Переведення основних засобів до складу необоротних активів: коригування фінрезультату до оподаткування

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Автор
експерт з обліку та оподаткування, Київ
При продажу ОЗ, які використовуєте у госпдіяльності, фінрезультат до оподаткування збільшуйте на суму залишкової вартості таких активів за правилами бухобліку та зменшуйте на суму залишкової вартості цих активів, визначеної нормами Податкового кодексу України

Переведення основних засобів до складу необоротних активів: коригування фінрезультату до оподаткування

Нагадуємо, об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначають шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які визначили відповідними положеннями Податкового кодексу України (ПК).

Коригування фінрезультату до оподаткування на різниці, які виникають при нарахуванні амортизації необоротних активів, здійснюють відповідно до пунктів 138.1 та 138.2 ПК.

Фінрезультат до оподаткування збільшується, зокрема:

  • на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта (абз. 4 п. 138.1 ПК);
  • на суму залишкової вартості окремого об’єкта невиробничих основних засобів та/або невиробничих нематеріальних активів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта (абз. 5 п. 138.1 ПК).

Фінрезультат до оподаткування зменшується, зокрема:

  • на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної з урахуванням положень статті 138 ПК, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта (абз. 3 п. 138.2 ПК);
  • на суму первісної вартості придбання або виготовлення окремого об’єкта невиробничих основних засобів та/або невиробничих нематеріальних активів та витрат на їх ремонт, реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення, у тому числі віднесених до витрат відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, у разі продажу такого об’єкта невиробничих основних засобів та/або нематеріальних активів, але не більше суми доходу (виручки), отриманої від такого продажу (абз. 6 п. 138.2 ПК).

🔥 Новий податковий вектор: преференції для ФОПів та військових

При цьому не підлягають амортизації та проводять за рахунок відповідних джерел, зокрема:

  • витрати на придбання/самостійне виготовлення невиробничих основних засобів, невиробничих нематеріальних активів;
  • витрати на ремонт, реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення невиробничих основних засобів, невиробничих нематеріальних активів (пп. 138.3.2 ПК).

Терміни «невиробничі основні засоби», «невиробничі нематеріальні активи» означають відповідно основні засоби, нематеріальні активи, не призначені для використання в господарській діяльності платника.

Залишкова вартість основних засобів, інших необоротних та нематеріальних активів для цілей розділу III «Податок на прибуток підприємств» — сума залишкової вартості таких засобів та активів, яку визначають як різницю між первісною вартістю і сумою розрахованої амортизації відповідно до положень розділу III ПК (пп. 14.1.9 ПК).

Таким чином, у випадку продажу основних засобів (у т. ч. у разі їх переведення у групу необоротних активів, утримуваних для продажу), які використовують у господарській діяльності, фінансовий результат до оподаткування збільшується на суму залишкової вартості таких активів, визначеної відповідно до правил бухобліку, та зменшується на суму залишкової вартості цих активів, визначеної з урахуванням положень статті 138 ПК.

При цьому на вартість необоротних активів, утримуваних для продажу, коригування фінрезультату до оподаткування відповідно до пунктів 138.1 та 138.2 ПК, не здійснюють.

За інформацією ДПС у Дніпропетровській області

додаток

10 місяців передплати — 12 місяців експертної підтримки! Вигідна математика вересня для бухгалтера

image51

Статті за темою

Усі статті за темою

Паливо на підприємстві: особливості списання

Списання палива — складна ділянка бухгалтерського обліку, до якої завжди проявляє цікавість податкова, оскільки знає, що тут майже завжди можна «щось» знайти. У огляді розповімо про норми витрат пального, їхнього застосування, документальне оформлення, подорожні листи, акт списання палива зразок заповнення, проводки
271455

Списання основних засобів у 2025 році: правила, документи, приклади

Як правильно оформити списання основних засобів, аби не було податкового зобов’язання з ПДВ? Як відобразити списання основних засобів у бухгалтерських проведеннях? Які акти списання основних засобів використати? Відповіді на ці та інші питання — отримаєте в консультації
297904

Інвентаризація 2025: порядок проведення, строки та оформлення результатів

Інвентаризація на підприємстві: чому вона важлива, як правильно підготуватися, хто відповідає за її проведення. Розглядаємо особливості річної інвентаризації, строки та процедуру, а також як скласти наказ
236153

Як діяти, якщо виникла пересортиця

Причиною нестач або лишків ТМЦ може бути й звичайна плутанина під час здійснення операцій з окремими видами запасів. У такій ситуації, найпевніше, маємо справу з пересортицею. А взаємозалік інвентаризаційних різниць провести можна не завжди. За яких умов це дозволено і якими будуть податкові наслідки пересортиці — у статті
8972

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді