Основні засоби новоутвореного КНП

Автор
бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Тема основних засобів – це не просто одне з бухгалтерських питань, а питання розвитку й оновлення технологій. Для забезпечення якості послуг з охорони здоров’я належне обладнання медзакладів вкрай важливе. Але облік надходження нових медичних виробів, відображення в обліку основних засобів новоутворених КНП, які перейшли з колишнього, “бюджетного”, обліку – це уже 100% справа бухгалтера.

Облік основних засобів КНП

До чого треба звикати бухгалтеру медзакладу по матеріальній частині у формі новоствореного КНП? До нових нормативних документів щодо бухгалтерського обліку основних засобів у КНП. До них належать:

  • П(С)БО 7 “Основні засоби”;
  • Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів від 30.09.2003 р. № 561 (не переплутайте з методрекомендаціями щодо ОЗ  для держсектору 2015 року, які видає пошукова система, це різні документи). Даний документ на 80% повторює текст П(С)БО 7, але містить типові бухгалтерські проводки з обліку ОЗ, до яких можете зазирнути.

Якщо ви вже ознайомлені з текстами колишніх для вас НПСБОДС, то розібратися в стандартах обліку для підприємств проблеми немає, так як в цілому правила обліку досить схожі:

  • правила визначення первісної вартості ОЗ (слід звернути увагу, так як медзаклади можуть отримувати вартісне обладнання, яке потребує тривалого монтажу та налагодження);
  • також є ліквідаційна вартість ОЗ (її можна встановлювати теж нульовою, але коли залишкова вартість досягне нуля, то так, як і в держсекторі, треба обов’язково визначити тоді ліквідаційну вартість);
  • є прямолінійний метод амортизації (теж амортизація нараховується на різницю між первісною та ліквідаційною вартістю);
  • амортизація нараховується щомісяця у гривнях з копійками. Перший місяць амортизації – це місяць наступний після місяця введення в експлуатацію;
  • є поняття малоцінних необоротних матеріальних активів КНП (МНМА) – основні засоби, які мають вартісний поріг 6000 грн та менше (вартість рахується без ПДВ). Наказом про облікову політику можна й інший поріг, але зазвичай беруть цей, з ПКУ;
  • також є можливість дооцінки основних засобів (однак, що таке суттєва різниця між ринковою та балансовою вартістю ОЗ П(С)БО 7 не визначає, це вирішує саме КНП). Але, як і в державному секторі: проведення дооцінки потребує  залучення професійних оцінювачів, бухгалтер його провести самостійно не може (дана норма йде зі ст. 7 Закону від 12.07. 2001 р. № 2658);
  • строки корисного використання також визначаються самостійно в наказі про облікову політику. Як мінімальні зазвичай беруть з пп. 138.3.3 ПКУ, хоча для неприбуткових підприємств, які є неплатниками податку на прибуток це не обов’язково.

П(С)БО 7 та НПСБОДС 121 майже копії один одного

Що ж тоді відмінного? Відмінності є:

  • окрім прямолінійного методу амортизації можна обрати ще 4 (зменшення залишкової вартості, прискореного зменшення залишкової вартості, кумулятивний, виробничий). Гарні вони тим, що за перші роки експлуатації дозволяють відносити на амортизаційні витрати більшу частину вартості ОЗ у порівнянні з прямолінійним. Однак, на практиці майже всі підприємства користуються тільки прямолінійним;
  • для МНМА, крім звичного бюджетникам методу амортизації 50/50, є метод 100%. За даним методом можна нарахувати амортизацію одразу у місяці введення в експлуатацію МНМА на 100% його вартості. Це значить, що залишкова вартість об’єкта одразу стає нуль. Проводити дооцінку/визначати ліквідаційну вартість по таким об’єктам МНМА непотрібно. Нульова залишкова вартість досить корисною вам буде при списанні/вибутті МНМА, так як база нарахування ПДВ за п. 189.9 ПКУ виходить нульова й нема проблем;
  • інші рахунки обліку. доведеться звикати, що машини й обладнання тепер не 1014, а 104, а транспортні засоби не 1015, а 105, МНМА – це не 1113, а 112, амортизація ОЗ – 131 і 132 рахунки. Але чи це не те саме, що у вас було до впровадження Плану рахунків для державного сектору? Ці рахунки для вас нові, але старі знайомі з колишнього Плану рахунків бюджетних установ.

Для МНМА у П(С)БО 7 є гарний метод амортизації – 100%

У цьому переліку відмінностей ми свідомо не назвали форми первинних документів для ОЗ.

Форми первинних документів для обліку ОЗ у КНП

Для підприємств діють форми первинки щодо основних засобів з дуже давнього наказу Мінстату № 352 від 29.12.1995 р.  Даний наказ вам теж добре знайомий, так як для державного сектору нова первинка з ОЗ з’явилася лише у 2016 році (Порядок складання типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору, наказ Мінфіну від 13.09.2016 р. № 818, далі – Порядок № 818). І ось тут ключовий момент в тому, що ви можете  залишити й надалі використовувати форми з Порядку № 818. Але чому, вони ж для держсектора? Справа в тому, що у п. 6 Порядку № 818 сказано, що дані форми можуть застосовуватися будь-якими юрособами, а отже й звичайними підприємствами, які не належать до державного сектору.

Форми первинки для ОЗ краще взяти з діючих для державного сектору

Радимо залишатися на цих нових, якщо вже перейшли, так як вони більш сучасні й адаптовані до норм стандартів бухобліку, а П(С)БО 7 та НП(С)БОДС 121 дуже схожі.

Тепер щодо деяких типових операцій з ОЗ для КНП, в яких побачимо як відбувається оновлений облік лікарських засобів, облік медичних виробів у КНП.

Облік передачі ОЗ на баланс КНП з бюджетного обліку

Дана процедура проходити повинна була на фоні реорганізації, тобто припинення однієї юрособи та появи нової на її базі. Все майно КНП належить на праві оперативного управління й засновником (власником) є орган місцевого самоврядування. Отже, при надходженні ОЗ на КНП логічно використовувати проведення з формування статутного капіталу підприємства:

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

Надходження ОЗ з бюджетної лікарні на баланс КНП

1

Реєстрація статутних документів КНП, розмір статутного капіталу, умовно 200 млн грн

46

40

200000000,00

2

Оприбуткування засобу УЗД-діагностики переданого з балансу лікарні-бюджетника на баланс КНП у сумі первісної вартості, тобто залишку по субрахунку 1014 держсектору.

104

46

60000,00

3

Оприбутковано засіб УЗД-діагностики у сумі накопиченого зносу з субрахунку 1411 держсектору

46

131

40000,00

Нарахування амортизації з подальшого місяця

1

Продовжуємо нарахування амортизації прямолінійним методом за тими ж правилами, що діяли у лікарні

91 (23)*

131

500,00

* що це прямі (23) чи непрямі (91) витрати треба визначити у наказ про облікову політику кнп.

Придбання лікарських засобів та медвиробів для КНП виглядатиме наступним чином:

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

Придання ОЗ на баланс КНП

1

Надійшов новий ендоскоп

152

631

200000,00

2

Витрати на монтаж та навчання персоналу постачальником

152

631

2500,00

3

Введено в експлуатацію ендоскоп

104

152

202500,00

4

Оплата з банківського рахунку

631

311

202500,00

Непоодиноким випадком для КНП може бути безоплатне отримання основних засобів. Тут дещо складніше за амортизацією, так як треба ще й нараховувати дохід по мірі нарахування амортизації: 

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

Безоплатне отримання ОЗ на баланс КНП

1

Надійшов подарований опромінювач

104

424

1000000,00

Нарахована амортизація у наступному місяці

1

Нарахування амортизації. Строк корисного використання 10 років. Метод прямолінійний (= 1000000/(10×12) = 8333,33).

23

(91)

131

8333,33

2

Визнано дохід від безоплатно отриманого ОЗ пропорційно нарахованій амортизації (див. Інструкцію до Плану рахунків по субрахунку 745).

424

745

8333,33

 


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді