Як не проґавити строк подання до ПФУ заяви-розрахунки для виплат лікарняних

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Федерація профспілок звернула увагу на основні питання організації роботи страхувальника, уповноважених ним осіб із призначення страхових виплат

Як не проґавити строк подання до ПФУ заяви-розрахунки для виплат лікарняних

Лікарняні: нарахування і оплата

З 01.01.2023 набрала чинності нова редакція Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105, якою змінили порядок призначення за місцем роботи застрахованої особи допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності і пологах, на поховання (далі — Закон № 1105).

До 01.01.2023 рішення про призначення страхових виплат на підприємстві (організації, установі) приймала Комісія із страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, яка здійснювала свою діяльність відповідно до Положення, затвердженого постановою правління Фонду соцстрахування України від 19.07.2018 № 13. Положення забезпечувало уніфікований підхід при формуванні складу такої комісії та ухваленні рішень, оформленні документів, пов’язаних із призначенням страхових виплат.

З 01.01.2023 рішення про призначення страхової виплати приймає страхувальник або уповноважена ним особа. При цьому страхувальник або уповноважені ним особи здійснюють:

  • контроль за правильністю нарахування і своєчасністю здійснення страхових виплат;
  • приймають рішення про відмову в призначенні або припинення страхових виплат (повністю або частково);
  • розглядають підставу і правильність видачі документів для надання страхових виплат (ч. третя ст. 22 Закону № 1105).

Нова редакція Закону № 1105 не передбачає прийняття якогось порядку, який би регулював питання організації роботи страхувальника, уповноважених ним осіб із призначення страхових виплат. Страхувальники зазначене питання вирішують по різному.

Федерація профспілок України звернулась з цього питання до ПФУ. У відповіді зазначили, що страхувальник для реалізації вимог частин першої та третьої статті 22 Закону № 1105, приймає рішення у формі розпорядчих документів згідно з наданими повноваженнями. Форму документу, який видає уповноважена особа, окремі питання організації роботи з призначення та здійснення страхових виплат страхувальник визначає самостійно.

Наразі є недоцільним кардинально змінювати той порядок роботи з призначення страхових виплат, який був раніше. Насамперед, страхувальник своїм рішенням (наказ, розпорядження, інший розпорядчий документ) має визначити уповноважених осіб з призначення страхових виплат. Це може бути одна чи кілька осіб, залежно від чисельності працівників у страхувальника, кількості страхових випадків тощо. Як свідчить практика, визначають кілька уповноважених осіб, зокрема, працівника бухгалтерії, кадрової служби чи іншого підрозділу.

Після прийняття страхувальником рішення про призначення уповноважених осіб, зазначені особи вже безпосередньо приймають рішення про призначення (відмову) допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності та пологах, допомоги на поховання.

Стосовно рішення, яке прийматимуть уповноважені особи, то можна продовжити практику ведення протоколу (якщо це кілька осіб) за формою і змістом, який раніше приймала комісія із соціального страхування. Тільки це вже буде протокол засідання уповноважених із соціального страхування. Якщо визначили одну особу, то це буде рішення уповноваженого із соціального страхування. Щодо того чи доцільно скорочувати або розширювати цей протокол, то головне, щоб це було зручним в роботі страхувальника (уповноважених осіб). Важливо, щоб було зрозуміло кому та яку страхову виплату призначили, в якому розмірі, за який період тощо. Наприклад, в графі про розмір допомоги (у відсотках) можна зазначити тривалість страхового стажу. У паперовому вигляді лікарняного листка інформація про страховий стаж була, а в електронному лікарняному —така інформація відсутня.

Уповноваженим особам з призначення страхових виплат важливо дотримуватися строків розгляду та призначення виплат. Так, документи для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності розглядають не пізніше десяти робочих днів з дня їх надходження, а для призначення допомоги по вагітності та пологах — не пізніше трьох робочих днів з дня їх надходження.

Допомогу по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах виплачують:

  • застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), інших підставах, передбачених законом, — у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати;
  • добровільно застрахованим особам, застрахованим особам, які працюють на умовах цивільно-правового договору, здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність, — протягом десяти робочих днів після призначення допомоги.

Допомогу на поховання призначають не пізніше дня, що настає за днем звернення, і виплачують не пізніше наступного робочого дня після отримання страхувальником страхових коштів від органів ПФУ.

Органи ПФУ фінансують страхувальників протягом трьох робочих днів після надходження заяви-розрахунку.

Страхові виплати виплачують у разі, якщо звернення за їх призначенням надійшло не пізніше шести календарних місяців з дня відновлення працездатності, закінчення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами, з дня смерті застрахованої особи або члена її сім’ї.

За інформацією Федерації профспілок України


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Малоцінні необоротні матеріальні активи: відображаємо в обліку

Малоцінні, але необхідні, особливо в офісі. Хто відмовиться в спеку від кондиціонера чи в холод від обігрівача? Принтери, сканери, ксерокси, меблі, кондиціонери — більшість офісного обладнання належить до малоцінних необоротних матеріальних активів. Сьогодні про основні нюанси обліку малоцінних необоротних матеріальних активів
274902

Малоцінні швидкозношувані предмети (МШП)

Малоцінний в обліку не означає не потрібний у господарстві. Без цих дрібниць взагалі може зупинитися виробничий процес, оскільки без спецодягу та інструментів робітники не будуть працювати. Такі об’єкти, як правило, відображаються в обліку як малоцінні швидкозношувані предмети (МШП). У консультації — про визначення, облік та списання МШП
310755

Нарахування авансу зарплати

Заробітну плату за першу половину місяця називають «авансом». Як його розрахувати, показати в обліку та оподаткувати — розкажемо у статті
138184

Відклик з відпустки

Ситуації бувають різні: виробнича необхідність, непередбачувана відсутність колеги або нагальна потреба у фахівцеві. У таких випадках у роботодавця виникає потреба ініціювати відклик працівника з відпустки. Але як це зробити правильно, щоб не порушити трудові права працівника й не отримати штраф? У цій статті розберемося, коли відклик дозволений, які умови обов’язкові, та як усе оформити документально
80413

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді