Мінсоцполітики проти повернення на квартальну об’єднану звітність
Однією з умов вчасного і коректного призначення виплат є інформація від податкової служби про сукупний дохід родини (адже частину виплат надають з урахуванням фінансово-майнового стану сім'ї).
За умови подання податкової звітності щомісяця, як це відбувається сьогодні, органи соціального захисту отримують від ДПС інформацію, яка максимально відображає реальний стан доходів родини.
Втім, нещодавно у Верховній Раді зареєстрували законопроєкт «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо строків подання звітності про суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб» від 17.03.2025 № 13108, який пропонує повернутись до щоквартальноі податковоі звітності.
Мінсоцполітики закликає народних депутатів зважати на суттєвий негативний вплив повернення до щоквартальної податкової звітності на спроможність держави вчасно надавати соціальну підтримку для своїх громадян.
Адже при щоквартальній звітності система соціального захисту отримуватиме інформацію про доходи та стан сім'і з інтервалом в часі — мінімум від трьох до пяти місяців. При цьому інформація про реальний стан доходів людини стає відомою органу соціального захисту населення через 50 днів після закінчення кварталу, це дуже ускладнює швидке реагування для надання соціальної підтримки.
Місячну форму Податкового розрахунку з ЄСВ, ПДФО та військового збору Мінфін затвердив. Як змінилася форма звітності та приклади заповнення додатків до неї — в коментарі експерта
Для прикладу:
1. Одиноку матір, яка сама виховує дитину, звільнили у зв’язку із скороченням штату на початку січня. Вона залишилась без доходів. Інформацію про відсутність доходів орган соціального захисту зможе отримати лише після 20 травня. Враховуючи час на опрацювання звернення, розрахунок середньомісячного доходу, людина зможе отримати виплату державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям у червні, тобто майже через півроку після звільнення.
2. Військовослужбовець, звільнений зі служби у липні, якщо звернеться у жовтні за житловою субсидією, не зможе її отримати восени через відсутність об'єктивної інформації про його доходи. Претендувати на житлову субсидію він зможе лише у січні наступного року.
3. Вік виходу на пенсію в 60, 63 чи 65 років залежить від тривалості страхового стажу. Наразі, при щомісячній звітності, відомості про тривалість страхового стажу завжди є в актуальному стані. Тобто людина, яка має 32 роки страхового стажу, отримає призначення пенсії в 60 років, адже в персоніфікованому обліку відображено актуальні відомості про неї. При щоквартальній звітності, для внесення відомостей про страховий стаж, людина муситиме подавати окремий звіт із цим відомостями або чекати, коли роботодавець подасть щоквартальну звітність для призначення пенсії за віком. Тобто матиме або додатковий бюрократичний клопіт, або ризик призначення пенсії пізніше, ніж матиме право.
Аналогічна ситуація може скластись з цілою низкою інших виплат, які залежать від фінансово-майнового стану. Наприклад, державна соціальна допомога малозабезпеченим сім'ям (понад 184 тис. сімей-отримувачів в Україні), допомога на дітей одиноким матерям (понад 34 тис. сімей), тимчасова допомога дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів (понад 9 тис. сімей) та ін.
У зв'язку цим Мінсоцполітики наголошує на ризиках, які несе прийняття зазначеного проєкту закону.