Робоча ситуація дня

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Чи можна підтвердити витрати з орендної плати рахунком-фактурою

Чи можна підтвердити витрати з орендної плати рахунком-фактурою

Підприємство на загальній системі оподаткування щомісяця платить орендодавцю орендну плату за використання спецтехніки для перевезення цементу. Орендодавець для «закриття» оренди надає щомісячно рахунок-фактуру, вважаючи його достатнім для закриття рахунку 631 та для включення суми орендної плати до складу витрат. Чи належить рахунок-фактура до первинних документів?

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності

Насамперед слід зазначити, що надання майна в оренду згідно з нормами Цивільного кодексу України (ЦК) не розглядається як послуга. З точки зору цивільно-правових відносин оренда передбачає складання акту приймання-передачі об’єкта оренди на початку дії договору оренди і після його закінчення. Тобто, уклавши договір оренди і акт приймання-передачі майна, поки не буде акту про повернення об’єкта оренди власнику, вважається, що орендар ним користується.

Якщо договором оренди визначено, що орендна плата помісячно вноситься в сумі «Х» грн., то для її сплати (внесення) жодних додаткових документів не потрібно. Якщо ж в договорі оренди буде передбачено, що орендна плата перераховується орендодавцю помісячно в сумі «Х» грн. на підставі рахунків, то платити її потрібно на підставі рахунків. І в нашому випадку можна не платити орендну плату без рахунку-фактури.

Але сам по собі рахунок-фактура не є первинним документом. Як зазначено в Положенні про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженому наказом Мінфіну від 24.05.1995 №88, первинні документи — це письмові свідоцтва, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення. А рахунок-фактура сам по собі не свідчить про проведення господарської операції, крім того, його форма жодним нормативним актом не затверджена. Тому для цілей бухгалтерського обліку для відображення в обліку оренди достатньо договору і акта приймання-передачі. Але якщо договором обумовлено необхідність надання рахунку-фактури, то його надають в обов’язковому порядку як підставу для сплати суми оренди.

В податковому обліку оренда — це послуга. Відповідно до підпункту 14.1.203 Податкового кодексу України продаж результатів робіт (послуг) включає, зокрема, надання права на користування товарами за договорами оперативного лізингу (оренди). Але незважаючи на це, для підтвердження факту надання цієї послуги також достатньо договору та акта приймання-передачі об’єкта оренди на початку дії договору оренди і після його закінчення. Передача-повернення прав користування відбувається на початку дії договору оренди і після його закінчення.

Але так уже склалося, що у податківців свої погляди на операції оренди, і вони вимагають акта про надання послуг оренди щомісячно, і всі його оформлюють (інколи забуваючи скласти акт приймання-передачі орендованого майна). Тому для безпеки слід схилити орендодавця до складання актів про надання послуг оренди. І пояснити йому, що за відсутності актів орендодавцю не вдасться приховати якось свої доходи. За наявності укладеного договору оренди, поки не буде акта про повернення майна орендарем, податковий інспектор сам визначить орендодавцю його дохід.

додаток

10 місяців передплати — 12 місяців експертної підтримки! Вигідна математика вересня для бухгалтера

image11

Статті за темою

Усі статті за темою

Облікова ставка НБУ 2025: актуальний розмір і прогноз

Облікова ставка НБУ — монетарний інструмент, за яким НБУ встановлює для суб'єктів грошово-кредитного ринку орієнтир щодо вартості залучених та розміщених грошових ресурсів. Із 25.07.2025 розмір облікової ставки НБУ залишився на рівні 15,5% річних
72924

Наказ про преміювання працівників: зразки, правила оформлення, критерії

Преміювання — один із найпоширеніших способів мотивувати працівників. Щоб виплатити премію, роботодавець оформлює наказ про преміювання працівників. У статті пояснимо, коли потрібен такий документ, які реквізити він має містити, наведемо зразки наказів для різних ситуацій та розберемо критерії преміювання у 2025 році
105193

Великі платники податків: нові критерії та вимоги у 2025 році

Що означає бути великим для цілей оподаткування? Що змінюється у підприємства після набуття статусу великого платника податків і куди тоді подається звітність? Розглянемо ці та інші питання у огляді
18738

Видатковий касовий ордер 2025: заповнення&зразок

Видатковий касовий ордер — це обов’язковий документ, якщо підприємство має касу та видає готівку на господарські потреби чи передає її до банку. Як правильно заповнити видатковий касовий ордер у 2025 році, щоб уникнути помилок? Дамо покрокову інструкцію, наведемо зразок і бланк для скачування
98310

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді