Судові витрати: як облікувати й оподаткувати
З 18 жовтня 2023 року господарські суди зможуть застосовувати до «порушників» негативні процесуальні наслідки у вигляді залишення процесуального документу без руху, його повернення або залишення без розгляду. Розглянемо це питання детальніше.
Позовні заяви
Після отримання позовної заяви, суд повинен встановити чи особа, яка її подала зобов’язана зареєструвати е-кабінет відповідно до частини шостої статті 6 Господарського процесуального кодексу України (ГПК).
Якщо суд встановить, що позовну заяву подала особа, яка зобов’язана зареєструвати е-кабінет, але не зареєструвала його, суд постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху (ч.1 ст.174 ГПК).
В ухвалі про залишення позовної заяви без руху суд зазначає про обов’язок такої особи зареєструвати е-кабінет відповідно до статті 6 ГПК, у строк, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху (ч.2 ст.174 ГПК).
Якщо така особа зареєструвала е-кабінет у строк, встановлений судом, таку позовну заяву вважають поданою у день первинного її подання до господарського суду та приймають до розгляду, про що суд постановляє ухвалу про відкриття провадження у справі (ч.3 ст. 174 ГПК).
Якщо ж особа не зареєструвала е-кабінет у строк, встановлений судом, то її заяву вважають неподаною і повертають особі. Про повернення позовної заяви суд постановляє ухвалу (ч.4 ст.174 ГПК).
Процесуальні заяви
Суд повертає письмову заяву (клопотання, заперечення) заявнику без розгляду у разі, якщо її подала особа, яка зобов’язана зареєструвати е-кабінет, але не зареєструвала його (ч.4 статті 170 ГПК).
Процесуальні наслідки у разі звернення до суду з документом особи, яка зобов’язана зареєструвати е-кабінет, але не зареєструвала його, застосовує суд також у випадках, якщо інтереси такої особи у справі представляє адвокат (абз. 2 ч.6 ст.6 ГПК).
Особливості руху процесуальних документів
Особі, яка зареєструвала е-кабінет, суд вручає будь-які документи у справах, в яких така особа бере участь, виключно в електронній формі шляхом направлення таких кабінетів до е-кабінету такої особи. Втім, ця норма не позбавляє таку особу права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.
Якщо ГПК передбачили обов’язок учасника справи щодо надсилання копій документів іншим учасникам справи, такі документи в електронній формі можуть направляти з використанням ЄСІТС або її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами, шляхом надсилання до е-кабінету іншого учасника справи, а в разі відсутності в іншого учасника справи е-кабінету чи відсутності відомостей про наявність в іншого учасника справи е-кабінету - у паперовій формі листом з описом вкладення.
При цьому якщо інший учасник справи зобов’язаний зареєструвати е-кабінет, але не зареєстрував його, учасника справи, який подає документи до суду в електронній формі з використанням е-кабінету, звільняють від обов’язку надсилання копій документів такому учаснику справи.
Суд, за направляння такому учаснику справи судових викликів і повідомлень, ухвали зазначає у цих документах про обов’язок такої особи зареєструвати свій е-кабінет та про можливість ознайомлення з матеріалами справи через ЄСІТС.
Оформлює і видає виконавчі документи суд, який ухвалив відповідне рішення, в паперовій або електронній формі за допомогою ЄСІТС або її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами. Суд не може одночасно видати виконавчий документ одній і тій самій особі в паперовій та електронній формах.
Справи у судах першої, апеляційної та касаційної інстанцій, провадження в яких відкрили ще до набрання чинності Законом України від 29.06.2023 № 3200-IX, розглядатимуть за нормами, які діють після введення в дію цього закону.
Нагадаємо, що в обов’язковому порядку реєструють свої е-кабінети в ЄСІТС:
- адвокати,
- нотаріуси,
- державні та приватні виконавці,
- арбітражні керуючі,
- судові експерти,
- органи державної влади інші державні органи,
- органи місцевого самоврядування,
- інші юрособи.
Однак, якщо реєстрація е-кабінету суперечить релігійним переконанням особи, яка зобов’язана його зареєструвати, то вищевказані наслідки до такої особи не застосовують. Така особа повинна заявити про такі обставини одночасно із поданням відповідного документа шляхом подання окремої обґрунтованої письмової заяви. Щоб перевірити наявність е-кабінету у користувача перейдіть до розділу меню «Наявність кабінету».
За інформацією Господарського суду Тернопільської області
Як діяти, коли керівник не має змоги підписати документи, наприклад, перебуває у відпустці, відрядженні, на лікарняному тощо? Із паперовими документами можна знайти рішення. З електронним документообігом та різними КЕП посадових осіб розібратися складніше — виникає багато запитань щодо правомірності поставлених підписів. У статті підкажемо, як передати повноваження підписувати документи на час відсутності керівника та уникнути ризиків