Виплату індексації зарплати підтверджують належно оформленою первинкою

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Постанова ВСУ від 06.06.2018 у справі № 695/984/16-ц

Верховний Суд України погодився із рішенням апеляційного суду і визнав безпідставними вимоги звільненого працівника (позивача) стягнути з його роботодавця (відповідача) невиплачену індексацію зарплати за період роботи 2001-2012 років.

Рішення судів мотивоване тим, що позивачка не надала до суду доказів на обгрунтування своїх позовних вимог стягнути невиплачену індексацію заробітної плати, а її розмір та розрахунок не підтвердила належними документами. Окрім того, їх спростував відповідач у справі під час її розгляду.

Відповідно до положень Кодексу законів про працю України та вимог Закону України «Про оплату праці» доводити відсутність заборгованості перед позивачем з індексації заробітної плати зобов’язаний роботодавець, а не позивач (працівник).

Виплату індексації заробітної плати підтверджують належно оформленими первинними бухгалтерськими документами.

На виконання цих вимог відповідач додав до матеріалів справи копію особового рахунку форми П-54а колишнього працівника за період із 01.01.2004 по 31.12.2015, у якому у відповідній графі детально зазначено про нарахування і сплату індексації, визначено її розмір.

Особовий рахунок форми П-54а застосовують для запису всіх видів нарахувань та утримань із заробітної плати на підставі первинних документів з обліку виробітку ті виконаних робіт, відпрацьованого часу і документів на різні види оплат (наказ Мінстату «Про затвердження типових форм первинного обліку по розрахунках з робітниками і службовцями по заробітній платі» від 22.05.1996 № 144, що є чинним на момент спірних правовідносин).

Натомість працівник на підтвердження своїх позовних вимог надав розрахункові листи й індивідуальні відомості про застраховану особу за формою ОК-5 та розрахунок індексації зарплати.

Позаяк зарплатний розрахунковий лист складають у довільній формі, у ньому потрібно навести відомості про суму нарахованої зарплати і розміри утримань та відрахувань із неї, а також про суму виплаченої зарплати.

Розрахункові листки за період квітень — листопад 2009 року, травень — грудень 2010 року та січень, квітень, травень, серпень, жовтень 2011 року, що додав позивач, не підписані, належно не засвідчені і не є документами первинного бухгалтерського обліку. Тому вони не є належним доказом цих обставин.

Індивідуальні відомості про застраховану особу за формою ОК-5, що додав працівник до позовної заяви, не дають змоги встановити фактичні обставини, які мають значення для правильного вирішення справи. Адже вони містять лише звітні дані про загальну суму нарахувань і не містять даних стосовно структури заробітної плати.

Отже, розрахунок сум індексації і  докази, що надала позивачка і якими вона підтверджувала свої позовні вимоги, викладені у довільній формі і не містять посилань на бухгалтерські документи, тому їх не можна вважати доказами.

Тобто індексацію заробітної плати позивачці нарахували відповідно до вимог чинного законодавства України, тому суди залишили позовні вимоги без задоволення.


додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Контрольовані операції: критерії визнання

Контрольовані операції — сфера підвищеного контролю ДПС, де найменша помилка може призвести до мільйонних штрафів і донарахувань. Які критерії визнання операцій контрольованими діють у 2026 році, як функціонує багаторівнева звітність, як подавати Повідомлення про участь у МГК та яких штрафів очікувати — розглянемо в огляді
50519

Типові помилки у розрахунку відпускних

Складність розрахунку відпускних у тому, що вони залежить від середньоденної зарплати, на яку впливають доходи за минулі місяці. Помилка у сумі виплат за розрахунковий період з легкістю перетворюється на помилкову суму відпускних. Що треба перевірити, аби виправити помилку — розповімо у консультації
75803

Яка відповідальність за нерозблокування податкової накладної

Коментар експерта допоможе з’ясувати і попередити можливі ризики через те, що платник ПДВ не розблокує податкову накладну. Адже він зобов’язаний не лише сплачувати ПДВ і звітувати про нього, а й складати податкові накладні та реєструвати їх у ЄРПН. За порушення цього обов’язку є відповідальність
13241

Цільове призначення земельної ділянки види, зміна, бухгалтерський облік

Розглянемо, чим є цільове призначення земельної ділянки та види її використання, як змінити цільове призначення земельної ділянки, наприклад сільськогосподарської. Також розглянемо, хто та як контролює відповідність фактичного використання земельної ділянки її цільовому призначенню, яка відповідальність за порушення. Також консультація містить приклад бухгалтерського обліку такої процедури з проведеннями
67079

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді