З 23 листопада діє Закон на підтримку виноробів та малих виробників крафтових спиртних напоїв
58 забаганок ДПС, або Як агропідприємству не наразитися на податкову перевірку
Змінами до Податкового кодексу України (ПК) уточнили визначення «спирту етилового». Так, спирт етиловий це — всі види ректифікованого спирту етилового, біоетанол, інші види спирту етилового, зазначені у товарних позиціях 2207 та 2208 згідно з УКТ ЗЕД. З нього виокремили такий товар, як «спиртовий дистилят» та надали йому таке визначення — спирт, отриманий шляхом дистиляції (перегонки) після спиртового бродіння сільгосппродукції, який не має характеристик спирту етилового, зберігає аромат і смак використаної сировини та відповідає товарній позиції 2208 згідно з УКТ ЗЕД.
Встановили, що спирт етиловий-сирець, який оподатковують акцизним податком за ставкою 0 грн за 1 літр 100-відсоткового спирту, для виробництва біоетанолу може бути використаний не тільки в межах одного госпсуб’єкта (пп. «ж» пп. 229.1.1 ПК).
Податковий вексель може бути виданий виробником біоетанолу, який використовує для виробництва біоетанолу спирт етиловий – сирець (доповнили пп. «ж» пп. 229.1.5 ПК). Водночас податковий вексель не видається госпсуб’єктами, які одночасно є виробниками спирту етилового-сирцю та біоетанолу (п п. «г» пп. 229.1.16 ПК).
Змінами до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального» від 19.12.1995 № 481/95-ВР (далі — Закон № 481):
- визначили низку термінів, щодо спиртів, спиртових дистилятів, спиртних напоїв, малих виробництв дистилятів;
- встановили вимоги до матеріально-технічної бази малих виробництв дистилятів;
- уточнили та доповнили підстави щодо анулювання ліцензії на виробництво стосовно малих виробництв дистилятів:
- рішення суду про встановлення факту виробництва малим виробництвом дистилятів спиртних напоїв з використанням придбаних спиртових дистилятів та/або розливу у споживчу тару чи реалізацію придбаних спиртних напоїв;
- рішення суду про встановлення факту реалізації малим виробництвом дистилятів спиртних напоїв в обсягах, що перевищують об’єм реалізації продукції, зазначений у статті 1 Закону № 481;
- переглянули вимоги щодо поводження з головною та/або хвостовою фракцією спиртових дистилятів, які за вибором виробника спиртових дистилятів направляють на дистиляцію та/або ректифікацію, та/або утилізацію, та/або знищення;
- встановили, що оптову торгівлю спиртом коньячним (включаючи дистиляти у вигляді головної і хвостової фракцій) здійснюватимуть госпсуб’єкти на підставі ліцензії на виробництво коньяку та алкогольних напоїв за коньячною технологією;
- окреслили, що експорт та оптова торгівля спиртовими дистилятами власного виробництва здійснюватиметься госпсуб’єктами, які мають ліцензії на виробництво спиртових дистилятів, без отримання окремої ліцензії на оптову торгівлю спиртовими дистилятами;
- визначили, що експорт та оптова торгівля спиртовими дистилятами, крім експорту та оптової торгівлі спиртовими дистилятами власного виробництва, здійснюватиметься госпсуб’єктами, які мають ліцензію на оптову торгівлю спиртовими дистилятами;
- встановили, що імпорт спиртових дистилятів здійснюватиметься госпсуб’єктами, які мають ліцензію на оптову торгівлю спиртовими дистилятами або мають ліцензії на виробництво спиртових дистилятів, без окремої ліцензії на оптову торгівлю спиртовими дистилятами;
- встановили, що оптовий продаж дистиляту виноградного спиртового і спирту-сирцю плодового здійснюватимуть їх виробники госпсуб'єктам (у тому числі іноземним госпсуб'єктам, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які одержали ліцензію на виробництво спирту етилового.
- надали право малим виробництвам дистилятів здійснювати оптову торгівлю спиртними напоями, виробленими із спиртових дистилятів власного виробництва, в об’ємі, що не перевищує 10 000 дал за календарний рік, на підставі ліцензії на виробництво алкогольних напоїв, а роздрібну торгівлю – на підставі ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями. Встановили річну плату за ліцензії на право оптової торгівлі для малих виробництв дистилятів у розмірі 30 тис. грн.
- поширили заборону на роздрібну торгівлю, крім спирту етилового, також і на спиртові дистиляти та біоетанол.
- уточнили підстави для анулювання ліцензії на право оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовують в електронних сигаретах, пальним та зберігання пального. Зокрема, в частині складання акта про встановлення факту відсутності госпсуб'єкта за місцем провадження діяльності, яка підлягає ліцензуванню та акта, що засвідчує факт відмови госпсуб'єкта або його посадових (службових) осіб без законних підстав у допуску уповноважених посадових осіб контролюючого органу до перевірки. Передбачили долучення до таких актів мультимедійної інформації щодо фіксації зазначеного факту технічними приладами та/або технічними засобами, що здійснюють або мають функції фото-, кінозйомки, відеозапису чи звукозапису, та/або засобами фото-, кінозйомки, відеозапису чи звукозапису;
- встановили, що імпорт та експорт спирту коньячного здійснюватимуть госпсуб’єкти, які забезпечені дубовою тарою або нержавіючими чи емальованими ємностями з дубовою клепкою для витримки спирту коньячного, кваліфікованими фахівцями та власними виробничими потужностями з виробництва спирту коньячного, коньяку і алкогольних напоїв за коньячною технологією та мають ліцензії на виробництво спирту коньячного;
- встановили, що реалізацію спирту етилового-сирцю здійснюють його виробники, які мають ліцензію на виробництво спирту етилового-сирцю, без отримання окремої ліцензії на оптову торгівлю спиртом, виключно госпсуб'єктам, які мають ліцензії на виробництво спирту етилового неденатурованого, спирту етилового денатурованого, біоетанолу та/або на експорт.
- поширили на всіх госпсуб’єктів, які мають ліцензії на виробництво та/або оптову торгівлю спиртовими дистилятами та здійснюють таку діяльність та/або експорт, імпорт зазначеної продукції, обов’язкові вимоги щомісячного подання, до 10 числа наступного місяця, звіту про обсяги виробництва та/або обігу (у тому числі імпорту та експорту) спиртових дистилятів, алкогольних напоїв.
- запровадили для малих виробництв дистилятів, які мають ліцензію на виробництво спиртових дистилятів, ліцензію на виробництво алкогольних напоїв та/або ліцензію на оптову та/або роздрібну торгівлю алкогольними напоями, щоквартальне, не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним кварталом, подання звіту про обсяги виробництва та/або обігу (у тому числі експорту) алкогольних напоїв. Відповідно передбачили для малих виробництв дистилятів відповідальність за неподання чи несвоєчасне подання звіту або подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обіг (у тому числі імпорту та експорту) алкогольних напоїв.
- визначили відповідальність до малих виробництв дистилятів за реалізацію ними спиртних напоїв в об’ємі, що перевищує 10 000 декалітрів за календарний рік, у розмірі 200% вартості реалізованої партії товару, але не менше 17 тис. грн.
Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо спрощення умов виробництва дистилятів суб’єктами малого підприємництва» від 29.06.2023 № 3193-ІХ набере чинності за три місяці з дня, наступного за днем його опублікування. Його опублікували в «Голосі України» від 22.08.2023 № 167. Тож він буде чинний з 23.11.2023.
За інформацією ДПС в Одеській області
Експерт узагальнив інформацію щодо звітності, яку підприємства мають подавати до територіальних органів комплектування та соціальної підтримки (ТЦК) та органів державної влади в Таблиці