Не штатні бухгалтери є суб’єктом первинного фінмоніторингу

Днями міністерка фінансів Оксана Маркарова дала інтерв'ю онлайн-виданню MC Today.

Фінансовий моніторинг — це державна система протидії відмиванню та легалізації коштів, отриманих злочинним шляхом.

Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 06.12.2019 № 361-IX набирає чинності 28.04.2020.

Не штатні бухгалтери є суб’єктом первинного фінмоніторингу

Що зміниться в правилах фінансового моніторингу?

Оновленим законом ми одночасно й послабили фінансовий моніторинг для сумлінного бізнесу та добропорядних громадян, й посилили контроль для несумлінних підприємців та окремих осіб, які займаються злочинною діяльністю.

Раніше фінансові компанії в обов’язковому порядку повідомляли Держфінмоніторинг про операції від 150 тис. грн в еквіваленті, а серед підстав для цього було аж 17 ознак.

Ми збільшили граничний поріг суми до 400 тис. грн та зменшили список ознак операцій, про які треба обов’язково повідомляти — тепер їх всього чотири.

Бухгалтери перевірятимуть транзакції своїх клієнтів. Що це означає для бізнесу?

Згідно із оновленим законом, суб’єктами первинного фінансового моніторингу стають бухгалтери, які надають приватні послуги (закон не розповсюджується на бухгалтерів, які працюють в штаті компанії). Відтепер вони також мають перевіряти фінансові операції своїх клієнтів і повідомляти про підозрілі Держслужбу фінмоніторингу.

Якщо, наприклад, їхній клієнт все життя щось купував-продавав за «безготівку» і тут раптом йому знадобилося збільшити ліміт каси і провести стовідсоткову готівкову передоплату у великій сумі, то це і є саме той «незвичайний спосіб», про який йде мова в законі.

Але якщо бухгалтер зрозумів доцільність такої операції клієнта і довів її банку, взяв на себе відповідальність за транзакцію, бо у нього є всі необхідні докази й документи, то він може не повідомляти про це у Державну службу фінансового моніторингу.

Як бухгалтеру розпізнати підозрілу операцію?

Необхідність незвичайної операції легко обґрунтувати: склалися певні обставини на ринку або трапився нестандартний клієнт. В таких транзакціях немає ніякого злочину. Але якщо клієнт через нестандартну операцію виводить готівку, якою фінансують незаконні дії і це в подальшому можна довести, тоді він має нести відповідальність.

Бухгалтер, банк чи інший суб’єкт фінансового моніторингу, який супроводжував таку операцію і не зупинив її, отримає високі штрафи. Суб’єкт первинного фінансового моніторингу може відмовити у проведенні операції, якщо він бачить, що по ній є ризики.

Операції з криптовалютами відтепер перевірятиме фінансовий моніторинг. Що це означає для ринку віртуальних активів?

Згідно з оновленим законом, відтепер в Україні під фінансовий моніторинг підпадають операції з віртуальними активами. До переліку суб’єктів первинного фінансового моніторингу додаються компанії, які надають послуги з обміну, зберігання, продажу, переказу електронних грошей. В тому числі в цю категорію входять компанії, діяльність яких пов’язана з криптовалютами.

Якщо біржі, обмінники, банки або інші компанії здійснюють платежі у криптовалютах на суму більше 30 тис. грн в еквіваленті, вони мають перевірити таку операцію і зібрати докладну інформацію про клієнта. Клієнт у відповідь має надати вичерпну інформацію про походження і призначення своїх віртуальних активів.

Якщо така операція здаватиметься підозрілою, про неї необхідно повідомити у Державну службу з фінансового моніторингу.

Держфінмоніторинг має доступ до аналітичного продукту, який дозволяє проводити розслідування джерел походження криптоактивів і напрямів їх використання. Тобто служба розслідує операції з криптою, і є вже чимало успішних кейсів, які були презентовані у тому числі на міжнародному рівні.

Ми внесли криптовалюти в закон про фінансовий моніторинг і отак почали процес впровадження їх у легальне поле згідно з європейськими директивами і рекомендаціями FATF.

Що зміниться у правилах фінмоніторингу для банків?

Щоби поліпшити ефективність фінансового моніторингу для банків, ми дозволимо їм автоматично перевіряти податкову інформацію про клієнтів і їх контрагентів.

Наприклад, коли клієнт проводить через банк транзакції на рахунок певного підприємства, банк має розуміти, чи це підприємство реально діюче, яке вчасно здає звіти в податкову і сплачує всі податки, чи це просто фантом, на який скидають гроші для того, щоби в подальшому їх вивести чи відмити.

Зараз банки не можуть автоматично отримати таку інформацію, ми плануємо надати їм можливість перевіряти її. Зараз таке право має тільки НБУ.

Як фінмоніторинг діятиме у сфері азартних ігор?

Відтепер обов’язки первинного фінансового моніторингу покладаються на лотереї та азартний бізнес (букмекери, казино та інші) під час прийняття ставок і повернення виграшів клієнтам.

Порогова сума для перевірки складає 30 тис. грн. Поріг такий низький, тому що це сама по собі високоризикова діяльність.

Як штрафуватимуть суб’єктів первинного фінансового фінмоніторингу?

Штрафи, згідно із законом, для всіх суб’єктів первинного фінансового моніторингу збільшено, але вони будуть гнучкими.

Раніше максимальний розмір штрафу для них (крім банків) складав 34 тис. грн. Тепер законом встановлені розміри штрафу за конкретні види порушення. Максимальний штраф складає 204 тис. грн. Його призначають, наприклад, за порушення вимог щодо здійснення належної перевірки, вимог щодо виявлення належності клієнтів до політично значущих осіб або за порушення порядку створення та зберігання документів.

Для банківських установ максимальні штрафи збільшують до 5 млн євро, а для небанківських суб’єктів штраф може бути у розмірі подвійної суми вигоди, отриманої внаслідок порушення.

Але при цьому законом передбачені можливості укладення угоди із суб’єктом первинного фінансового моніторингу, за якою він замість штрафу зобов’язується усунути та в подальшому не допускати порушення. Також він може оскаржити рішення про накладення штрафів.

Несвоєчасне надання інформації до Держфінмоніторингу не може бути рівноцінним свідомому сприянню виведенню коштів.

За інформацією Мінфіну


безплатний вебінар для бухгалтера

Статті за темою

Усі статті за темою

Заперечення на акт перевірки: подання та розгляд

Перевірка ДПС пройшла, ви отримали акт перевірки, але не погоджуєтеся з його положеннями. Окрім проведення адміністративного або судового оскарження рішень ДПС є ще один механізм — це подання заперечення на акт перевірки. Сьогодні в консультації про заперечення на акт перевірки, строки подання заперечення на акт перевірки та розгляд заперечення на акт перевірки
64133

Фактична перевірка

Про фактичну перевірку податківці не попереджають. Розповімо, як зустріти неочікуваних візитерів, як діяти, коли вони проводять контрольну розрахункову операцію, фото- чи відеозйомку, та які порушення виявляють найчастіше
15100

План-графік податкових перевірок на 2024 рік

Станом на 30.08.2024 ДПС оприлюднила оновлений план-графік податкових перевірок 2024. Змін зазнали розділи І та ІІ плану-гграфіку. У статті скачаєте актуальний план-графік податкових перевірок 2024
164563

Фінансовий моніторинг у 2024 році

Що слід знати про фінансовий моніторинг при здійсненні своїх платежів, що таке порогові та підозрілі операції, як бути у ситуації відмови банку у проведенні платежу з вимогою довести законність коштів? Яку інформацію про клієнта бухгалтери-підприємці та аудитори мають передавати до Держфінмоніторингу? Кінцеві бенефіціари – хто це та що буде, якщо про них не повідомити. Ці та пов’язані питання – в огляді експерта
71776

Податкові перевірки: як підготуватися

Належна підготовка до податкової перевірки — запорука успіху бухгалтера. У консультації розповімо не лише про те, як підготуватися, а й про найголовніші правила поведінки під час податкової перевірки
6016

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді