Чому важливо внести відомості про майно до реєстру речових прав: роз’яснення Мінюсту

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Автор
експерт з обліку та оподаткування, Київ
Якщо ваше житло було збудували до 2013 року, варто внести відомості про нього до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно

Чому важливо внести відомості про майно до реєстру речових прав: роз’яснення Мінюсту

Які переваги отримаєте після реєстрації відомостей про житло?

Юридичну захищеність — офіційна реєстрація підтверджує ваші права на нерухомість, що захищає вас від можливих спроб оскарження права власності іншими особами.

Правову визначеність — реєстрація забезпечує ясність у правовому статусі власності, що важливо при укладанні угод, таких як купівля-продаж, дарування або спадкування.

Можливість здійснення угод — без реєстрації права власності ви не зможете законно продавати, здавати в оренду або передавати нерухомість у спадок.

Доступ до кредитування — багато банків вимагають документальне підтвердження права власності для надання кредитів під заставу нерухомості.

Участь у державних програмах — реєстрація є необхідною для участі в різних державних програмах, пов’язаних з нерухомістю. Наприклад, щодо відновлення майна та отримання компенсації за зруйноване майно.

Офіційні дані — реєстрація забезпечує внесення інформації про ваше право власності до Державного реєстру, що є важливим для статистики та правозахисної діяльності.

Облік витрат на будівництво і відновлення зруйнованої будівлі

До кого звернутися, щоб зареєструвати речове право на нерухоме майно?

Місце реєстрації речового права на нерухоме майно в Україні є досить диференційованим, тому громадяни мають право самостійно його обрати з існуючого переліку:

  • Державний реєстратор, який перебуває у трудових відносинах з виконавчим органом сільської, селищної та міської ради, Київської, Севастопольської міської, районної, районної у містах Києві та Севастополі державною адміністрацією.
  • Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП).
  • Державна нотаріальна контора або приватний нотаріус.
  • Через Портал Дія (у разі державної реєстрації прав на нерухоме майно (відмінне від земельної ділянки), реєстрацію яких проведено до 01.01.2013 відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення). Зазначена послуга наразі доступна у 21 областях. Недоступна — в Донецькій, Луганській, Херсонській областях та м. Києві. Людина обов’язково повинна мати кваліфікований електронний підпис.

Які документи потрібні для реєстрації права на нерухомість в Україні?

Щоб зареєструвати право власності на нерухомість в Україні необхідно мати:

  • Заяву на реєстрацію, яка має бути оформлена за встановленою формою в Державному реєстрі речових прав (далі — ДРРП).
  • Документ, що підтверджує право власності. Це може бути договір купівлі-продажу, дарування, свідоцтво про спадщину або інший документ, який підтверджує право на нерухомість.
  • Технічний паспорт — документ, що містить характеристики нерухомого майна.
  • Паспорт та реєстраційний номер облікової картки платника податків.
  • Документ про оплату адміністративного збору (квитанція). Якщо майно зареєстрували до 01.01.2013, тоді процедура безкоштовна.
  • Додаткові документи. Якщо нерухомість оформлена на кількох власників, можуть знадобитися їхні підписи та згоди, довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку, копії документів тощо.

Перед поданням документів перевірте актуальні вимоги, адже список може змінюватися залежно від конкретних обставин та типу нерухомості.

Неправильне оформлення документів при реєстрації права власності на нерухомість може призвести до таких негативних наслідків:

  • Відмова у державній реєстрації. Причиною цього, зокрема може бути:
    • відсутність необхідних документів;
    • помилки у документах;
    • майно вже зареєстроване на іншу особу;
    • майно під забороною відчуження.
  • Судові спори — неправильне оформлення може викликати спори з іншими сторонами.
  • Фінансові втрати на виправлення помилок, судові збори та інше.
  • Невизначеність правового статусу — неправильне оформлення може призвести до юридичної невизначеності, що ускладнить подальші операції з нерухомістю (наприклад, продаж або оренда).

Які строки проведення реєстраційних дій та надання інформації з ДРРП?

Реєстрація прав проводиться в день внесення відповідної заяви до ДРРП, за винятком випадків, передбачених Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952-IV. Загальний строк проведення процедури не перевищує п’яти робочих днів з моменту реєстрації заяви в реєстрі.

Надання інформації з ДРРП в електронному форматі здійснюється у режимі реального часу.

Якщо у ДРРП вже зареєстровані інші заяви щодо цього ж об’єкта нерухомості, строк реєстрації визначається від дня ухвалення державним реєстратором рішення про реєстрацію прав або про відмову у такій реєстрації щодо заяви, поданої раніше.

Яка вартість проведення реєстраційних дій та за надання інформації з ДРРП?

За державну реєстрацію права власності справляється адміністративний збір у розмірі 0,1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Якщо громадяни бажають скоротити 5-денний строк очікування, то це буде коштувати:

  • 1 прожитковий мінімум для працездатних осіб — за строк у два робочі дні;
  • 2 прожиткових мінімуму для працездатних осіб — за строк в один робочий день;
  • 5 прожиткових мінімумів для працездатних осіб — за строк у 2 години.

Від сплати адміністративного збору за вищезгадані реєстраційні дії звільняються:

1) фізичні та юридичні особи — під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені до проведення державної реєстрації прав у порядку, визначеному Законом (до 01.01.2013).

2) громадяни, віднесені до категорій 1 і 2 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи;

3) особи з інвалідністю внаслідок Другої світової війни, особи з числа учасників антитерористичної операції, учасників здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, яким надано статус особи з інвалідністю внаслідок війни або учасника бойових дій, та сім’ї воїнів (партизанів), які загинули чи пропали безвісти, і прирівняні до них у встановленому порядку особи;

4) особи з інвалідністю I та II груп;

5) громадяни України, об’єкт нерухомого майна яких знищений внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України тощо.

За інформацією Мінюсту


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Податкова декларація з транспортного податку 2025

Придбали вартісний автомобіль класу «люкс»? Тоді готуйтеся подавати декларацію з транспортного податку. Хто подає, який граничний термін подання податкової декларації з транспортного податку у 2025 році, як заповнити декларації — розповість експерт
18654

Плата за землю 2025: ставки, пільги, розрахунок

Плата за землю в Україні стосується всіх, хто має зареєстровану на себе земельну ділянку чи орендує її у держави або місцевої громади. Звільнення від сплат цього податку чутливе до нюансів господарського використання землі. Про те, як нараховується земельний податок з фізосіб у 2025 році, у т.ч. й щодо тимчасово окупованих земель та територій бойових дій, — в огляді
114598

Податкова декларація з податку на нерухоме майно 2025

Встигніть подати форму податкової декларації з податку на нерухоме майно вчасно. Наші підказки допоможуть не схибити у цій справі. Порядок заповнення податкової декларації з податку на нерухоме майно, бланк податкової декларації з податку на нерухоме майно — у консультації
72912

Транспортний податок 2025: хто, коли, скільки

Якщо підприємство придбало автомобіль, який є втіленням високих технологій, розкоші та комфорту, то може постати питання про сплату транспортного податку. У цьому огляді — які автомобілі підлягають оподаткуванню, а також про розмір, правила нарахування та терміни сплати транспортного податку
76554

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді