⚡️ ОСНОВНІ ЗАСОБИ В БУХОБЛІКУ ПІДПРИЄМСТВА
Такими документами можуть бути:
- сертифікат Торгово-промислової палати України, який підтверджує факт настання обставин непереборної сили (форс-мажору), отриманий відповідно до Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 № 671/97-ВР;
- акт, який засвідчує факт пожежі, складений відповідно до положень Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою КМУ від 26.12.2003 № 2030, що підписує комісія, до складу якої входить не менш як три особи, у тому числі представник територіального органу ДСНС, представник адміністрації (власник) об’єкта, потерпілий;
- витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий в порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, в разі викрадення основних засобів;
- інші документи, що підтверджують факт знищення, зруйнування, викрадення ОЗ.
Щоб визначити непридатність основних засобів до використання, неефективність або недоцільність їх поліпшення (ремонту, модернізації тощо) та оформити відповідні первинні документи, керівник підприємства створює постійно діючу комісію (пп. 41 – 43 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 № 561).
Така комісія:
- здійснює безпосередній огляд об’єкта, що підлягає списанню;
- установлює причини невідповідності критеріям активу;
- визначає осіб, з вини яких сталося передчасне вибуття ОЗ з експлуатації, вносить пропозиції щодо їх відповідальності;
- визначає можливість продажу (передачі) об’єкта іншим підприємствам, організаціям та установам або використання окремих вузлів, деталей, матеріалів, що можуть бути отримані при демонтажі, розбиранні (ліквідації) ОЗ, установлює їх кількість і вартість;
- складає і підписує акти на списання ОЗ.
Таким чином, у випадку ліквідації ОЗ у зв’язку з їх розібранням або перетворенням у інший спосіб, внаслідок чого їх не можна використовувати за первісним призначенням, платник податку не нараховує податкові зобов’язання з ПДВ (в тому числі, відповідно до норм пункту 198.5 ПК), якщо подасть органу ДПС належним чином оформлений акт на списання ОЗ за довільною формою. Але за умови, що такий документ міститиме всю необхідну інформацію, яка дозволяє ідентифікувати операцію, та матиме належні реквізити первинного документа. Незалежно від форми складання документа на списання ОЗ такий документ має підтверджувати факт знищення, розібрання або перетворення ОЗ в інший спосіб, внаслідок чого його не можна використовувати за первісним призначенням.
При цьому, ПК не визначає механізм подання платником податку органу ДПС документів про знищення, розібрання або перетворення ОЗ. У зв’язку із цим можете подати такі документи (копії документів) до ДПС у загальновстановленому порядку за власною ініціативою або на запит органу ДПС.
Зробити це можна одним із способів:
- подати особисто платником податків або уповноваженою на це особою;
- надіслати поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
- надіслати засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.
За інформацією Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з ВПП