Відкриття секонд-хенду

UA RU
Автор
бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Насьогодні в Україні бізнес з продажу секонд-хенду перебуває на хвилі розвитку, в першу чергу, з причини зменшення купівельної спроможності населення під час війни. У даному огляді мова піде про особливості реєстрації такого бізнесу, вибір форми та системи оподаткування, відкриття магазину секонд-хенду

Що таке секонд-хенд

Секонд-хенд (від англ.second hand, дослівний переклад – «другі руки») – це речі, які були у вжитку та які продаються повторно. Це не обов’язково одяг і взуття, це можуть бути й аксесуари, іграшки, білизна тощо.

Продаж секонд-хенду у правовому, податковому та бухгалтерському аспектах майже нічим не відрізняється від продажу звичайного одягу, взуття, іграшок та інших супутніх товарів. Отже, й обрання форми такого бізнесу має ті ж самі міркування. Специфіка є лише у одиницях виміру товарів, які відпускаються, – поширене застосування вагових одиниць для одягу (кг).

Облік генераторів, павербанків, сонячних панелей, Starlink’ів

Як відкрити секонд-хенд: організаційна форма

Майбутній суб’єкт господарювання може обрати такі варіанти, як:

При продажу секонд-хенду зустрічаються всі описані вище варіанти – ФОП, ТОВ і ПП. Порівняння основних переваг і недоліків наведено у таблиці нижче.

ПОРІВНЯННЯ РЕЄСТРАЦІЇ ФОП І ЮРОСОБИ ДЛЯ СЕКОНД-ХЕНДУ

Переваги

Недоліки

Реєстрація фізособою-підприємцем – ФОП:

  • якщо обсяги торгівлі вийдуть за межі можливостей спрощеної системи оподаткування**, то загальна система оподаткування для ФОП у цілому менш вигідна, ніж така у юрособи, що сплачує податок на прибуток;
  • ускладнює спільну організацію бізнесу, якщо треба партнери-співвласники;
  • при розлученні фізособи увесь бізнес може потрапити у режим спільно нажитого майна, яке підлягає розподілу між колишніми членами подружжя (наприклад, приміщення та товар, які знаходяться у власності такого ФОП***)

Реєстрація юрособи – ТОВ чи ПП:

  • можливість обрати загальну систему оподаткування зі сплатою податку на прибуток, що актуально за значних обсягів торгівлі, які виходять за межі спрощеної системи оподаткування**;
  • можливість контролювати юрособу спільно, тобто форма юрособи доцільна, коли бізнес створюють кілька ділових партнерів-засновників (співвласників);
  • відокремленість майна, наприклад юрособа у формі ТОВ по всіх зобов’язаннях відповідає лише своїм окремим майном, яке віддільне від майна засновників. Актуальним може бути в умовах банкрутства, а також дає можливість реєструвати рухоме майно, зокрема автівки, і нерухомість на юрособу

 

* можна використати й 1 групу єдиного податку, але вона дуже обмежена – роздрібний продаж лише на ринках та досить малий для секонд-хенду обсяг річного доходу (виручки) – 167 мінімальних зарплат (МЗП) на 01 січня, що у 2023 році становить 1 118 900 грн (=6700 грн ×167), і відсутність найманих працівників. Однак такий варіант можливий для одноосібної досить дрібної торгівлі секонд-хендом на ринку;

** 1167 МЗП на 01 січня, що у 2023 році становить 7 818 900 грн (=6700 грн ×1167);

*** на ФОП окремо не можна зареєструвати, наприклад автівку чи нерухомість, так як реєстрація можлива лише на фізособу або юрособу

Якщо бізнес уже існує, але він інший, то може бути зміна за потреби вже зареєстрованих видів діяльності (кодів за КВЕД, див. далі) та системи оподаткування вже відкритого ФОП чи зареєстрованої юрособи.

Який КВЕД для секонд-хенду

Для торгівлі секонд-хенду треба передбачити, щоб при реєстрації у ЄДР був відкритий код за Класифікатором видів економічної діяльності (КВЕД) 47.79 «Роздрібна торгівля вживаними товарами в магазинах». Він включає в себе роздрібну торгівлю:

  • букіністичними книгами;
  • іншими вживаними товарами;
  • торгівлю антикваріатом;
  • діяльність аукціонних будинків (теж роздрібних).

Цей код не обов’язково має бути головним, але має бути серед усіх кодів, які відкрито суб’єктом господарювання. Даний вид діяльності не перебуває серед заборонених для груп спрощеної системи оподаткування (єдиного податку).

Яка система оподаткування для продажу секонд-хенду

При виборі системи оподаткування для бізнесу з продажу секонд-хенду, в першу чергу, керуємося обсягом продаж, який очікуємо. Рубіжною цифрою є 1167 мінімальних зарплат (МЗП) на 01 січня, що у 2023 році становить 7 818 900 грн (=6700 грн ×1167). Неперевищення даної суми доходу (виручки) дозволяє перебувати на спрощеній системі оподаткування, тобто сплачувати єдиний податок. Для бізнесу це найбільш вигідні умови у порівнянні з загальною системою оподаткування, на якій сплачують:

  • ФОП – податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) 18%, військовий збір (ВЗ) 1,5% та єдиний соціальний внесок (ЄСВ) 22%. Базою нарахування цих всіх платежів є так званий чистий оподатковуваний дохід підприємця, яким є його доходи за мінусом витрат, але лише таких, які дозволені у Податковому кодексі України. Підприємцю треба вести Книгу обліку доходів і витрат. Більш детально про дану систему оподаткування читайте у матеріалі Все про ФОП на загальній системі оподаткування;
  • юрособиподаток на прибуток 18%, базою нарахування якого є прибуток, що розраховується як різниця між доходами та витратами, які визначаються за правилами бухгалтерського обліку. Щоправда, на загальній системі ще може бути земельний податок, якщо будівля магазину перебуває у власності. Ведення бухгалтерського обліку є обов’язковою умовою діяльності юрособи. Більш детально про дану систему оподаткування юросіб читайте у матеріалі Податок на прибуток у 2023 році.

Натомість на спрощеній системі оподаткування можливі два варіанти – або фіксована сума єдиного податку (2 група), або ж єдиний податок як % від доходу (не прибутку!).

Огляд відмінностей між групами 2 і 3 єдиного податку у ФОП і юросіб наведений у таблиці нижче. Або ж більш детально читайте у матеріалі Спрощена система оподаткування: переваги та недоліки.

Увага: найбільш вигідною для секонд-хенду є 2 група єдиного податку, якщо це дозволяють обсяги бізнесу.

ПОРІВНЯННЯ УМОВ СПРОЩЕНОЇ СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ

ДЛЯ БІЗНЕСУ З ПРОДАЖУ СЕКОНД-ХЕНДУ

2 група

3 група

Хто може перебувати:

лише ФОП

ФОП і юрособи

Розмір єдиного податку:

20% МЗП на 01 січня – 1340 грн – щомісяця

  • 3% від доходу – при сплаті ПДВ;
  • 5% від доходу – у неплатника ПДВ

Дозволений обсяг доходу:

5 587 800 грн (=6700 грн* × 834)

7 818 900 грн (=6700 грн* ×1167)

Сплата ПДВ:

ні

так, можлива*

Сплата ЄСВ:

так, 22% від МЗП – щомісяця

так, у ФОП – 22% від МЗП – щомісяця

Кількість найманих працівників:

до 10 осіб

не обмежується

Дозволені види діяльності, якщо планується щось крім продажу секонд-хенду:

  • надання послуг лише іншим спрощенцям;
  • виробництво або продаж товарів;
  • ресторанне господарство

ті, які не заборонені у п. 291.5 Податкового кодексу

Ведення обліку:

у Книзі обліку доходів

ФОП:

Юрособи – повноцінний бухгалтерський облік підприємства***

* 6700 грн – це МЗП на 01 січня 2023 року;

** можна не бути платником ПДВ у межах доходу, що дозволяє перебувати на спрощеній системі;

*** тобто облік, який використовуючи метод подвійного запису відображає активи і зобов’язання, доходи і витрати, грошові потоки, складання фінансової звітності та з дотриманням інших вимог Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 р. № 996

 

У декларації з ПДВ — від’ємне значення: чи можна отримати бюджетне відшкодування

Які документи потрібні для відкриття секонд-хенду

При відкритті магазину секонд-хенду треба мати такі документи:

Крім того, необхідно у магазині секонд-хенду:

  • завести Журнал реєстрації перевірок. Форма є у наказі Держкомпідприємництва від 10.08.1998 р. №18;
  • забезпечити наявність на видному та доступному місці Куточка покупця, в якому має бути розміщена інформація про найменування власника магазину, адреси і номери телефонів місцевого органу Держпродспоживслужби (див. абз. 3 п. 10 Порядку № 833). Це може бути стенд або стіл тощо. У даному куточку можна також розмістити будь-яку іншу інформацію, що корисна для покупця, наприклад про знижки та графік завезення товару.

Від постачальників секонд-хенду треба мати:

  • накладні на поставку товару;
  • сертифікат санітарної обробки на речі, які допускаються до продажу;
  • свідоцтво про проведення санітарної експертизи.


Вебінар для бухгалтера

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді