Великі платники податків 2024

UA RU
Автор
бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Автор
експерт, адвокатка зі спорів з органами контролю, консультантка з закупівель
Що значить бути великим для цілей оподаткування? Що змінюється у підприємства після набуття статусу великого платника податків і куди тоді подається звітність? Розглянемо ці та інші питання у огляді

Реєстр великих платників податків на 2024 рік

Реєстр великих платників податків на 2024 рік затвердили наказом ДПС від 20.10.2023 № 872, зі змінами.

Великі платники податків 2024: критерії

Критерії великості платника податку визначає підпункт 14.1.24 ПК:

Обсяг доходу від усіх видів діяльності за останні чотири послідовні податкові (звітні) квартали

перевищує 50 млн євро*

Загальна сума податків, зборів, платежів, сплачених до Державного бюджету України, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, крім митних платежів, за останні чотири послідовні податкові (звітні) квартали

перевищує 1,5 млн євро*

* середньозваженим офіційним курсом НБУ за той самий період

До речі, платникам податку слідкувати за відповідність показників своєї господарської діяльності наведеним вище критеріям зовсім не потрібно. Самі себе «коронувати» цим статусом не можна навіть якщо критерії виконуються. Все визначають лише податківці на підставі їх внутрішньою статистики та вносять у Реєстр великих платників податків (п. 64.7 ПК). До речі, теоретично вони можуть це зробити й посеред року, змінивши список, якщо раптом з’являється платник податку який на 100% вписується в окреслені критерії.

Великі платники податків в Україні

Особливості статусу великих платників податків (даліВПП) визначені наступним:

А особливості в наступному:

  • у сервісі – для ВПП призначається індивідуальний податковий координатор. Така особа виконує консультування, супровід та є посередником між великиими платниками податків та ДПС, її підрозділами;
  • у платника податків з’являється 2 місця обліку: основне – Офіс ВПП та неосновне – колишнє місце обліку;
  • у звітуванні – за загальним правилом звітність подається до Офісу ВПП, у який платник податку став на облік, а сплата податків за тим місцем, де він був раніше – неосновним місцем обліку. Щоправда тут можуть бути й винятки, про які нижче;
  • особливості у тривалості податкових перевірок – документальні планові перевірки не повинні перевищувати 30 робочих днів (максимальне продовження – 15 робочих днів), документальні позапланові – 15 робочих днів (максимальне продовження – 10 робочих днів);
  • дотримання процедур електронного аудиту – при проведенні податкових перевірок треба не пізніше наступного дня з початку такої перевірки надати податківцям у повному обсязі в електронній формі з використанням електронного підпису копії документів – первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, які пов’язані зі сплатою податків і зборів (роз’яснення у консультації ДПС від 21.06.2019 № 2841/6/99-99-15-02-02-15/ІПК);
  • якщо є контрольовані операції та трансфертне ціноутворення, то з’являється можливість узгоджувати ціноутворення за контрольованими операціями з ДПС, укладати договір з ДПС щодо попереднього узгодження критеріїв відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки». За пунктом 39.6 ПК це договір можна поширити не тільки на звітний період, але й на звітні періоди, які передують набранню його чинності (реалізація принципу «roll back»). Договір дає відсутність донарахування податкових зобов’язань, штрафів, пені щодо контрольованих операцій, які є предметом договору, незмінність умов договору у разі змін податкового законодавства. З цього питання є постанова КМУ від 28.10.2021 № 1114.

Увага: сервісу й координації, швидкості відповіді на питання у великих платників податків стає більшим, але клопоту з електронною документацією та увагою податківців теж. Бути великим платником податків вигідніше тим, хто має операції з нерезидентами, які мають статус контрольованих. 

Стали великим платником податків – що робити

Спершу почекати. Дочекатися слід Повідомлення від податківців про включення до Реєстру за формою № 1-ВПП (див. додаток 2 Порядку № 911). Воно має надійти до 01 листопада в електронці або у паперовому варіанті з повідомленням про вручення (п. 1 частини ІІІ Порядку № 911). У цьому повідомленні мають бути рекомендовані варіанти Управлінь Офісів ВПП. Їх можна знайти на сайті ДПС: Центральне, Східне, Південне, Західне управління, Північне. Такі офіси розташовані у місцях скупчення великих підприємств, тобто потенційних місць господарської діяльності ВПП.

Після включення до Реєстру, платник податків зобов’язаний стати на облік:

  • за основним місцем обліку в територіальному органі ДПС, який здійснює податкове супроводження великих платників податків, з початку податкового періоду (календарного року), на який сформовано Реєстр ВПП,

та

  • за неосновним місцем обліку в територіальному органі ДПС щодо наявних об’єктів оподаткування або об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність такого ВПП.

ВПП, які не обліковуються в територіальних органах ДПС, що здійснюють податкове супроводження ВПП відповідно до наказу ДПС, зобов’язані не пізніше 1 грудня поточного року подати заяву за формою № 1-ОПП (основне місце обліку) до територіального органу ДПС, що здійснює податкове супроводження ВПП, наведеного у повідомленні про включення підприємства до Реєстру ВПП на наступний календарний рік.

Щодо ВПП, які не подали до відповідного територіального органу ДПС заяви за ф. № 1-ОПП, ДПС приймає рішення про зміну основного місця обліку та переведення на облік до територіального органу ДПС, що здійснює податкове супроводження ВПП, чи іншого територіального органу.

Платник податків, який не включений до Реєстру ВПП на наступний календарний рік та перебуває на обліку в територіальному органі ДПС, що здійснює податкове супроводження ВПП, переводиться на облік до територіального органу за своїм місцезнаходженням з початку нового податкового періоду (календарного року), крім випадків, коли:

  • стосовно платника податків прийнято рішення про припинення;
  • платник податків має перспективи досягнення критеріїв ВПП у разі зростання показників економічної діяльності підприємства (такі платники податків можуть обліковуватись у територіальному органі ДПС, що здійснює податкове супроводження ВПП, не більше одного календарного року).

Взяття на облік/зняття з обліку за основним місцем обліку такого платника здійснюють на підставі заяви за формою № 1-ОПП, поданої платником до територіального органу за його місцезнаходженням (ЗІР, категорія 116.07).

Місце сплати і звітування ВПП

На завершення додамо інформацію про місця сплати і звітування ВПП. За загальним правилом – звіт до Офісу ВПП, а сплата – за неосновним місцем обліку. Однак, податківці можуть все змінити, тому тут краще всього проконсультуватися в індивідуального координатора. Зазвичай ситуація наступна:

Податок на прибуток

Якщо місцезнаходження ВПП (юридична адреса) не співпадає з місцем податкового обліку в органі ДПС, податок на прибуток підприємств потрібно сплачувати за місцезнаходженням платника. Тобто на бюджетні рахунки відкриті на рівні головних управлінь Державної казначейської служби України в областях з відомчою ознакою «99».

Якщо ж місцезнаходження великого платника податків (юридична адреса) співпадає з місцем податкового обліку в органі ДПС, податок на прибуток сплачують на бюджетні рахунки з податку на прибуток з ознакою «99» відкриті на рівні територіальних органів ДПС у містах, в яких знаходяться міжрегіональні управління ДПС по роботі з ВПП.

Звітність з податку на прибуток ВПП подає за основним місцем обліку до відповідного міжрегіонального управління ДПС по роботі з ВПП (Центрального, Східного, Західного, Південного, Північного) (ЗІР, категорія 102.20.02).

ПДФО

ВПП, який протягом бюджетного року включений до Реєстру великих платників податків, сплачує ПДФО за місцем попереднього обліку у контролюючих органах, а Податковий розрахунок подає за новим (основним) місцем обліку.

При цьому, у рядку 032 додатка 4ДФ до Податкового розрахунку зазначає код за Кодифікатором адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад за місцезнаходженням відокремленого підрозділу (неосновне місце обліку) (ЗІР, категорія 103.25).

Плата за землю

Якщо земельні ділянки ВПП, включеного до Реєстру великих платників податків, розташовані в межах населеного пункту, який є місцезнаходженням міжрегіональних управлінь ДПС по роботі з великими платниками податків (м. Київ, м. Дніпро, м. Львів, м. Одеса, м. Харків) та в якому такий платник перебуває за основним місцем обліку, то податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) (далі декларація) подає до відповідного міжрегіонального управління (Центрального, Східного, Західного, Південного, Північного). При цьому плата за землю перераховує до бюджету на відповідні рахунки, відкриті в органах Державного казначейства України для міжрегіональних управлінь ДПС по роботі з великими платниками податків.

Якщо ж земельні ділянки розташовані поза межами населеного пункту місцезнаходження міжрегіональних управлінь ДПС по роботі з великими платниками податків (м. Київ, м. Дніпро, м. Львів, м. Одеса, м. Харків), в якому великий платник податків перебуває на обліку, то декларацію подає до відповідних Головних управлінь ДПС в областях, м. Києві за їх місцезнаходженням (неосновним місцем обліку). При цьому плату за землю сплачує до бюджету територіальної громади, до якої відносяться об’єкти оподаткування (земельні ділянки) (ЗІР, категорія 111.05).



зміст

Вебінар для бухгалтерів

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді