Отримали неякісний товар — поверніть за алгоритмом

Автор
юрист, Київ
Медзаклади-КНП частину зароблених коштів спрямовують на розвиток матеріальної бази: купують меблі, обладнання, роблять ремонт. Придбаний товар не завжди відповідає очікуванням. Повернути продукцію незадовільної якості допоможе стаття

Обов’язок продавця — передати покупцю товар, якість якого відповідає умовам договору купівлі-продажу. За відсутності в договорі умов щодо якості продавець зобов’язаний передати покупцеві товар, придатний для мети, з якою такий товар зазвичай використовують. Якщо ж вимоги до якості встановлює закон, сторони мають право домовитися про передання товару вищої якості, але аж ніяк не нижчої за визначену законодавчо.

Хто та як перевірятиме медзаклад у 2020 році

Однак трапляється, покупець отримує неякісний товар. У цьому випадку стаття 678 Цивільного кодексу України (ЦК), незалежно від можливості використовувати неякісний товар за призначенням, надає покупцю кілька альтернатив:

  • пропорційно зменшити ціну;
  • безоплатно усунути недоліки в розумний строк;
  • відшкодувати витрати на усунення недоліків.

Якщо недоліки істотні, покупець має право:

Істотними є недоліки, що неможливо усунути, які потребують для усунення значних витрат, виявляються неодноразово, знову виникають після усунення.

Покупець також має право відмовитися приймати або оплачувати товар, а якщо оплатив — вимагати повернути кошти, якщо товар — нижчої якості, ніж передбачають стандарти, техумови або зразок (ч. 5 ст. 268 Господарського кодексу України).

Недоліки в маркуванні не вважають порушенням вимог до якості товару з боку постачальника. Відповідний позов покупця суд не задовольнить (див. постанову Верховного Суду від 04.12.2019 у справі № 908/2688/18).

Отже, постачальник привіз товар, що має недоліки або не відповідає умовам щодо якості. Дії медзакладу залежать від того, чи містить договір докладний порядок приймання.

  

Якщо так, неухильно дотримуйте положень договору.

Отримали неякісний товар — поверніть за алгоритмомСторони мають право на власний розсуд регулювати приймання-передачу товарів (лист Мінекономіки від 11.10.2005 № 81-16/71).

Якщо ж договір поставки (купівлі-продажу) не містить порядку приймання товару або в ньому є фраза «Приймання-передача товару здійснюється відповідно до законодавства», застосовуйте Інструкцію № П-7. Керуватися цим документом маєте і в разі прямої згадки про нього в договорі. Алгоритм — далі.

Призупиніть приймання та складіть акт про виявлення недоліків

Виявили, що якість, комплектність отриманої продукції, тари або упаковки не відповідають стандартам, техумовам, кресленням, зразкам, даним супровідних документів, — призупиніть приймання та заактуйте випадок.

Акт у двох примірниках складають приймальна комісія, у якій обов’язково має бути матеріально відповідальна особа закладу, та представник постачальника або представник незацікавленої організації. В акті вкажіть, скільки продукції оглянули та який характер мають дефекти.

Щоб скласти акт, можете скористатися формою М-7 «Акт про приймання матеріалів», затвердженою наказом Мінстату від 21.06.1996 № 193. Адже вона призначена для оформлення приймання матцінностей, які мають кількісні та якісні розбіжності з даними супровідних документів від постачальника.

Акт і товарно-транспортні накладні комісія передає:

  • до бухгалтерії — для обліку руху матеріальних цінностей;
  • відділу постачання або юридичному відділу — щоб скласти лист-претензію постачальнику.

Якщо постачальник — іногородній, а умови постачання вимагають його участі, викличте його повідомленням, де зазначте:

  • найменування продукції, дату й номер рахунка-фактури або номер транспортного документа, якщо на момент виклику рахунок не отримали;
  • основні недоліки в продукції;
  • час, на який призначили приймання за якістю або комплектністю;
  • кількість неякісної або некомплектної продукції.

Повідомлення направте телеграфним чи телефонним зв’язком протягом 24 годин з часу виявлення продукції невідповідної якості, а якщо вона швидко псується — негайно.

Іногородній постачальник зобов’язаний не пізніше наступного дня після отримання виклику повідомити телеграмою або телефонограмою, чи направлятиме представника для участі у прийманні продукції. Неотримання відповіді на виклик у встановлений строк дозволяє покупцю прийняти продукцію до спливу обумовленого строку явки представника постачальника.

Представник іногороднього постачальника зобов’язаний прибути не пізніше трьох днів після отримання виклику. Час на проїзд не враховують, якщо договір не визначає іншого.

Представник постачальника повинен мати документ, що посвідчує його право брати участь у визначенні якості товару. Зазвичай це довіреність.

Якщо представник постачальника не прибув на виклик покупця у встановлений строк або якщо такий виклик — необов’язковий, якість продукції перевіряє представник відповідної галузевої інспекції з якості продукції.

Маніпуляція строками виклику — наприклад, визначення строку, за якого представник постачальника не встигне прибути вчасно, — зиску покупцеві не принесе. Суд проігнорує звіт незалежного експерта з якості (рішення господарського суду Одеської області від 02.08.2018 у справі № 916/755/18).

Складіть акт про фактичну якість

Продовжте приймання продукції за участі представника постачальника. За підсумками складіть двосторонній акт про фактичну якість отриманої продукції. Перелік відомостей, які необхідно відобразити в цьому акті, містить пункт 29 Інструкції № П-7. Це, насамперед, висновок про характер дефектів та причини їх виникнення. Трапляється, одна зі сторін не згодна з висновками щодо якості. Тоді акт підписують із застереженням про незгоду та оформлюють до нього окрему думку.

Якщо покупець і постачальник не досягнуть згоди щодо дефектів та причин їх виникнення, для визначення якості продукції покупець зобов’язаний запросити експерта бюро товарних експертиз, представника відповідної інспекції з якості або іншої компетентної організації.

Отримали неякісний товар — поверніть за алгоритмомПам’ятайте: отримувач зобов’язаний забезпечити зберігання продукції неналежної якості в умовах, які не допускають погіршення її стану та змішування з іншою однорідною продукцією.

На завершення покупець-медзаклад формулює свої вимоги у зв’язку з отриманням неякісного товару та надсилає претензію постачальнику.

Належно зберігайте товар

Покупець, який відмовився прийняти товар, повинен забезпечити схоронність цього товару (ст. 690 ЦК). При цьому покупець повинен негайно повідомити продавця про відмову. Законодавство не містить вимог до форми чи змісту такого повідомлення. Щоб мати доказ відмови, повідомляйте письмово, наприклад рекомендованим листом з описом вкладення.

Продавець зобов’язаний вивезти товар, що не прийняв покупець, або розпорядитися ним в розумний строк — десятиденний, а якщо товар швидко псується — протягом 24 годин з моменту одержання відмови від покупця (ч. 8 ст. 268 ГК).

На додачу продавець повинен відшкодувати покупцю витрати, спричинені зберіганням та поверненням товару.

 Отримали неякісний товар — поверніть за алгоритмом ВИ МАЄТЕ ЦЕ ЗНАТИ

Коли товар можна не прийняти в перевізника

Загалом одержувач вантажу зобов’язаний прийняти його. Проте він має право відмовитися від прийняття пошкодженого або зіпсованого вантажу, якщо буде встановлено, що зміна якості унеможливлює повне або часткове використання товару за первісним призначенням (ч. 2 ст. 310 Господарського кодексу України; ГК).

Вантажі, які прибули у непошкоджених кузовах автомобілів (причепах, окремих секціях автомобіля, контейнерах) та з непошкодженими пломбами, видаються вантажоодержувачу без перевірки маси, стану і кількості вантажних місць.

Одержувач має право перевірити якість і стан вантажу, якщо:

1) вантаж прибув у пошкоджених кузовах, причепах, секціях автомобіля, контейнерах або з пошкодженими пломбами;

2) швидкопсувний вантаж прибув з порушенням терміну доставки або з порушенням температурного режиму.

Підстава — пункт 13.4 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Мінтранспорту від 14.10.1997 № 363.

Якщо вантажоодержувач не може прийняти вантаж від перевізника, він повинен заповнити в товарно-транспортній накладній графу «Переадресування вантажу» (п. 13.11 Правил № 363). При цьому, інший пункт призначення та умови доставки вантажу потрібно визначити за погодженням з вантажовідправником. Звісно, тоді в товарно-транспортній накладній не ставлять відміток про одержання вантажу.
Коли вантаж зіпсувався або пошкодився, а також є розбіжності між перевізником і вантажовідправником (вантажоодержувачем) обставини, які можуть служити підставою для матеріальної відповідальності, оформляють актом (п. 15.1 Правил № 363). Записи в акті засвідчують підписами вантажовідправника (вантажоодержувача) і водія.


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Вебінар для бухгалтера

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді