Відкриття секонд-хенду
Що таке секонд-хенд
Секонд-хенд (від англ. – second hand, дослівний переклад – «другі руки») – це речі, які були у вжитку та які продаються повторно. Це не обов’язково одяг і взуття, це можуть бути й аксесуари, іграшки, білизна тощо.
Продаж секонд-хенду у правовому, податковому та бухгалтерському аспектах майже нічим не відрізняється від продажу звичайного одягу, взуття, іграшок та інших супутніх товарів. Отже, й обрання форми такого бізнесу має ті ж самі міркування. Специфіка є лише у одиницях виміру товарів, які відпускаються, – поширене застосування вагових одиниць для одягу (кг).
Банк проведень: безоплатна передача й отримання товарів
Як відкрити секонд-хенд: організаційна форма
Майбутній суб’єкт господарювання може обрати такі варіанти, як:
- реєстрацію фізособою-підприємцем – ФОП. Це найбільш простий варіант, який можна здійснити за 24 години. Відкриває можливості для використання 2 групи єдиного податку;
- створення юрособи, тобто підприємства. Доцільними організаційно-правовими формами є товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ) або приватне підприємство (ПП). В обох варіантах можна бути як єдиним власником, так і мати співвласників. Форма ПП менш урегульована у порівнянні з ТОВ, які провадять діяльність у правовому полі Закону «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» від 06.02.2018 р. № 2275. Через дані нюанси реєстрація ПП все ж таки краще підходить для одноосібного володіння бізнесом.
При продажу секонд-хенду зустрічаються всі описані вище варіанти – ФОП, ТОВ і ПП. Порівняння основних переваг і недоліків наведено у таблиці нижче.
ПОРІВНЯННЯ РЕЄСТРАЦІЇ ФОП І ЮРОСОБИ ДЛЯ СЕКОНД-ХЕНДУ | |
Переваги | Недоліки |
Реєстрація фізособою-підприємцем – ФОП: | |
|
|
Реєстрація юрособи – ТОВ чи ПП: | |
|
|
* можна використати й 1 групу єдиного податку, але вона дуже обмежена – роздрібний продаж лише на ринках та досить малий для секонд-хенду обсяг річного доходу (виручки) – 167 мінімальних зарплат (МЗП) на 01 січня, що у 2023 році становить 1 118 900 грн (=6700 грн ×167), і відсутність найманих працівників. Однак такий варіант можливий для одноосібної досить дрібної торгівлі секонд-хендом на ринку; ** 1167 МЗП на 01 січня, що у 2023 році становить 7 818 900 грн (=6700 грн ×1167); *** на ФОП окремо не можна зареєструвати, наприклад автівку чи нерухомість, так як реєстрація можлива лише на фізособу або юрособу |
Якщо бізнес уже існує, але він інший, то може бути зміна за потреби вже зареєстрованих видів діяльності (кодів за КВЕД, див. далі) та системи оподаткування вже відкритого ФОП чи зареєстрованої юрособи.
Українські суб’єкти господарювання розширюють ринки збуту й активно продають свої товари на закордонних маркетплейсах. Експерти пояснили як правильно задокументувати, облікувати й оподаткувати продаж товарів
Який КВЕД для секонд-хенду
Для торгівлі секонд-хенду треба передбачити, щоб при реєстрації у ЄДР був відкритий код за Класифікатором видів економічної діяльності (КВЕД) 47.79 «Роздрібна торгівля вживаними товарами в магазинах». Він включає в себе роздрібну торгівлю:
- букіністичними книгами;
- іншими вживаними товарами;
- торгівлю антикваріатом;
- діяльність аукціонних будинків (теж роздрібних).
Цей код не обов’язково має бути головним, але має бути серед усіх кодів, які відкрито суб’єктом господарювання. Даний вид діяльності не перебуває серед заборонених для груп спрощеної системи оподаткування (єдиного податку).
Яка система оподаткування для продажу секонд-хенду
При виборі системи оподаткування для бізнесу з продажу секонд-хенду, в першу чергу, керуємося обсягом продаж, який очікуємо. Рубіжною цифрою є 1167 мінімальних зарплат (МЗП) на 01 січня, що у 2023 році становить 7 818 900 грн (=6700 грн ×1167). Неперевищення даної суми доходу (виручки) дозволяє перебувати на спрощеній системі оподаткування, тобто сплачувати єдиний податок. Для бізнесу це найбільш вигідні умови у порівнянні з загальною системою оподаткування, на якій сплачують:
- ФОП – податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) 18%, військовий збір (ВЗ) 1,5% та єдиний соціальний внесок (ЄСВ) 22%. Базою нарахування цих всіх платежів є так званий чистий оподатковуваний дохід підприємця, яким є його доходи за мінусом витрат, але лише таких, які дозволені у Податковому кодексі України. Підприємцю треба вести Книгу обліку доходів і витрат. Більш детально про дану систему оподаткування читайте у матеріалі Все про ФОП на загальній системі оподаткування;
- юрособи – податок на прибуток 18%, базою нарахування якого є прибуток, що розраховується як різниця між доходами та витратами, які визначаються за правилами бухгалтерського обліку. Щоправда, на загальній системі ще може бути земельний податок, якщо будівля магазину перебуває у власності. Ведення бухгалтерського обліку є обов’язковою умовою діяльності юрособи. Більш детально про дану систему оподаткування юросіб читайте у матеріалі Податок на прибуток у 2023 році.
Натомість на спрощеній системі оподаткування можливі два варіанти – або фіксована сума єдиного податку (2 група), або ж єдиний податок як % від доходу (не прибутку!).
Огляд відмінностей між групами 2 і 3 єдиного податку у ФОП і юросіб наведений у таблиці нижче. Або ж більш детально читайте у матеріалі Спрощена система оподаткування: переваги та недоліки.
- Національна сертифікація бухгалтерів — 2025 ⏩
- Професійна сертифікація за МСФЗ ⏩
- Національна сертифікація головбуха медичного КНП — 2025 ⏩
- ПДВ: від азів до майстерності ⏩
- Розрахунок зарплати, звітність, перевірки ⏩
- РРО: робота, помилки та штрафи ⏩
- ФОП-єдиноподатник: практикум для бухгалтера та підприємця ⏩
- Благодійні організації: практикум з обліку та оподаткування ⏩
Увага: найбільш вигідною для секонд-хенду є 2 група єдиного податку, якщо це дозволяють обсяги бізнесу.
ПОРІВНЯННЯ УМОВ СПРОЩЕНОЇ СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ ДЛЯ БІЗНЕСУ З ПРОДАЖУ СЕКОНД-ХЕНДУ | |
2 група | 3 група |
Хто може перебувати: | |
лише ФОП | ФОП і юрособи |
Розмір єдиного податку: | |
20% МЗП на 01 січня – 1340 грн – щомісяця |
|
Дозволений обсяг доходу: | |
5 587 800 грн (=6700 грн* × 834) | 7 818 900 грн (=6700 грн* ×1167) |
Сплата ПДВ: | |
ні | так, можлива* |
Сплата ЄСВ: | |
так, 22% від МЗП – щомісяця | так, у ФОП – 22% від МЗП – щомісяця |
Кількість найманих працівників: | |
до 10 осіб | не обмежується |
Дозволені види діяльності, якщо планується щось крім продажу секонд-хенду: | |
| ті, які не заборонені у п. 291.5 Податкового кодексу |
Ведення обліку: | |
у Книзі обліку доходів | ФОП:
Юрособи – повноцінний бухгалтерський облік підприємства*** |
* 6700 грн – це МЗП на 01 січня 2023 року; ** можна не бути платником ПДВ у межах доходу, що дозволяє перебувати на спрощеній системі; *** тобто облік, який використовуючи метод подвійного запису відображає активи і зобов’язання, доходи і витрати, грошові потоки, складання фінансової звітності та з дотриманням інших вимог Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 р. № 996 |
У декларації з ПДВ — від’ємне значення: чи можна отримати бюджетне відшкодування
Які документи потрібні для відкриття секонд-хенду
При відкритті магазину секонд-хенду треба мати такі документи:
- витяг з ЄДР про реєстрацію ФОП або юрособи;
- договір оренди або документи, що посвідчують власність на приміщення;
- декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з пожежної безпеки. ЇЇ треба зареєструвати через портал електронних послуг ДСНС або через «Дію». Це вимоги ч. 2 ст. 57 Кодексу цивільного захисту України та п. 9 Порядку подання і реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, затвердженого постановою Кабміну від 05.06.2013 р. № 440 (далі – Порядок № 440). Однак декларація не потрібна, коли приміщення магазину орендується і така декларація подавалася власником. Інші винятки наведено у п. 1 Порядку № 440;
- декларація відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства (форма з постанови Кабміну від 07.12.2016 р. № 922), яку подати слід до місцевого органу Держпродспоживслужби. Він заміняє собою висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи (СЕС). Необхідність даного висновку випливає з вимоги підтвердити відповідність приміщення (місця) для провадження діяльності у сфері торгівлі необхідним санітарним нормам, а технічного стану приміщення (місця), будівлі – вимогам щодо зберігання та продажу відповідних товарів, а також охорони праці (див. абз. 2 п. 10 Порядку провадження торговельної діяльності та правила торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, який затверджений постановою Кабміну від 15.06.2006 р. № 833, далі – Порядок № 833). Торгівля секонд-хендом не входить до переліку дій, які не можуть провадитися на підставі декларації (див. постанову Кабміну від 25.08.2010 р. № 725), тому можна обійтися даною декларацією й не брати висновок СЕС.
Крім того, необхідно у магазині секонд-хенду:
- завести Журнал реєстрації перевірок. Форма є у наказі Держкомпідприємництва від 10.08.1998 р. №18;
- забезпечити наявність на видному та доступному місці Куточка покупця, в якому має бути розміщена інформація про найменування власника магазину, адреси і номери телефонів місцевого органу Держпродспоживслужби (див. абз. 3 п. 10 Порядку № 833). Це може бути стенд або стіл тощо. У даному куточку можна також розмістити будь-яку іншу інформацію, що корисна для покупця, наприклад про знижки та графік завезення товару.
Від постачальників секонд-хенду треба мати:
- накладні на поставку товару;
- сертифікат санітарної обробки на речі, які допускаються до продажу;
- свідоцтво про проведення санітарної експертизи.