Підтримка один одного допоможе подолати всі біди і негаразди. І дуже важливо, щоб благодійництво не спричинювало зайвих витрат на оподаткування. Для цього законодавець підготував зміни щодо оподаткування ПДФО благодійної допомоги постраждалим під час війни. Їх містить Закон від 15.03.2022 № 2120-IX (далі ― Закон № 2120). Розглянемо, на що можемо очікувати.
Світле майбутнє чекає на людей працьовитих, розумних, адаптивних. Правда ж, це про вас? Обов’язково переможемо і зробимо Україну ще кращою! Уже почали робити, адже українці — неймовірний народ! Кожен робить усе, що може — для сьогодні, для завтра. Воїни ЗСУ оберігають наші життя, аграрії засівають поля, вчителі навчають дітей, бухгалтери дають раду фінансам підприємств.
Благодійна допомога постраждалим під час війни від вітчизняних благодійників
Підпункт 165.1.54 ПКУ законодавець доповнив новим підпунктом «в». Згідно з ним не оподатковують ПДФО благодійну допомогу, яку виплатили або надали протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану на користь:
- учасників бойових дій — військовослужбовців (резервістів, військовозобов’язаних) та працівників ЗСУ, Нацгвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників МВС, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, добровольчих формувань територіальних громад, поліцейських та працівників Національної поліції України, які захищають (захищали) незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України, беруть (брали) безпосередню участь у відсічі збройної агресії та забезпеченні національної безпеки, усуненні загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності в період дії воєнного, надзвичайного стану, перебуваючи безпосередньо в районах здійснення зазначених заходів;
- працівників підприємств, установ, організацій, сил цивільного захисту, яких залучають (залучали) і які беруть (брали) безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі й стримування збройної агресії російської федерації, перебуваючи безпосередньо в районах та у період проведення бойових дій, у порядку, встановленому законодавством, або на користь членів їхніх сімей;
- фізосіб, які мешкають на території населених пунктів, де точаться бойові дії, та/або які вимушено залишили місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах.
Щоб потрапити під звільнення, надавайте благодійну допомогу в порядку, визначеному Законом від 05.07.2012 № 5073 (далі ― Закон № 5073).
Тобто благодійником може бути не лише благодійна організація, а й звичайне підприємство. Підтверджує це і стаття 4 Закону № 5073, у якій зазначено, що суб’єктом благодійної діяльності є, зокрема, благодійні організації та інші благодійники. Тож звичайне підприємство, яке має на меті проводити благодійну діяльність у значенні Закону № 5073, є благодійником.
Та не все так просто зі звільненням від ПДФО.
- Щоб звільнитися від оподаткування, фізособі доведеться документально підтвердити свою приналежність до категорій осіб, що звільнені від оподаткування. Кожна категорія «прив’язана» до районів проведення бойових дій. Оскільки на сьогодні перелік таких районів не затверджений, то фактично таке звільнення ще не діє.
- Благодійна допомога має цільовий характер та обмеження за сумою (пп. 170.7.8 ПКУ). Перелік допомоги, яку не оподатковують ПДФО, та її граничні суми знайдете у таблиці.
Цільове спрямування | Отримувачі | Гранична сума |
Закупівля спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених за військовими стандартами), технічних засобів спостереження, лікарських засобів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення чи інших товарів (робіт, послуг) за переліком КМУ чи оплата (компенсація) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення. Перелік засобів, товарів (робіт, послуг), суму (вартість) благодійної допомоги для закупівлі або у вигляді яких не включають до оподатковуваного доходу платників податку на доходи фізичних осіб, затверджений постановою КМУ від 24.02.2016 № 112 | Військовослужбовці | Без обмежень |
Допомога на лікування та медичне обстеження | Фізособи, які мешкають у районах бойових дій або або переїхали з них | Без обмежень |
Працівники підприємств, які брали участь у заходах із забезпечення національної безпеки та оборони, перебуваючи безпосередньо в районах проведення бойових дій | ||
Допомога на відновлення втраченого майна та на інші потреби за переліком, що визначає уряд (затверджений постановою КМУ від 26.11.2014 № 653) | Військовослужбовці | 500 мінзарплат станом на 1 січня звітного року (для 2022 року — 3 250 000 грн) |
Фізособи, які мешкають у районах бойових дій або або переїхали з них | ||
Працівники підприємств, які брали участь у заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, перебуваючи безпосередньо в районах проведення бойових дій |
Тож якщо пересічне підприємство захоче надати своїм працівникам благодійну допомогу, такі суми під звільнення не потраплять, оскільки ще немає затвердженого переліку територій, де точаться бойові дії. Але й коли його затвердять, також не всі зможуть заощадити на ПДФО. Адже звільнено благодійну допомогу на чітко визначену мету і для певних категорій осіб.
Благодійна допомога постраждалим під час війни від закордонних благодійників
Підпункт 165.1.56 ПКУ доповнили новим абзацом. Від оподаткування звільнили суму благодійної допомоги, яку виплатили або надали міжнародні благодійні організації (їх філії, представництва), на користь фізосіб, які мешкають (мешкали) у населених пунктах, на території яких точаться (точилися) бойові дії у період воєнного, надзвичайного стану, та/або вимушено залишили місце проживання (тимчасово переміщені особи) у зв’язку з форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили), у т. ч. у зв’язку із запровадженням воєнного, надзвичайного стану. Форс-мажорні обставини потрібно підтверджувати у встановленому законом порядку.
Перелік міжнародних благодійних організацій — надавачів допомоги затверджує уряд. Відповідні міжнародні благодійні організації, їх філії та представництва зазначаються в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги (далі — Реєстр) (постанова КМУ від 22.04.2015 № 397). Тобто, щоб потрапити під звільнення від оподаткування ПДФО, міжнародна благодійна організація має бути зазначена у Реєстрі.
Та це не єдина умова, щоб звільнитися від оподаткування. Отримувачі благодійної допомоги мають мешкати в населених пунктах, де точаться бойові дії. А ми вже зазначали, що такого переліку ще немає (на момент написання статті). Допоки його не затвердять, скористатися такою пільгою не можна.
Цільова та нецільова допомога постраждалим під час війни
З-під оподаткування ПДФО вивели суму цільової та нецільової допомоги, що надають платникові ПДФО, який постраждав унаслідок збройної агресії російської федерації у період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану. Для цього підпункт 170.7.2 ПКУ доповнили підпунктом «в».
Як бачимо, лише у цій нормі немає згадки про «проживання у районі бойових дій». Тому цю норму можете застосовувати із дня, коли набрав чинності Закон № 2120 (17.03.2022).
Проте передостанній абзац підпункту 170.7.2 ПКУ встановлює іншу умову для звільнення від оподаткування.
Із внесенням цієї правки вийшла деяка колізія. Річ у тім, що в тексті ПКУ, опублікованому на сайті Верховної Ради України, новий підпункт «в» внесли саме після умови про розподіл допомоги через бюджет або благодійну організацію. Тож справляється враження, наче ця умова стосується лише підпункту «б» підпункту 170.7.2 ПКУ. Тоді для нового підпункту «в» ця умова не мала б діяти і скористатися звільненням змогли б усі підприємства, які надають нецільову та цільову допомогу постраждалим внаслідок військової агресії рф.
Проте податківці трактують зміни так, що умова про розподіл коштів через бюджет стосується і нового підпункту «в» (ЗІР, категорія 103.16). На нашу думку, підхід податківців правильний, він цілком узгоджується з текстом Закону № 2120, який вносить зміни до ПКУ. Судіть самі.
До змін були підпункти «а» та «б», а потім йшла умова, яка стосувалася обидвох підпунктів. Коли додали підпункт «в», загальна умова має поширюватися на всі підпункти, а не лише на підпункт «б», як це наразі представлено на сайті ВРУ. Тому вважаємо, що на сайті ВРУ сталася технічна помилка.
Тож, на жаль, для звичайних підприємств ця новація також не дає жодної користі. Цим звільненням зможе користуватися доволі обмежене коло благодійників.
Отже, зміни, що законодавець уніс Законом № 2120, спрямовані, в основному, на звільнення від оподаткування матеріальної допомоги, яку виплачують благодійні організації. Проте і звичайні підприємства можуть ними скористатися. Але спершу уряд має затвердити перелік територій, на яких точаться бойові дії.
Допомога має надаватися на чітко встановлену мету. Тому для більшості підприємств, які хочуть допомогти своїм працівникам чи пересічним громадянам, ці новації дають мало користі.