Благодійна допомога армії: облік та оподаткування

Сьогодні більшість суб’єктів господарювання чим може допомагає українській армії. Хто коштами, хто товарами, хто медикаментами. Як обліковувати й оподатковувати благодійну допомогу, яку підприємство надає армії, розповість експерт

 

Благодійництво — справа добровільна й особиста. Вона не передбачає, що благодійник отримає прибуток, винагороду чи компенсацію від бенефіціара (п. 1 ст. 1 розд. І Закону № 5073).

Благодійником може бути дієздатна фізособа або юрособа приватного права (у т. ч. благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи декілька видів благодійної діяльності.

Бенефіціарами є набувачі благодійної допомоги (фізособа, неприбуткова організація або територіальна громада), які одержують допомогу від одного чи кількох благодійників для досягнення мети, визначеної Законом № 5073.

Бенефіціарами благодійних організацій також можуть бути будь-які юрособи, які одержують допомогу для досягнення мети, визначеної Законом № 5073.

Тобто підприємство може надавати благодійну допомогу фізособам, неприбутковим організаціям і територіальним громадам.

Порядок надання благодійної допомоги армії

Поняття «армія» включає всі військові формування, перелічені у статті 3 Закону України «Про Збройні Сили України» від 06.12.1991 № 1934-XII.

 

Благодійна допомога армії: облік та оподаткування

 

Підприємство може безпосередньо надавати благодійну допомогу лише тим військовим організаціям (військовим частинам), які є неприбутковими організаціями і внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі — Реєстр). Зауважимо, Міністерство оборони України, в т. ч. Збройні Сили України (ЗСУ), до складу яких входять з’єднання, військові частини, військові навчальні заклади, установи та організації, є неприбутковими організаціями, внесеними до Реєстру.

Якщо військова організація не входить до Реєстру, підприємство не може надати їй таку допомогу напряму, а лише через благодійну організацію. Адже, як зазначено в Законі № 5073, бенефіціарами благодійної допомоги можуть бути фізособи, неприбуткові організації і територіальні громади. Своєю чергою, бенефіціарами благодійних організацій можуть бути також будь-які юрособи, які одержують допомогу для досягнення мети, визначеної цим Законом.

У документах, якими оформлюєте надання благодійної допомоги, зазначайте мету її надання: «…сприяння обороноздатності та мобілізаційній готовності країни, захисту населення у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного стану» (п. 15 ч. 2 ст. 3 Закону № 5073).

Фінансування ЗСУ може відбуватися додатково за рахунок благодійних пожертв фізичних та юридичних осіб у порядку, визначеному КМУ (ст. 15 Закону № 1934). Тобто армія може прийняти благодійну допомогу від підприємства, якщо воно надає таку допомогу згідно з Порядком № 339.

Отримувати кошти благодійних пожертв можна лише на спеціальні реєстраційні рахунки, відкриті в органах Держказначейства. Інформацію про реквізити таких рахунків військові організації розміщують на своїх офіційних вебсайтах або письмово повідомляють підприємствам, які бажають допомогти.

Щоб організувати збирання благодійних пожертв від фізичних та юридичних осіб (резидентів і нерезидентів), Міноборони, державні органи та органи місцевого самоврядування можуть залучати благодійні організації. Для цього з ними укладають договори про співробітництво (п. 2 Порядку № 339).

Щоб довести податківцям цільову спрямованість витрат, підготуйте підтвердні документи. Конкретного переліку таких документів ніде не знайдете, але серед них є такі, що потрібні всім благодійникам. Зокрема, подбайте:

  • про первинні документи. Наприклад, виписка банка засвідчить, що ви переказали грошові кошти; акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (типова форма № ОЗ-1) або подібний документ, складений у довільній формі, підтвердить передання основних засобів. Якщо передаєте запаси, можете оформити накладну-вимогу на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів за типовою формою № М-11;

  • письмовий договір — якщо надаєте благодійну допомогу систематично (ст. 717 Цивільного кодексу України). Однак під час воєнного стану навряд чи може йтися про укладення письмового договору;

  • лист-клопотання на конкретний вид і кількість благодійної допомоги або лист-підтвердження від обдарованої організації про згоду прийняти кошти (товари, роботи, послуги);

  • наказ керівника підприємства про надання благодійної допомоги.

Облік витрат на благодійну допомогу армії

Суму грошової благодійної допомоги, а також вартість товарів/послуг або інших пожертвувань включіть до витрат (п. 6 НП(С)БО 16 «Витрати»). Якщо передаєте грошові кошти чи оборотні активи, дебетуйте субрахунок 949 «Інші витрати операційної діяльності». Для необоротних активів застосовуйте субрахунок 977 «Інші витрати діяльності».

Приклад. Облік витрат на допомогу армії

Підприємство вирішило перерахувати військовій частині грошові кошти як благодійну пожертву в сумі 50 000 грн та передати придбані бронежилети, вартість яких становить 150 000 грн.

№ з/п Зміст господарської операції Бухгалтерський облік Сума,
грн
Д-т К-т
1 Перерахували грошові кошти на спеціальний реєстраційний рахунок, що відкрило Казначейство військовій організації 949 311 50 000
2 Придбали бронежилети для передачі військовій частині 281 631 150 000
3 Перерахували плату за придбані бронежилети 631 311 150 000
4 Передали бронежилети військовій частині 949 281 150 000

Оподаткування благодійної допомоги армії податком на прибуток

Якщо податкових різниць не застосовуєте, бухгалтерські витрати зменшать оподатковуваний прибуток за правилами бухобліку.

Прибутківці, які застосовують коригування з підпункту 140.5.9 ПК, мають збільшити фінрезультат до оподаткування на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, що їх безоплатно перерахували (передали) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, у розмірі понад 4% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

Проте відповідно до нового пункту 69.6 підрозділу 10 розділу ХХ, який з’явився у ПК завдяки Закону № 2118, коригування з підпункту 140.5.9 ПК не застосовуйте. Детальніше: зазначена норма дозволяє враховувати у складі витрат у повному обсязі кошти і майно, що підприємство передає:

  • ЗСУ;
  • Національній гвардії України;
  • Службі безпеки України;
  • Службі зовнішньої розвідки України;
  • Державній прикордонній службі України;
  • Міністерству внутрішніх справ України;
  • Управлінню державної охорони України;
  • Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України;
  • іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів держбюджету, для потреб забезпечення оборони держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.

Під дію зазначеної норми підпадає вартість:

  • спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів);
  • технічних засобів спостереження;
  • лікарських засобів та медичних виробів;
  • засобів особистої гігієни;
  • продуктів харчування;
  • предметів речового забезпечення.

Також передбачено, що вартість інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг можна включати до витрат компанії у повному обсязі, якщо такі товари, роботи і послуги визначені в переліку КМУ. На сьогодні діє лише Перелік, затверджений постановою КМУ від 26.10.2016 № 758. Проте його було затверджено з метою проведення антитерористичної операції. Тож очікується, що урядовці оновлять зазначений перелік або ухвалять новий саме стосовно військової агресії Російської Федерації проти України.

Якщо надаєте пожертви всім іншим особам, які не є платниками податку на прибуток, зокрема платникам єдиного податку (крім фізосіб — платників ПДФО), та платникам податку, яких оподатковують за ставкою 0%, фінрезультат до оподаткування збільшуйте на всю суму наданої пожертви (пп. 140.5.10 ПК).

Оподаткування благодійної допомоги армії ПДВ

Перерахування коштів. Об’єктом оподаткування ПДВ є постачання товарів/послуг на митній території України (п. 185.1 ПК).

Передача коштів не є постачанням товарів/послуг (пп. 14.1.185, 14.1.191 ПК). Відповідно, немає й об’єкта оподаткування ПДВ. Отже, якщо надаєте допомогу грошима, ПДВ-наслідків не виникає.

Безоплатна передача товарів. Під постачанням товарів розуміють будь-яку передачу права на розпоряджання товарами як власник. Це стосується і випадків продажу, обміну чи дарування товарів (пп. 14.1.191 ПК). Отже, безоплатна передача товарів є об’єктом оподаткування ПДВ.

Базу оподаткування визначають за правилами статті 188.1 ПК: не нижче за ціну придбання товару, а якщо його виготовили самостійно — не нижче за звичайні ціни.

Проте Закон № 2118 доповнив підрозділ 10 розділу ХХ ПК новим пунктом 69, який, зокрема, передбачає, що безоплатну передачу товарів (у т. ч. підакцизних) і надання послуг на користь ЗСУ та підрозділів територіальної оборони не вважають операціями реалізації. Тож якщо, наприклад, постачаєте пальне на користь ЗСУ і територіальної оборони, не мусите платити акцизний податок.

Звільнення від оподаткування. Операції, звільнені від ПДВ, визначає стаття 197 ПК. Зокрема, йдеться:

  • про безоплатне постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним та зареєстрованим відповідно до законодавства;
  • надання допомоги благодійними організаціями набувачам/суб’єктам благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації. Умови звільнення від ПДВ за такими операціями передбачає підпункт 197.1.15 ПК.

 

Під безоплатним постачанням розуміють постачання товарів/послуг благодійним організаціям та набувачам благодійної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації. У разі недотримання цієї умови такі операції оподатковують на загальних підставах.

Благодійна допомога армії: облік та оподаткування

Тож, якщо безоплатно надаєте товари благодійній організації, спрацьовує ПДВ-звільнення.

Продукція оборонного призначення. Тимчасово, на період запровадження воєнного стану, від оподаткування ПДВ звільнили операції ввезення на митну територію України та постачання на митній території України продукції оборонного призначення.

Зокрема, йдеться про продукцію, що класифікується за такими групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД:

  • 3601, 3602; 3603 (тільки для ударних капсулів, детонаторів, що використовуються в оборонних цілях);
  • 3604 90 00 00 (тільки для освітлювальних та сигнальних ракет, що використовуються в оборонних цілях);
  • 8525 60 00 00, 8529 90 20 00 (тільки для апаратури для передачі та приймання голосу, зображень та іншої інформації, включаючи апаратуру для комунікації в мережі дротового або бездротового зв’язку, апаратури прослуховування направленої дії, радіостанцій ультракороткохвильового і короткохвильового діапазону військового призначення, розвідувально-сигнальної апаратури, їх частин і приладдя, у разі якщо постачання (закупівля) таких товарів здійснюється для державних замовників з оборонного замовлення);
  • 8702—8705 (тільки для пасажирських та вантажних автомобілів звичайного типу, що використовуються в оборонних цілях та мають легку броню або обладнані з’ємною бронею);
  • 8710 00 00 00;
  • 8802, 8803 (тільки для безпілотних літальних апаратів з озброєнням чи без озброєння, що використовуються в оборонних цілях, їх частини);
  • 8804 (тільки для парашутів та інших пристроїв, призначених для десантування військовослужбовців та/або військової техніки);
  • групи 90 (тільки для біноклів, приладів нічного бачення, тепловізорів, захисних окулярів та аналогічних оптичних виробів, телескопічних прицілів та інших оптичних пристроїв для військової зброї, якщо вони не поставлені разом із військовою зброєю, для якої вони призначені, інші оптичні, навігаційні та топографічні прилади та інструменти, що використовуються в оборонних цілях);
  • групи 93, крім включених до товарних позицій 9303, 9304, а також 9305 (тільки призначених для виробів товарних позицій 9303, 9304), 9306 90 90 00 та 9307 (п. 32 підрозд. 2 розд. ХХ ПК).

 


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді