Робоча ситуація дня

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Чи можна підтвердити витрати з орендної плати рахунком-фактурою

Чи можна підтвердити витрати з орендної плати рахунком-фактурою

Підприємство на загальній системі оподаткування щомісяця платить орендодавцю орендну плату за використання спецтехніки для перевезення цементу. Орендодавець для «закриття» оренди надає щомісячно рахунок-фактуру, вважаючи його достатнім для закриття рахунку 631 та для включення суми орендної плати до складу витрат. Чи належить рахунок-фактура до первинних документів?

Штрафи за несвоєчасне подання чи неподання звітності

Насамперед слід зазначити, що надання майна в оренду згідно з нормами Цивільного кодексу України (ЦК) не розглядається як послуга. З точки зору цивільно-правових відносин оренда передбачає складання акту приймання-передачі об’єкта оренди на початку дії договору оренди і після його закінчення. Тобто, уклавши договір оренди і акт приймання-передачі майна, поки не буде акту про повернення об’єкта оренди власнику, вважається, що орендар ним користується.

Якщо договором оренди визначено, що орендна плата помісячно вноситься в сумі «Х» грн., то для її сплати (внесення) жодних додаткових документів не потрібно. Якщо ж в договорі оренди буде передбачено, що орендна плата перераховується орендодавцю помісячно в сумі «Х» грн. на підставі рахунків, то платити її потрібно на підставі рахунків. І в нашому випадку можна не платити орендну плату без рахунку-фактури.

Але сам по собі рахунок-фактура не є первинним документом. Як зазначено в Положенні про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженому наказом Мінфіну від 24.05.1995 №88, первинні документи — це письмові свідоцтва, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення. А рахунок-фактура сам по собі не свідчить про проведення господарської операції, крім того, його форма жодним нормативним актом не затверджена. Тому для цілей бухгалтерського обліку для відображення в обліку оренди достатньо договору і акта приймання-передачі. Але якщо договором обумовлено необхідність надання рахунку-фактури, то його надають в обов’язковому порядку як підставу для сплати суми оренди.

В податковому обліку оренда — це послуга. Відповідно до підпункту 14.1.203 Податкового кодексу України продаж результатів робіт (послуг) включає, зокрема, надання права на користування товарами за договорами оперативного лізингу (оренди). Але незважаючи на це, для підтвердження факту надання цієї послуги також достатньо договору та акта приймання-передачі об’єкта оренди на початку дії договору оренди і після його закінчення. Передача-повернення прав користування відбувається на початку дії договору оренди і після його закінчення.

Але так уже склалося, що у податківців свої погляди на операції оренди, і вони вимагають акта про надання послуг оренди щомісячно, і всі його оформлюють (інколи забуваючи скласти акт приймання-передачі орендованого майна). Тому для безпеки слід схилити орендодавця до складання актів про надання послуг оренди. І пояснити йому, що за відсутності актів орендодавцю не вдасться приховати якось свої доходи. За наявності укладеного договору оренди, поки не буде акта про повернення майна орендарем, податковий інспектор сам визначить орендодавцю його дохід.

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Яка відповідальність за нерозблокування податкової накладної

Коментар експерта допоможе з’ясувати і попередити можливі ризики через те, що платник ПДВ не розблокує податкову накладну. Адже він зобов’язаний не лише сплачувати ПДВ і звітувати про нього, а й складати податкові накладні та реєструвати їх у ЄРПН. За порушення цього обов’язку є відповідальність
13235

Цільове призначення земельної ділянки види, зміна, бухгалтерський облік

Розглянемо, чим є цільове призначення земельної ділянки та види її використання, як змінити цільове призначення земельної ділянки, наприклад сільськогосподарської. Також розглянемо, хто та як контролює відповідність фактичного використання земельної ділянки її цільовому призначенню, яка відповідальність за порушення. Також консультація містить приклад бухгалтерського обліку такої процедури з проведеннями
67071

Як архівувати бухгалтерські документи за 2020–2022 роки

Чи можна у 2026 році позбутися документів за 2020–2022 роки? Не поспішайте звільняти архівні стелажі. Після змін до статті 44 Податкового кодексу звичне правило «зберігати три роки» стосується не всіх документів. Розберімося, які бухгалтерські, податкові, кадрові та архівні документи вже можна знищити, а які ще потрібно зберігати, і від якої дати правильно відлічувати строк
73

Трансфертне ціноутворення в Україні

Трансфертне ціноутворення — це важливий напрям податкового планування та контролю, який стосується підприємств, які мають операції з нерезидентами на значні суми, особливо з країнами, які мають статус офшорів. Коли й який із наявних п’яти методів трансфертного ціноутворення використовувати, їхні переваги і недоліки, особливості сировинних контрольованих операцій, пропорційне коригування, а також практика податкових перевірок трансфертного ціноутворення — в огляді
52177

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді