Як перевірити контрагента

UA RU
Автор
бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Автор
юрист, Київ
Перевірка контрагента зумовлена реаліями ведення бізнесу в Україні. Адже якщо проводите операції із сумнівними контрагентами, ризикуєте, бо податківці можуть визнати ці операції нереальними і донарахувати податків. Щоб не потрапити в халепу, упевніться в надійності потенційного контрагента. Підкажемо, на що зважати

Перш ніж розпочинати співпрацю з новим бізнесовим партнером, перевірте його на надійність. У цьому вам допоможе експертно-правова система «Експертус Головбух».

Найкращий помічник для вас: система «Експертус Головбух»

Аби уникнути претензій органів та контролю, ліпше довірити перевірку контрагентів спеціальному сервісу, розробленому «Експертус Головбух» у партнерстві з YouControl. Він сам збере повне досьє на партнера, що допоможе вам оцінити ризик невиконання договірних зобов’язань та податкової перевірки.

Сервіс швидко в режимі реального часу видасть вам повне досьє стосовно потенційного бізнес-партнера включно з відомостями з ЄДР, його податковою історією і згадками в судових рішеннях.

З цим сервісом ви дізнаєтеся, чи є у контрагента необхідні ресурси, чи немає заборгованостей по податках, судів через невиконані зобов’язання і виконавчих проваджень.

Користувачі Vip-версії Системи додатково отримують щодо контрагента:

  • експрес-аналіз;
  • фінансовий і ринковий скоринг;
  • історію змін;
  • наявність і строк дії ліцензій.

image34

СПРОБУВАТИ СЕРВІС

Чому так важливо перевірити контрагента

Несумлінні компанії — не рідкість у нашій реальності. Ділові відносини з ними не лише ризиковані через невиконання договірних зобов’язань, а й містять певну небезпеку у податкових правовідносинах. Адже не так уже й рідко факти незаконної діяльності та порушення контрагентами платника податків податкової дисципліни, у т. ч. недекларування зобов’язань або несплата податку до бюджету, стають підставою для позбавлення платника податків права на податковий кредит з ПДВ за операціями з такими контрагентами.

Насправді податкове законодавство України не містить норм, які ставили б право платника податків формувати податковий кредит у залежність від можливих порушень податкової дисципліни з боку його контрагентів. Воно також не зобов’язує платників податків контролювати дотримання їхніми контрагентами норм законодавства. Однак з позиції податківців прикрі наслідки недостатньої обережності у підприємницькій діяльності є проблемою особи, яка уклала відповідні правочини. Їх не можна перекладати на бюджет шляхом зменшення податкових зобов’язань або здійснення необґрунтованих виплат з бюджету. Таку позицію може підтримати й суд (ухвали ВАСУ від 22.01.2015 № К/800/45527/14 та від 12.03.2015 № К/9991/76469/12). Тому перш ніж розпочинати співпрацю варто перевірити контрагента.

Розкажемо, як нічого не випустити з уваги під час перевірки контрагента, а відтак мати докази того, що були обережні. А як наслідок — і мінімізувати ризики для бізнесу та уникнути претензій від контролюючих органів.

Коли може знадобитися перевірка контрагента

З’ясуємо спочатку для чого взагалі щось шукати в інформаційних базах на просторах мережі Інтернет. Найбільш вагомими до перевірки є наступні питання:

  • перевірити, що ваш потенційний бізнес-партнер, що є фізичною особою, взагалі зареєстрований, як підприємець, навіть якщо вам надали виписку з реєстру. Це важливо, адже оподаткування фізособи та ФОП відрізняється. ФОП не потребує попереднього утримання з доходів, що йому виплачуються, ПДФО та військового збору, сплати ЄСВ. Носієм такої інформації є всім відомий ЄДР, який детальніше розглянемо нижче;
  • перевірити для юросіб розмір статутного капіталу, адже його розмір вказує на потенційну платоспроможність підприємства-контрагента, визначаючи мінімальний розмір майна, що гарантує інтереси кредиторів, у т.ч. й вас, якщо збираєтеся відвантажувати товар чи надавати послуги без повної передоплати;
  • перевірити, чи не перебуває контрагент у стані припинення діяльності чи ліквідації, адже хто хоче мати потім проблеми з таким партнером? Заборгованість у таких випадках стягнути складно. Нагадаємо, що спочатку погашаються борги по зарплаті та податкам, і в останню чергу борги по кредиторам-контрагентам;
  • переконатися у повноваженнях особи, яка підписує договір. Інформація про директора (керівника) цілком може бути перевірена. Керівник, по-перше, не потребує довіреності на отримання ТМЦ та укладання договорів, тому перевірка не зайва. По-друге, у директора можуть бути певні обмеження на укладання угод, наприклад, до 100 тис. грн. Ви знаєте, що така інформація наявна в ЄДР? Та й узагалі може він не директор?;
  • перевірити судову практику. Навіщо? По-перше, можна дізнатися по яких справах ваш контрагент виступав фігурантом та суть цих справ – навряд чи вам захочеться зв’язуватися з партнером проти якого декілька разів позивалися за невиконання своїх зобов’язань. А можливо він сам часто позивається? По-друге, це дозволить виявити й можливі проблеми контрагента, наприклад, тривала судова справа, програш якої може позначитися на його платоспроможності;
  • переконатися у реєстрації платником ПДВ, відсутності податкового боргу. Якщо перше уже зараз не настільки актуально через електронне адміністрування ПДВ та наявність електронного кабінету, то друге важливо, так як саме податковий борг буде погашатися в першу чергу, а не зобов’язання перед вами. А при податковому арешті активів є обмеження на продаж продукції;
  • дізнатися, кому насправді належить підприємство. Подальша перевірка власника також може вказати на певні ризики, пов’язані з вашим потенційним контрагентом;
  • перевірити наявність необхідних ліцензій та дозволів. Хто хоче, щоб угоду визнали потім нікчемною через відсутність ліцензії чи припинення строку її дії на момент укладання договору?
  • перевірити види діяльності партнера по КВЕД. Можливо, ваш партнер не реєстрував ту діяльність, по якій пропонує вам послуги чи поставку?
  • можна дізнатися про зміни по підприємству. А раптом керівника уже замінили? Чи у підприємства змінилися види діяльності? Чи змінилося місцезнаходження? Можливо, змінилася назва? Випадки, коли підприємство змінювало дані параметри по декілька разів за пару років існують і це не може не навести на роздуми;
  • дізнатися як давно зареєстрували підприємство? чим молодше підприємство, тим більше ризику з ним. Для «молодих» інформація про засновників знову ж буде не зайвою. Наявність серед засновників офшорів чи підозрілих компаній має все ж таки насторожити.

Наслідки через сумнівних контрагентів 

Таким чином, серед переліку можливих проблем через сумнівних контрагентів можна назвати:

  • контрагент припиняє свою діяльність;
  • партнер зник з товаром;
  • через невиконання зобов’язань позов треба здійснити до підприємства з вкрай малим розміром статутного капіталу (наприклад, 1000 грн);
  • директор не мав права підписувати документи чи мав обмеження;
  • ліцензія на момент укладання договору уже не діяла;
  • контрагент постійно змінює місце реєстрації;
  • підприємство-контрагента доводять спеціально до банкрутства;
  • ще безліч інших.

Як наслідок, можливо, доведеться визнавати борг безнадійним та списувати його. А тут теж не все так просто в податковому обліку – ще й треба довести, що ви зробили всі заходи для стягнення заборгованості (надсилали листи, позивалися). А якщо здійснюється позов, то на час розгляду справи перебіг терміну позовної давності припиняється. Одним словом, краще перевірити, ніж потрапляти в такі ситуації, так як такі  борги можуть «висіти» у вас чималий термін.

Увага: списання безнадійної заборгованості – для податківців таку операцію ще й треба обґрунтувати і одного прострочення боргу тут мало.

Є ще одна причина для перевірки в контексті існуючої насьогодні системи моніторингу та блокування податкових накладних. Ненадійний сумнівний контрагент може потягнути за собою і визнання господарської операції ризиковою. Хто хоче, щоб у його постачальника «зависла» на невизначений час  податкова накладна?

Увага: існує підвищений ризик блокування податкової накладної, якщо операція відбувається з сумнівним контрагентом.

Перевірка контрагента в ЄДР

ЄДР – це Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, на який можна зайти на сайті Мін’юсту.

Перше, що тут можна дізнатися – це статус ФОП (не перебуває в процесі припинення чи припинено). Основна інформація – це види діяльності та дата державної реєстрації, а також взяття на облік до органів ДПС та Держстатистики. Корисною є інформація про зареєстровані підприємцем КВЕД. Пошук ви можете здійснити досить легко, наприклад, по прізвищу чи повним даним (ПІБ). Для підтвердження, що ви не робот, треба ще ввести спеціальний код з малюнку внизу. В цілому сервіс зручний і дуже простий. Однак, реєстрацію платником єдиного податку у ЄДР тут не видно – для цього є інша база в електронному кабінеті (див. нижче).

Як перевірити контрагента по доступним базам

Щодо юридичних осіб, то в ЄДР теж можна взнати статус реєстрації (не перебуває в процесі припинення чи припинена  діяльність), місцезнаходження. По юрособам пошук можна здійснити по назві, але рекомендуємо по добре вам відомому 8-значному коду ЄДРПОУ (він  же – податковий номер) – так швидше й не будете шукати контрагента серед схожих назв. В ЄДР міститься інформація про:

  • засновників та розміри їх внесків до статутного капіталу;
  • розмір статутного капіталу;
  • дату державної реєстрації;
  • зареєстровані на юрособу КВЕД;
  • директора (звертаємо увагу на таку інформацію, як наявність обмежень щодо представництва від імені юридичної особи, яка тут теж наводиться);
  • клас професійного ризику (це по сплаті ЄСВ, непрямим чином підтверджує те, чим займається підприємство у виробництві);
  • зареєстровані відокремлені підрозділи.

Ну й звичайно, такі дані як телефони, адреси тощо. Нижче наведено один з фрагментів інформації щодо директора підприємства по ЄДР.

Як перевірити контрагента по доступним базам

Як дізнатися, чи судився контрагент і як часто

Перевірити про судові справи можна отримати з:

  • Єдиного державного реєстру судових рішень, (веде Державна судова адміністрація);
  • Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство. Також можна тільки зазирнути до ЄДР, чи не перебуває підприємство у стані припинення.

Якщо у вас немає впевненості у партнері, то варто просто вжити стандартних запобіжних заходів:

  • повна чи хоча б часткова попередня оплата;
  • використання застави;
  • використання гарантій наданих іншими партнерами;
  • використання певних банківських послуг гарантії платежу, наприклад, відкриття акредитиву – банк здійснює гарантію платежу та повідомляє вас про відкритий акредитив (найчастіше даний спосіб застосовується по ЗЕД, однак, варто поцікавитися послугами обслуговуючого банку).

Бажаємо вам надійних партнерів у бізнесі! А щоб на 100% впевнитися в надійності вашого бізнес-партнера.



зміст


Безплатний вебінар для бухгалтерів

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді