Офіційна прописка для податків: що має знати кожен ФОП

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Автор
експерт з обліку та оподаткування, Київ
Якщо місце проживання ФОП є місцем, де провадиться його підприємницька діяльність, або воно пов’язане зі здійсненням підприємницької діяльності, то ФОП повинен подати до податкової Заяву № 20-ОПП

Офіційна прописка для податків: що має знати кожен ФОП

Платник податків — фізична особа зобов’язаний визначити свою податкову адресу (п. 45.1 Податкового кодексу України; ПК).

Нагадуємо, що податковою адресою платника податків — фізичної особи визнається місце її проживання, за яким вона береться на облік як платник податків у контролюючому органі. Платник податків — фізична особа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси.

Фізичні особи — підприємці (ФОП) беруться на облік у контролюючих органах за своєю податковою адресою. Ця процедура здійснюється автоматично на підставі відомостей з Єдиного державного реєстру, які подає державний реєстратор під час реєстрації ФОП (п. 65.1 ПК).

Правові підстави цього процесу закріплені в Законі України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV.

Окрім основного обліку, ПК (пункт 63.3) передбачає також реєстрацію за іншими адресами, якщо цього вимагає характер діяльності платника. Зокрема, облік у податковій може здійснюватися:

  • за місцем реєстрації юридичної особи або її відокремленого підрозділу;
  • за місцем проживання фізичної особи (як основне місце обліку);
  • за адресою об’єктів оподаткування (рухоме та нерухоме майно, виробничі чи торговельні точки тощо), через які здійснюється господарська діяльність (як неосновне місце обліку).

Об’єктами оподаткування є майно та дії, у зв’язку з якими у платника податків виникають обов’язки щодо сплати податків та зборів.

Платник податків зобов’язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об’єкти оподаткування контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженим наказом Мінфіну від 09.12.2011 № 1588.

Заява про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою № 20-ОПП, подається протягом 10 робочих днів після їх реєстрації, створення чи відкриття до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків.

Якщо місце проживання ФОП є місцем, де провадиться його підприємницька діяльність, або воно пов’язане зі здійсненням підприємницької діяльності, то ФОП повинен подати до податкового органу за основним місцем обліку протягом 10 робочих днів після реєстрації Заяву № 20-ОПП. В заяві вказує інформацію щодо фактичної адреси провадження підприємницької діяльності як про об’єкт оподаткування.

За інформацією ДПС у Тернопільській області

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

ФОП на загальній системі 2026: умови перебування та податки

Розповімо про особливості перебування ФОП на загальній системі оподаткування у 2026 році: облік доходів і витрат, про книгу обліку, перехідні витрати між минулорічним кварталом IV та цьогорічним кварталом І, графік обов’язкових платежів (ЄСВ, ПДФО, військовий збір). Чи варто переходити на загальну систему у 2026 році? Відповіді — в огляді
791420

Самозайняті особи: облік та оподаткування

Хто може бути самозайнятою особою, які податки сплачує самозайнята особа, можливості здійснення трудової діяльності, про умови оподаткування доходів та витрат самозайнятих осіб, до яких належить фізичні особи-підприємці та особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність. Ці та інші питання — в цьому огляді
25466

Перевищення ліміту доходу ФОП у 2026-2027 роках

Платникам єдиного податку треба контролювати, аби їхній річний дохід не перевищив дозволений ліміт. Пояснимо, які наслідки чекають ФОП у 2026 році, як оподаткувати суму перевищення та коли перейти до іншої групи або на загальну систему — у консультації
6162

Пільги для мобілізованих ФОПів під час воєнного стану: розбираємо новації

Мобілізованих ФОПів в автоматичному режимі звільнятимуть від податків і звітності — без зайвої бюрократії. З’ясуймо, як працюють нові норми, кого вони стосуються і що потрібно знати, аби скористатися пільгами
3362

Як працювати з РРО та ПРРО під час воєнного стану у 2026 році

Воєнний стан не скасовує обов’язку застосовувати РРО та ПРРО, але передбачає окремі правила роботи. Пояснимо, як працювати з ПРРО без інтернету у 2026 році, коли можна застосовувати офлайн-режим, як діяти в разі збою та які штрафи загрожують за РРО-порушення
44586

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді