ДПС надала роз’яснення щодо змін до Податкової декларації з податку на прибуток підприємств

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Автор
експерт з обліку та оподаткування, Київ
Зміни до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств затвердив Мінфін наказом від 24.04.2025 № 215. Вони діють із 13 червня 2025 року. ДПС у листі від 17.06.2025 № 15357/7/99-00-21-02-01-07 пояснила, як враховувати витрати на неправомірну вигоду

ДПС надала роз’яснення щодо змін до Податкової декларації з податку на прибуток підприємств

Лист ДПС від 17.06.2025 № 15357/7/99-00-21-02-01-07

Зміни внесли до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств (далі — Декларація), затвердженої наказом Мінфіну від 20.10.2015 № 897.

Необхідність змін пов’язана із реалізацією положень Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо врахування положень Рекомендацій Ради Організації економічного співробітництва та розвитку стосовно податкових заходів для подальшої боротьби з підкупом іноземних посадових осіб у міжнародних ділових операціях»  від 04.12.2024 № 4112-IX (далі — Закон № 4112).

Відповідно до Закону № 4112 Податковий кодекс України (ПК) доповнили, зокрема, положеннями щодо:

  • заборони врахування при визначенні об’єкта оподаткування витрат за операціями, здійсненими з метою надання неправомірної вигоди;
  • оподаткування податком на прибуток підприємств операцій, здійснених з метою надання неправомірної вигоди службовій особі (у тому числі службовій особі іноземної держави) із запровадженням різниць щодо збільшення фінансового результату до оподаткування.

У положеннях пункту 50.11 ПК передбачили сплату штрафу платником податку в разі зазначення ним у Декларації різниці, визначеної за результатами виявлених контролюючими органами під час перевірки обставин (фактів), які можуть свідчити про надання неправомірної вигоди, у розмірі 9% від суми заниження податкового зобов’язання (у разі подання уточнюючого розрахунку протягом 90 календарних днів з дати отримання відповідного повідомлення від контролюючого органу) та у розмірі 18% (у разі подання уточнюючого розрахунку після 90 календарних днів з дати отримання відповідного повідомлення від контролюючого органу та до набрання законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого статтями 369, 369-2 Кримінального кодексу України).

У разі виявлення контролюючим органом за результатами документальної перевірки обставин (фактів), які можуть свідчити про надання неправомірної вигоди службовій особі іноземної держави контролюючий орган надсилає НАБУ повідомлення про виявлення таких обставин (фактів) та інформує про це платника податків (п. 86.14 ПК).

У зв’язку із зазначеними змінами Декларацію доповнили новими рядками:

  • рядок 10 «Особливі відмітки» щодо належності платника податку до відповідної категорії доповнили новим рядком такого змісту:

«Платника податку, який подає уточнюючий розрахунок відповідно до пункту 50.11 статті 50 глави 2 розділу II Кодексу, у зв’язку з отриманням від контролюючого органу інформації про виявлені обставини (факти), що можуть свідчити про здійснення операцій з метою надання неправомірної вигоди службовій особі іноземної держави»;

  • показники доповнили новими рядками, у яких відображаються:
    • сума збільшення податкового зобов’язання звітного (податкового) періоду, що уточнюється (рядок 45);
    • сума штрафу (9%), що застосовується у зв’язку з поданням уточнюючого розрахунку протягом 90 календарних днів з дати отримання від контролюючого органу повідомлення (рядок 46);
    • сума штрафу (18%), що застосовується у зв’язку з поданням уточнюючого розрахунку протягом понад 90 календарних днів з дати отримання від контролюючого органу повідомлення (рядок 47).

Крім цього, у пункті 140.6 ПК передбачили збільшення фінансового результату до оподаткування на:

  • суму витрат, визнаних платником податку у бухгалтерському обліку відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, якщо у платника податку за сукупністю умов здійснення операції є підстави вважати, що наявні обставини (факти) свідчать про здійснення такої операції з метою надання неправомірної вигоди службовій особі (у тому числі службовій особі іноземної держави) (пп. 140.6.1 ПК);
  • суму витрат, визнаних платником податку у бухгалтерському обліку відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, якщо контролюючий орган не враховує (не визнає) таку суму витрат, внаслідок того, що відповідно до законодавства встановлено, що операція здійснена від імені та/або в інтересах платника податку з метою надання неправомірної вигоди під час вчинення кримінального правопорушення, передбаченого статтями 369, 3692 Кримінального кодексу України, прямо чи опосередковано (через третіх осіб), незалежно від розміру неправомірної вигоди (пп. 140.6.2 ПК);
  • суму амортизації основних засобів та/або нематеріальних активів, розраховану відповідно до положень пункту 138.3 ПК щодо операцій, які здійснювалися із залученням основних засобів та/або нематеріальних активів. Таке коригування здійснюється у разі, якщо у відповідному податковому (звітному) періоді на зазначену суму амортизації зменшено фінансовий результат до оподаткування за правилами пункту 138.2 ПК. При цьому сума нарахованої амортизації основних засобів та/або нематеріальних активів не враховується при визначенні суми витрат для цілей підпунктів 140.6.1 і 140.6.2 ПК (пп. 140.6.3 ПК).

У зв’язку із зазначеними змінами, додаток РІ до рядка 03 РІ Декларації доповнили рядками 3.1.16 та 3.1.17, у яких відображається збільшення фінансового результату до оподаткування на відповідні суми витрат та амортизації, визначені згідно з підпунктами 140.6.1 та 140.6.3 ПК.

Водночас зауважте, що в додатку РІ до рядка 03 РІ Декларації не передбачили відображення різниці, визначеної згідно з підпунктом 140.6.2 ПК, оскільки обов’язок здійснення такого коригування фінансового результату до оподаткування, передбаченого в підпункті 140.6.2 ПК, покладається на контролюючий орган.

Крім того, з урахуванням підпунктів 141.91.2.16 та 141.91.2.17, якими доповнили підпункт 141.91.2 ПК, додаток ДІЯ до Декларації після показника рядка 38 доповнили рядками 39, 40 такого змісту:

  • «сума коштів за операцією, якщо за сукупністю умов її здійснення у платника податку є підстави вважати, що наявні обставини (факти) свідчать про здійснення операції з метою надання неправомірної вигоди службовій особі (у тому числі службовій особі іноземної держави) (рядок 39);
  • сума коштів за операцією, якщо встановлено, що таку операцію здійснено від імені та/або в інтересах платника податку з метою надання неправомірної вигоди під час вчинення кримінального правопорушення прямо чи опосередковано (через третіх осіб), незалежно від розміру неправомірної вигоди (рядок 40)».

З огляду на це в показнику рядка 41 додатка ДІЯ щодо зменшення податкових зобов’язань у зв’язку із поверненням резиденту Дія Сіті - платнику податку на особливих умовах коштів або майна, раніше наданих за результатами здійснення операції, за якою визначено суму податкових зобов’язань, змінено формулу розрахунку (рядок 42 + рядок 43 + рядок 44 + рядок 45).

Зазначаємо, що згідно з пунктом 74 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК передбачили, що положення, визначені:

  • у пункті 50.11 ПК щодо подання уточнюючого розрахунку за відповідний податковий (звітний) період, нарахування і сплати штрафу;
  • у підпунктах 140.6.1 та 140.6.3 ПК щодо збільшення фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку);
  • у підпунктах 140.6.2 та 140.6.3 ПК щодо збільшення фінансового результату до оподаткування платника податків контролюючим органом (прибутку або збитку);
  • у підпунктах 141.91.2.16 та 141.91.2.17 ПК щодо визначення об’єкта оподаткування резидентами Дія Сіті — платниками податків на особливих умовах — застосовують з першого податкового (звітного) періоду, наступного за тим, в якому перелік обставин (фактів), що можуть свідчити про здійснення операцій з метою надання неправомірної вигоди службовій особі іноземної держави, вперше оприлюднять на офіційному вебпорталі НАБУ та затвердять порядок, передбачений в абзаці другому пункту 86.14 ПК.


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Подання звіту за формою № ЗВР-1

Якщо суб’єкт господарювання у встановлений строк не подав обов’язкової звітності про використання РРО, КОРО та РК, це є підставою для фактичної перевірки платника. Тому, аби не потрапити в халепу, вам потрібно визначитися, чи маєте ви подавати звітність про використання КОРО та РК
20618

Туристичний збір в Україні: за якими правилами сплачувати

За якою ставкою справляти туристичний збір 2025, чи подавати декларацію, якщо діяльність не проводилася, які документи підтверджують звільнення від сплати туристичного збору, чи може туристичний збір сплатити туроператор, як бути з туристичним збором платнику єдиного податку — в огляді
56225

Заява на звільнення працівника: зразок, оформлення 2025

Звільнення працівника — питання не тільки кадрове, але й бухгалтерське. Адже бухгалтер бере участь в оформленні звільнення працівника й долучається до кадрових документів. У консультації — про бухгалтерський погляд на звільнення, зразок наказу про звільнення та заяви на звільнення працівника
182763

Мінімальна зарплата 2026: скільки платитимуть, як зміняться податки й «чисті» виплати

Мінфін підготував проєкт Бюджетної декларації на 2026-2028 рік, яка передбачає збільшення соціальних стандартів. Якою буде мінімальна заробітна плата у 2026 році та на які показники вона вплине — розраховуємо
132

Проводимо дисконтування заборгованості

Дисконтування з’явилося у практиці бухгалтерів порівняно недавно — після змін у НП(С)БО. Що це таке, як визначити ставку дисконту, як впливає на податки та як обліковувати — зібрали пояснення й приклади. Також розповідаємо, коли дисконтування не потрібне
132753

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді