Великі платники податків: нові критерії та вимоги у 2025 році
Реєстр великих платників податків на 2025 рік
Реєстр великих платників податків на 2025 рік затвердили наказом ДПС від 22.10.2024 № 753, зі змінами.
🔥 Новий податковий вектор: преференції для ФОПів та військових
Великі платники податків 2025: критерії
Критерії приналежності платника податку до великих визначені пп. 14.1.24 Податкового кодексу України (далі — ПК) та наведені у таблиці нижче.
КРИТЕРІЇ ВЕЛИКИХ ПЛАТНИКІВ ПОДАТКІВ 2025 | |
Критерій | Значення |
обсяг доходу від усіх видів діяльності за останні 4 послідовні податкові (звітні) квартали | > 50 млн євро* |
загальна сума податків, зборів, платежів, сплачених до Держбюджету України, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, крім митних платежів, за останні 4 послідовні податкові (звітні) квартали | >1,5 млн євро* |
* за середньозваженим офіційним курсом НБУ за той самий період |
Платникам податку слідкувати за відповідність показників своєї господарської діяльності наведеним вище критеріям зовсім не потрібно. Самих себе «коронувати» цим статусом не можна навіть якщо критерії виконуються. Усе визначають лише податківці на підставі їхньої внутрішньою статистики та вносять у Реєстр великих платників податків (п. 64.7 ПК). До речі, теоретично податківці можуть це зробити й посеред року, змінивши список, якщо раптом з’являється платник податку, який на 100% вписується в окреслені критерії.
Великі платники податків в Україні
Особливості статусу великих платників податків (ВПП) визначаються п. 64.7 ПК та Порядком формування Реєстру великих платників податків, що затверджений наказом Мінфіну від 21.10.2015 № 911 (далі — Порядок № 911).
Особливості полягають у такому:
- сервіс — для ВПП призначається індивідуальний податковий координатор. Така особа виконує консультування, супровід та є посередником між ВПП та ДПС, її підрозділами;
- платник податків отримує 2 місця обліку, серед яких основне — Офіс ВПП, а неосновне — колишнє місце обліку;
- звітування — за загальним правилом звітність подається до Офісу ВПП, у який платник податку став на облік, а сплата податків здійснюється за тим місцем, де він був раніше, — неосновним місцем обліку. Щоправда, тут можуть бути й винятки (які саме — див. далі);
- тривалість податкових перевірок — документальні планові перевірки не повинні перевищувати 30 робочих днів (максимальне продовження — 15 робочих днів), документальні позапланові — 15 робочих днів (максимальне продовження — 10 робочих днів);
- дотримання процедур електронного аудиту — при проведенні податкових перевірок треба не пізніше наступного дня з початку такої перевірки надати податківцям у повному обсязі в електронній формі з використанням електронного підпису копії документів — первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, які пов’язані зі сплатою податків і зборів (роз’яснення у консультації ДПС від 21.06.2019 № 2841/6/99-99-15-02-02-15/ІПК);
- якщо є контрольовані операції та трансфертне ціноутворення, то з’являється можливість узгоджувати ціноутворення за контрольованими операціями з ДПС, укладати договір з ДПС щодо попереднього узгодження критеріїв відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки». Цей договір можна поширити не тільки на звітний період, але й на звітні періоди, які передують набранню його чинності (реалізація принципу «roll back») (п. 39.6 ПК). Договір дає відсутність донарахування податкових зобов’язань, штрафів, пені щодо контрольованих операцій, які є предметом договору, незмінність умов договору у разі змін податкового законодавства (постанова КМУ від 28.10.2021 № 1114).
Увага: сервісу й координації, швидкості відповіді на питання у ВПП стає більшим, але клопоту з електронною документацією та увагою податківців теж. Бути ВПП вигідніше тим, хто має операції з нерезидентами, які мають статус контрольованих.
📌 Нові можливості в роботі бухгалтера — гайд
Стали великим платником податків — що робити
Спершу почекати. Дочекатися слід Повідомлення від податківців про включення до Реєстру за формою № 1-ВПП (див. додаток 2 Порядку № 911). Воно має надійти до 01 листопада в електронці або у паперовому варіанті з повідомленням про вручення (п. 1 частини ІІІ Порядку № 911). У цьому повідомленні мають бути рекомендовані варіанти Управлінь Офісів ВПП. Їх можна знайти на сайті ДПС: Центральне, Східне, Південне, Західне управління, Північне. Такі офіси розташовані у місцях скупчення великих підприємств, тобто потенційних місць господарської діяльності ВПП.
Після включення до Реєстру, платник податків зобов’язаний стати на облік:
- за основним місцем обліку в територіальному органі ДПС, який здійснює податкове супроводження ВПП, з початку податкового періоду (календарного року), на який сформовано Реєстр ВПП,
та
- за неосновним місцем обліку в територіальному органі ДПС щодо наявних об’єктів оподаткування або об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність такого ВПП.
Місячну форму Податкового розрахунку з ЄСВ, ПДФО та військового збору Мінфін затвердив. Як змінилася форма звітності та приклади заповнення додатків до неї — в коментарі експерта
ВПП, які не обліковуються в територіальних органах ДПС, що здійснюють податкове супроводження ВПП відповідно до наказу ДПС, зобов’язані не пізніше 01 грудня поточного року подати заяву за формою № 1-ОПП (основне місце обліку) до територіального органу ДПС, що здійснює податкове супроводження ВПП, наведеного у повідомленні про включення підприємства до Реєстру ВПП на наступний календарний рік.
Щодо ВПП, які не подали до відповідного територіального органу ДПС заяви за ф. № 1-ОПП, ДПС приймає рішення про зміну основного місця обліку та переведення на облік до територіального органу ДПС, що здійснює податкове супроводження ВПП, чи іншого територіального органу.
Платник податків, який не включений до Реєстру ВПП на наступний календарний рік та перебуває на обліку в територіальному органі ДПС, що здійснює податкове супроводження ВПП, переводиться на облік до територіального органу за своїм місцезнаходженням з початку нового податкового періоду (календарного року), крім випадків, коли:
- стосовно платника податків прийнято рішення про припинення;
- платник податків має перспективи досягнення критеріїв ВПП у разі зростання показників економічної діяльності підприємства (такі платники податків можуть обліковуватись у територіальному органі ДПС, що здійснює податкове супроводження ВПП, не більше одного календарного року).
Взяття на облік/зняття з обліку за основним місцем обліку такого платника здійснюють на підставі заяви за формою № 1-ОПП, поданої платником до територіального органу за його місцезнаходженням (роз’яснення ДПС ЗІР 116.07).
Місце сплати і звітування ВПП
На завершення додамо інформацію про місця сплати і звітування ВПП. За загальним правилом — звіт до Офісу ВПП, а сплата — за неосновним місцем обліку. Однак, податківці можуть все змінити, тому тут краще всього проконсультуватися в індивідуального координатора. Однак зазвичай ситуація така, як описана за видами податків нижче.
Бухгалтер без знань — як калькулятор без батарейки. Вища школа Головбуха підзаряджає: освіта онлайн у зручний час і будь-де ⚡
Податок на прибуток
Якщо місцезнаходження ВПП (юридична адреса) не співпадає з місцем податкового обліку в органі ДПС, податок на прибуток підприємств потрібно сплачувати за місцезнаходженням платника. Тобто на бюджетні рахунки відкриті на рівні головних управлінь Державної казначейської служби України в областях з відомчою ознакою «99».
Якщо ж місцезнаходження ВПП (юридична адреса) співпадає з місцем податкового обліку в органі ДПС, податок на прибуток сплачують на бюджетні рахунки з податку на прибуток з ознакою «99» відкриті на рівні територіальних органів ДПС у містах, в яких знаходяться міжрегіональні управління ДПС по роботі з ВПП.
Звітність з податку на прибуток ВПП подає за основним місцем обліку до відповідного міжрегіонального управління ДПС по роботі з ВПП (Центрального, Східного, Західного, Південного, Північного) (роз’яснення ДПС ЗІР 102.20.02).
ПДФО
ВПП, який протягом бюджетного року включений до Реєстру ВПП, сплачує ПДФО за місцем попереднього обліку у ДПС, а Податковий розрахунок подає за новим (основним) місцем обліку.
При цьому, ВПП у рядку 032 Додатка 4ДФ до Податкового розрахунку зазначає код за КАТОТТГ за місцезнаходженням відокремленого підрозділу (неосновне місце обліку) (роз’яснення ДПС ЗІР 103.25).
У статті — добірка з 10 відповідей на запитання, що бухгалтери ставлять найчастіше під час або перед візитом ДПС. Прочитайте, щоб бути готовими, а не здивованими!
Плата за землю
Якщо земельні ділянки ВПП, включеного до Реєстру ВПП, розташовані в межах населеного пункту, який є місцезнаходженням міжрегіонального управління ДПС по роботі з ВПП (м. Київ, м. Дніпро, м. Львів, м. Одеса, м. Харків) та в якому такий платник перебуває за основним місцем обліку, то податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) (далі — декларація) він має подавати до відповідного міжрегіонального управління (Центрального, Східного, Західного, Південного, Північного). При цьому плата за землю перераховується до бюджету на відповідні рахунки, відкриті в органах Державного казначейства України для міжрегіональних управлінь ДПС по роботі з ВПП.
Якщо ж земельні ділянки розташовані поза межами населеного пункту місцезнаходження міжрегіональних управлінь ДПС по роботі з ВПП (м. Київ, м. Дніпро, м. Львів, м. Одеса, м. Харків), в якому ВПП перебуває на обліку, то декларацію слід подавати до відповідних ГУ ДПС в областях, м. Києві за їх місцезнаходженням (неосновним місцем обліку). При цьому плата за землю сплачується до бюджету територіальної громади, до якої відносяться об’єкти оподаткування (земельні ділянки) (роз’яснення ДПС 111.05 ЗІР).
10 місяців передплати — 12 місяців експертної підтримки! Вигідна математика вересня для бухгалтера ⏬