На «Гарячій лінії» — відповіді фізичним особам про застосування податкового законодавства

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Днями начальник управління доходів і зборів з фізичних осіб ДПІ у Деснянському районі ГУ Міндоходів у м. Києві Сергій Аксюков провів черговий сеанс телефонного зв’язку «Гаряча лінія» на тему: «Оподаткування доходів фізичних осіб та упередження фактів виплати заробітної плати в «конвертах»

Днями начальник управління доходів і зборів з фізичних осіб ДПІ у Деснянському районі ГУ Міндоходів у м. Києві Сергій Аксюков провів черговий сеанс телефонного зв’язку «Гаряча лінія» на тему: «Оподаткування доходів фізичних осіб та упередження фактів виплати заробітної плати в «конвертах».

За його словами, у цей час у складних економічних умовах, як ніколи, дуже важливо забезпечити стабілізацію податкових надходжень. Для місцевих бюджетів — це надходження податку на доходи фізичних осіб, який залежить від рівня заробітної плати найманих працівників. Тому заробітна плата має бути легальною, це невід’ємне право кожного громадянина України, визначене Конституцією.

Пропонуємо до уваги відповіді на найбільш актуальні питання, з якими абоненти звертались на «Гарячу лінію»:

 

Чи обкладається податком на доходи фізичних осіб сума страхового відшкодування заставленого майна?

Відповідь: Міндоходів в Узагальнюючій податковій консультації, затвердженій наказом Міндоходів від 02.06.2014 р. № 325, повідомило, що в разі настання страхового випадку з предметом застави (автомобілем), під заставу якого фізособою отримано в банку кредит, виплата страхового відшкодування здійснюється страховою компанією такому банку — вигодонабувачу, а банк спрямовує ці кошти на рахунок погашення кредиту фізособи, отриманого під такий автомобіль, сума такого відшкодування не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу фізособи-позичальника.

При цьому, у разі якщо сума страхового відшкодування перевищує вартість застрахованого майна, визначену за звичайними цінами на дату укладення договору страхування, збільшену на суму сплачених страхових платежів (страхових внесків, страхових премій), податковий агент від суми такого перевищення утримує та сплачує (перераховує) до бюджету ПДФО за ставкою 15% (17%).

Водночас Міндоходів скасувало Узагальнюючу податкову консультацію, затверджену наказом Міндоходів від 22.11.2013 р. № 701, у якій був висловлений протилежний підхід, за котрим сума такого страхового відшкодування розглядалася для фізособи як дохід у вигляді додаткового блага згідно з підпунктом «е» підпункту 164.2.17 пункту 164.2 статті 164 Податкового кодексу України.

 

Фізична особа — підприємець, як податковий агент, у  які терміни повинен перерахувати податок на доходи фізичних осіб до бюджету з виплачених доходів найманим працівникам?

Відповідь: У підпункті 168.1.1 пункту 168.1 статті 168 Податкового кодексу України зазначається, що податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену статтею 167 Податкового кодексу.

Підпунктом 168.1.2 вищезазначеного пункту передбачено, що податок сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом.

Отже, податок на доходи фізичних осіб сплачується податковими агентами під час виплати оподатковуваного доходу платнику податку або у разі виплати доходу готівкою з каси чи у негрошовій формі протягом банківського дня, що настає за днем такого нарахування (виплати, надання).

 

Чи необхідно фізичній особі — підприємцю надавати інформацію в податкову інспекцію про об’єкти оподаткування, зокрема, операції з постачання товарів (робіт, послуг)?

Відповідь: Інформація про об’єкти оподаткування, такі як товари, дохід (прибуток) або його частина, обороти з реалізації товарів (робіт, послуг), операції з постачання товарів (робіт, послуг) відображається у відповідній податковій звітності платника податків (податковій декларації  про майновий стан і доходи, податковій декларації єдиного податку – фізичної особи – підприємця, податковому розрахунку за ф. № 1ДФ та інші), тому про такі об’єкти оподаткування не потрібно повідомляти у формі № 20-ОПП.

Слід нагадати, що відповідно до пункту 63.3 статті 63 Податкового кодексу України платник зобов’язаний повідомляти контролюючі органи за основним місцем обліку про всі об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням.

Повідомлення про об’єкти оподаткування чи об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП подається до органів доходів і зборів за основним місцем обліку протягом 10 робочих днів після їх реєстрації, створення чи відкриття.

Об’єктами оподаткування і об’єктами, пов’язаними з оподаткуванням, є майно та дії, у зв’язку з якими у платника податків виникають обов’язки щодо сплати податків та зборів. Такі об’єкти за кожним видом податку та збору визначаються згідно з відповідними розділами Податкового кодексу.

У пункті 22.1 статті 22 Податкового кодексу зазначається, що об’єктами оподаткування можуть бути майно, товари, дохід (прибуток) або його частина, обороти з реалізації товарів (робіт, послуг), операції з постачання товарів (робіт, послуг) та інші об’єкти, визначені податковим законодавством, з наявністю яких податкове законодавство пов’язує виникнення у платника податкового обов’язку.

 

Яким чином можна повідомити в податкову інспекції про факти порушення роботодавцем трудового законодавства в частині оплати праці?

Відповідь: Про факти порушення роботодавцем трудового законодавства в частині оплати праці, використання праці нелегалів та виплати заробітної плати «в конвертах» тощо, громадяни можуть повідомити  начальника управління доходів і зборів з фізичних осіб ДПІ у Деснянському районі ГУ Міндоходів у м. Києві Аксюкова Сергія Миколайовича по тел. 591-65-19 (факс 591-65-94) або особисто звернутись до нього зі своїми проблемами чи з питань застосування трудового законодавства в робочі дні з 9 до 18 години (в п’ятницю – до 16 год. 45 хв.) за адресою: Київ, вул.Закревського, 41, каб. 204.

Пам’ятайте, оформлення трудових відносин в законодавчо встановленому порядку і офіційне отримання заробітної плати – це державний захист від незаконного звільнення, безпечні і здорові умови праці, гарантоване право на відпочинок, своєчасно, виплачена легальна заробітна плата, не нижче від визначеної законом рівня. Крім того, це одержання пенсії в старості.

 

Які заходи вживаються працівниками Міндоходів з метою впливу на роботодавців, які порушують законодавство про оплату праці?

Відповідь: У ДПІ у Деснянському районі ГУ Міндоходів у м. Києві створено робочу групу, яка постійно проводить моніторинг фінансових результатів осіб, які нараховують заробітну плату на рівні або менше законодавчо встановленої мінімальної зарплати, або нижче рівня доходу, який надає право на застосування податкової соціальної пільги.

Це робиться з метою забезпечення повноти та своєчасності надходження до бюджету податку на доходи фізичних осіб та недопущення порушень податкового та іншого законодавства підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами – підприємцями при виплаті доходів у вигляді заробітної плати

З такими суб’єктами господарювання проводиться індивідуальна роз’яснювальна робота щодо дотримання вимог чинного законодавства, адже заробітна плата – це невід‘ємне право кожного громадянина України, визначене Конституцією - основним Законом України, та основна складова доходів населення, а податок на доходи з фізичних осіб – основне джерело наповнення місцевого бюджету.

 

Ураховуючи зміни до законодавства, з якої площі обчислюється податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для фізичних осіб?

Відповідь: Для фізичних осіб у 2014 році при розрахунку податку на нерухоме майно базою оподаткування залишається «житлова» площа об'єктів нерухомості, у т. ч. їх часток, незважаючи на те, що  Законом № 1166-VII щодо запобігання фінансової катастрофи та створення передумов економічного зростання в Україні було внесено заміну слів «житлова площа» на «загальна площа» у відповідному розділі Податкового кодексу України. Оскільки згідно із статтею 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії у часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.

Для фізичних осіб у 2014 році податок на нерухомість нараховується за перший базовий податковий (звітний) період - 2013 рік. У 2013 році контролюючі органи не нараховували даний податок фізичним особам і цей податок ними не сплачувався. Згідно зі статтею 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії у часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Тому у 2014 році для фізичних осіб базою оподаткування буде «житлова» площа об'єктів житлової нерухомості, у т. ч. їх часток.

Всі фізичні особи — власники нерухомості, яка підпадає під оподаткування, до 1 липня 2014 отримають від органів Міндоходів податкові повідомлення-рішення про сплату відповідної суми податку за 2013 рік та відповідні платіжні реквізити органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об'єктів житлової нерухомості.

Податок за звітний 2014 рік для фізичних осіб буде розрахований по-іншому: за період з січня 2014 року по березень 2014 року включно з житлової площі об'єкта житлової нерухомості, у т. ч. його частки та з квітня 2014 року по грудень 2014 року включно із загальної площі об'єкта житлової нерухомості, у т. ч. його частки

 

Чи повинні фізичні особи — власники нежитлових приміщень у багатоповерхівках сплачувати земельний податок?

Відповідь: Власник нежилого приміщення (його частини) у багатоквартирному жилому будинку сплачує до бюджету податок за площі під такими приміщеннями (їх частинами) з урахуванням пропорційної частки прибудинкової території з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно.

Зазначена норма встановлена пунктом 287.8 статті 287 Податкового кодексу України.

Згідно з пунктом 286.6 статті 286 Податкового кодексу за земельну ділянку, на якій розташована будівля, що перебуває у користуванні кількох юридичних або фізичних осіб, податок нараховується кожному з них пропорційно тій частині площі будівлі, що знаходиться в їх користуванні, з урахуванням прибудинкової території.

Пунктом 286.1 статті 286 Податкового кодексу зазначено, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Таким чином, фізична особа — власник нежитлового приміщення (його частини) у багатоквартирному жилому будинку є платником земельного податку з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно.

 

Які існують пільги зі сплати земельного податку?

Відповідь: Відповідно до пункту 281.1 статті 281 Податкового кодексу України від сплати земельного податку звільняються:

  • інваліди першої і другої групи;
  • фізичні особи, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років;
  • пенсіонери (за віком);
  • ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України ”Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”;
  • фізичні особи, визнані законом особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Згідно з пунктом  281. 2 статті  281 Податкового кодексу звільнення від сплати податку за земельні ділянки, передбачене для відповідної категорії фізичних осіб пункту  281.1 цієї статті, поширюється на одну земельну ділянку за кожним видом використання у межах граничних норм:

  • для ведення особистого селянського господарства — у розмірі не більш як 2 гектари;
  • для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка): у селах — не більш як 0,25 гектара, в селищах — не більш як 0,15 гектара, в містах — не більш як 0,10 гектара;
  • для індивідуального дачного будівництва — не більш як 0,10 гектара;
  • для будівництва індивідуальних гаражів — не більш як 0,01 гектара;
  • для ведення садівництва — не більш як 0,12 гектара.

Нагадуємо, що згідно чинних положень податкового законодавства, зокрема статті 269 Податкового кодексу, платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

У свою чергу об’єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні, а також земельні частки (паї), які перебувають у власності.

 

Чи може громадянин самостійно обрати земельну ділянку для застосування пільги по земельному податку

Відповідь: Фізична особа, яка має у власності декілька земельних ділянок одного виду використання та право на застосування пільги щодо сплати  земельного  податку, може самостійно обрати земельну ділянку, на яку буде отримано пільгу.

Перелік категорій фізичних осіб, які звільняються від сплати земельного податку, визначено у пункті 281.1 статті 281 Податкового кодексу України.

Звільнення від сплати земельного податку, передбачене для відповідної категорії фізичних осіб пунктом 281.1 статті 281 Податкового кодексу, поширюється на одну земельну ділянку за кожним видом використання у межах граничних норм:

  • для ведення особистого селянського господарства - у розмірі не більш як 2 гектари;
  • для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка): у селах — не більш як 0,25 гектара, в селищах — не більш як 0,15 гектара, в містах — не більш як 0,10 гектара;
  • для індивідуального дачного будівництва — не більш як 0,10 гектара;
  • для будівництва індивідуальних гаражів — не більш як 0,01 гектара;
  • для ведення садівництва — не більш як 0,12 гектара.

Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Водночас, відповідно до статті 125 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цих прав. У статті 126 цього кодексу зазначається, що оформлюється таке право відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Отже, фізична особа, яка належить до категорії осіб, які мають право на пільги щодо сплати земельного податку, отримує таке право лише після оформлення права власності на земельну ділянку у законодавчо встановленому порядку та внесення відповідних даних до державного земельного кадастру.

 

Якщо податкова накладна, складена на декількох сторінках, чи достатньо на ній поставити печатку на останній сторінці?

Відповідь: Відповідно до пункту 2 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міндоходів від 14.01.2014 р. № 108, податкова накладна та додатки до неї складаються й надаються за вибором покупця (отримувача) в один із таких способів:

  • в електронному вигляді;
  • у паперовому вигляді.

У разі складання податкової накладної у паперовому вигляді вона заповнюється за встановленою формою шляхом:

  • або видруковування такої форми із подальшим заповненням її платником податку на додану вартість розбірливим почерком ручкою з чорнилом (пастою) синього або чорного кольору без підчисток і виправлень тексту та цифрових даних;
  • або заповнення її в електронному вигляді з подальшим видруковуванням. Друкована податкова накладна може бути як із клітинками, так і без них.

Оскільки до розділу I податкової накладної уносяться дані в розрізі номенклатури поставки товарів/послуг, і кількість рядків у розділі I податкової накладної не регламентована, платник податку, залежно від виробничої необхідності, може виготовляти й використовувати бланки податкових накладних із необхідною кількістю рядків.

Пунктом 18 Порядку № 10 визначено, що всі примірники податкової накладної підписуються особою, уповноваженою платником податку здійснювати постачання товарів/послуг, і скріплюються печаткою такого платника податку — продавця. Податкова накладна не підписується покупцем товарів/послуг і не скріплюється його печаткою.

Якщо через значну кількість рядків розділу I податкова накладна оформлена на декількох сторінках, уповноважена особа підписує та скріплює печаткою останню сторінку такої податкової накладної.


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Облікова політика підприємства—2025: як внести зміни й на що зважати

В обліковій політиці підприємство закріплює свій вибір у варіативних правилах ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності. Або ж — зазначає свій підхід до обліку, якщо нормативка не передбачає варіантів обліку щодо окремих операцій. Облікова політика не раз була надійним помічником підприємств під час судових тяжб із податківцями. Тож підходьте до її розробки стратегічно, а головне — дотримуйтесь обраних в ній правил, щоб сформувати механізм захисту у разі претензій фіскальних органів та можливих судових спорів
114625

Договір про надання поворотної фінансової допомоги

Скачати бланк договору поворотної фінансової допомоги, а також дізнатися про вимоги до договору поворотної фінансової допомоги, та на який максимальний строк можна укласти договір про поворотну фінансову допомогу зможете — у консультації
48365

Розрахунок заробітної плати у 2025 році: як провести без помилок

Обов’язок роботодавця — виплачувати працівникам зарплату. Та перш за все бухгалтер має провести розрахунок та нарахування зарплати. Про особливості оплати праці під час війни, загальні правила нарахування та утримання податків із зарплати — у консультації
1695205

Семінари та вебінари для бухгалтерів 2025

Бухгалтерські семінари та вебінари ― це можливість для бухгалтера швидко опанувати новації законодавства, дізнатися рішення для специфічних робочих ситуації, а також обмінятися досвідом в бухгалтерській спільноті. Які семінари для бухгалтерів невдовзі відбудуться ― в огляді
29550

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді