На сьогодні такі перевірки здебільшого відбуваються на підставі звернень фізичних осіб та без належного обґрунтування.
Нагадуємо наказом МОЗ від 17.03.2023 № 522 (далі — наказ № 522) деякі позапланові перевірки виведені з-під чинного на період воєнного стану державного мораторію. З цього часу багато рішень Держпродспоживслужби за результатами позапланових перевірок оскаржили у судовому порядку.
Через відсутність належного обґрунтування у скаргах фізичних осіб, суд не зміг встановити обставини порушень та шкоду, спричинену їхнім правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю чи безпеці держави. Як наслідок, суд встановив протиправність таких заходів Держпродспоживслужби, а накладені штрафи на компанії визнали протиправними та були скасовані.
Експерти Асоціації керуються також висновками, викладеними у постанові Верховного Суду від 20.01.2025 у справі № 140/1046/24, якою суд встановив, що МОЗ, приймаючи наказ № 522, перевищив свої повноваження, та, як наслідок, перевірки Держпродспоживслужби та прийняті постанови за їх результатами, є незаконними.
Хто потрапить до «чорного» списку ДПС
Асоціація вважає за необхідне враховувати судову практику з цього питання та звертається до Голови Держпродспоживслужби та Першого віцепрем’єр-міністра України — Міністра економіки України з пропозиціями:
- зупинити позапланові заходи держнагляду (контролю) за дотриманням законодавства у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров’я населення, проведення яких погодила Держпродспоживслужба;
- надалі проводити позапланові перевірки лише у виняткових випадках (за наявності конкретних обставин, що становлять загрозу правам, законним інтересам, життю та здоров’ю людини, захисту навколишнього природного середовища та забезпеченню безпеки держави чи виконанню міжнародних зобов’язань України) та виключно за індивідуальними рішеннями МОЗ.
Європейська Бізнес Асоціація сподівається на врахування позиції та аргументів бізнесу в контексті проведення позапланових перевірок.