Запит ДФС має містити факти, які свідчать про порушення: позиція ВСУ

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

ДФС видала наказ про проведення документальної позапланової виїзної перевірки підприємства, оскільки воно не відреагувало на письмовий запит контролерів. А саме не надало документів бухобліку, товарно-транспортних документів, довіреності на отримання ТМЦ.

Скачати План-графік податкових перевірок на 2019 рік

Підприємство вважає, що запити ДФС не відповідали вимогам Податкового кодексу України (далі — ПКУ), що звільняло його від обов`язку надавати відповідь на такі запити. Крім того, дані запити не містили печатки податкового органу.

Верховний суд України (далі — ВСУ) по даній справі зазначив: відповідно до пункту 73.3 ПКУ контролюючі органи мають право звернутися до платників податків та інших суб`єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження.

Запит підписує керівник (його заступник або уповноважена особа) ДФС і повинен містити:

1) підстави для надіслання запиту відповідно до цього пункту, із зазначенням інформації, яка це підтверджує;

2) перелік інформації, яка запитується, та перелік документів, які пропонується надати;

3) печатку контролюючого органу.

Якщо запит складено з порушенням вимог, викладених в абзацах 1 та 2 пункту 73.3 ПКУ, платник податків звільняється від обов`язку надавати відповідь на такий запит.

ВСУ відмітив: у запитах ДФС не відсутні чітко окреслені обставини, які вказують на нереальність господарських операцій підприємства з його контрагентами. Відповідно до статті 81 ПКУ у наказі на проведення документальної позапланової перевірки повинно бути зазначено підставу для її проведення із зазначенням відповідного підпункту пункту 78.1 ПКУ.

У запиті потрібно вказувати зміст конкретних порушень, вчинених підприємством, а не загальні формулювання та суто посилання на норми податкового законодавства.

Більше того ВСУ вказав: використання податкової інформації як привід для направлення запиту платнику податків є правомірним. Разом з тим наявність такої інформації сама по собі не позбавляє податковий орган обов`язку дотримуватися законодавчо встановлених вимог щодо форми та змісту відповідного запиту. Тобто у запиті потрібно вказувати які саме факти свідчать про порушення платником податків законодавства.

Без повідомлення вказаних фактів платник податків не в змозі надати будь-які пояснення та їх документальне підтвердження.

Постанова ВСУ від 01.05.2019 у справі № 813/1041/18

додаток

👇 Святкова пропозиція

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Податкові перевірки 2025: кого, коли і за що перевіряє ДПС

До перевірки краще підготуватися заздалегідь. У консультації — особливості податкових перевірок у 2025 році, рекомендації для платників податків, план перевірок ДПС 2025, а також про ситуацію з податковими перевірками під час воєнного стану, сплату штрафів, пені та можливе звільнення від такої сплати
66690

Фінансовий моніторинг у 2025 році: порогові операції, підозрілі платежі, нові правила

Що слід знати про фінансовий моніторинг при здійсненні своїх платежів, що таке порогові та підозрілі операції, як бути у ситуації відмови банку у проведенні платежу з вимогою довести законність коштів? Які обмеження на перекази між картками фізосіб? Яку інформацію про клієнта бухгалтери-підприємці та аудитори мають передавати до Держфінмоніторингу? Кінцеві бенефіціари — хто це та що буде, якщо про них не повідомити. Ці та пов’язані питання — в огляді експерта
94059

Як проводять перевірки упродовж воєнного стану

У статті поговоримо про проведення перевірок під час воєнного стану в Україні. Розберемося, які перевірки проводять держоргани під час воєнного стану та кого може чекати штраф після перевірок.
29970

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді