Єдиний бухгалтер на підприємстві
Як визначає стаття 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV (далі — Закон № 996), організація бухгалтерського обліку на підприємстві належать до компетенції його власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи), який може або ввести до штату підприємства посаду бухгалтера, або створити бухгалтерську службу на чолі з головним бухгалтером. Вебінари для бухгалтерів 2025
Зауважимо, що завдання і обов’язки головного бухгалтера зазначені у кваліфікаційній характеристиці такої посади, яка міститься у розділі 1 Випуску 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом Мінпраці від 29.12.2004 № 336. Зокрема, головний бухгалтер керує працівниками бухгалтерського обліку підприємства та розподіляє між ними посадові завдання й обов’язки, знайомить цих працівників із нормативно-методичними документами та інформаційними матеріалами, які стосуються їх діяльності. Тобто посада головного бухгалтера передбачає наявність підлеглих працівників (лист ДФС від 07.04.2010 № 31-34000-10-10/7408).
«Вчіться, розваги нікуди не дінуться», — казали вони. Проте розваги якраз кудись ділися, а навчання завжди з нами. Бо як бухгалтеру без нових знань наодинці з податковими змінами? Вища школа Головбуха — ваш шанс лагідно поєднати підвищення кваліфікації і відпочинок, адже ви самі обираєте час і місце для уроків!
Тому за відсутності на підприємстві бухгалтерської служби вести облік має особа , на яку покладено ведення бухгалтерського обліку підприємства (бухгалтер). У цьому випадку така особа, як і головний бухгалтер, має виконувати функції, передбачені статтею 8 Закону № 996 (лист Мінфіну від 29.04.2011 № 31-04330-13-2-24/11320). Відповідно така особа і буде нести відповідальність за ведення бухгалтерського обліку на підприємстві та подання звітності.
До прикладу, пункт 48.5 Податкового кодексу України прямо передбачає, що податкову декларацію підписують керівник платника податків або уповноважена особа, а також особа, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації до органу контролю. А підписати податкову декларацію директор може самостійно, якщо безпосередньо веде бухгалтерський облік на підприємстві.