обліковувати показники, пов’язані з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів щодо обчислення і сплати податків і зборів, ведення яких передбачає законодавство (п. 44.1 ПК). Тож визначити дату виникнення податкових зобов’язань допоможуть первинні документи.
Припустимо, підприємство уклало договір на будівельні роботи. У додатку 1 до цього Договору зазначило перелік робіт і їх загальну суму (скажімо — 100 тис. грн.). Згодом сторони оформили додаток 1-1 до договору на додаткові роботи на суму 8 тис. грн. Тобто загальна сума робіт за Договором № 5 зросла до 108 тис. грн.
У наведеній ситуації сталися такі події.
Виконавець отримав попередню оплату в розмірі 100 тис. грн за будівельні роботи, зазначені у додатку 1 до договору. Позаяк це була «перша подія», виконавець оформив податкову накладну на цю суму, зазначивши в ній номенклатуру послуг згідно із додатком 1.
Наприкінці місяця сторони підписали акт виконаних робіт на 5 тис. грн згідно з додатком 1 до договору № 5. Це «друга подія», отже, на цю дату виконавець податкової накладної не оформлює.
Протягом цього самого місяця сторони оформили додаток 1-1 до договору на додаткові роботи на суму 8 тис. грн та акт виконаних робіт до цього додатка. Позаяк попередня оплата фактично покриває вартість робіт згідно з додатком 1 до договору № 5, ці кошти не стосуються акта, який оформили на виконані роботи згідно з додатком 1-1. Тому виконавцеві доведеться оформити окрему податкову накладну на 8 тис. грн, адже оформлення акта є «першою подією».
Рекомендація підприємству: чітко прописуйте у розрахункових документах, що саме оплачують (у призначенні платежу зазначайте, які роботи і за якими договорами чи додатками оплатили). Адже є ризик, що податківці нарахують ПДВ двічі: на суму оплати й на акти виконаних робіт.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"