Як працює Система е-ТТН

186
Автор
провідний експерт з податкового обліку Експертус Головбух Цифрового видавництва Експертус, кандидат економічних наук, Київ

Запитання

20 березня Мінрозвитку громад запровадило нову нормативну базу щодо функціонування Системи е-ТТН. Розглянемо, як працює ця система й чи можна продовжувати користуватися лише паперовими формами ТТН

Відповідь

З 20 березня 2025 року набрав чинності Порядок функціонування системи електронного документообігу Електронна товарно-транспортна накладна, затверджений наказом Мінрозвитку громад від 27.12.2024 № 1491.

У цьому Порядку посадовці визначили правила функціонування Системи е-ТТН. Він поширюється лише на учасників експериментального проєкту з впровадження ТТН в електронній формі.

Зверніть увагу, що використання е-ТТН стане обов’язковим для вантажних перевезень автомобільним транспортом лише після того, як внесуть відповідні зміни до Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III.

А поки ви маєте право користуватися паперовою формою № 1-ТН (додаток 7 до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Мінтрансу від 14.10.1997 № 363).

Користувачами Системи е-ТТН можуть бути юридичні особи, фізичні особи та ФОПи. Якщо вирішили приєднатися до експериментального проєкту й розпочати користуватися е-ТТН, доведеться укласти угоду з одним із провайдерів електронного документообігу (ЕДО), які підключилися до Системи е-ТТН та пройшли акредитацію. Наразі їх 17. Знайти провайдерів можете на порталі проєкту «Електронна товарно-транспортна накладна».

Серед них, наприклад, сервіси «Вчасно», Приват24 для бізнесу, Агроконтроль. Перелік акредитованих провайдерів оновлюється.

На порталі проєкту розміщені відповіді на запитання бізнесу щодо роботи з е-ТТН. Тож можна ознайомитися з ними, перш ніж ухвалити рішення приєднатися до системи.

Однією з переваг Системи е-ТТН є те, що в процесі внутрішніх вантажних перевезень можна буде складати не лише е-ТТН, а й коригувальні документи. Передбачено 9 таких форм. Зокрема, це:

  • Акт перевантаження;
  • Акт про зміну пункту призначення вантажу;
  • Акт розбіжностей про вантаж;
  • Акт коригування е-ТТН (він слугує для виправлення помилок у реквізитах е-ТТН).
  • Для того щоб почати користуватися Системою е-ТТН, вам потрібно:
    • обрати провайдера ЕДО та укласти з ним договір;
    • підключитися до сервісу обраного оператора;
    • доопрацювати свій документообіг, підлаштувавши для використання Системи е-ТТН.

Завдяки переходу на е-ТТН зможете спростити процес оформлення вантажу, заощадити час і ресурси. Він також підвищить прозорість системи.

Водночас звичні схеми ухилення від оподаткування під час перевезення вже не працюватимуть. А згодом послуги операторів ЕДО доведеться оплачувати на договірних засадах.


Більше про ТТН та особливості її оформлення можете дізнатися в експертно-правовій системі Експертус Головбух. До наступних зустрічей!

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Оферта: що це та як оформити

Оферта як пропозиція укласти угоду, як використовувати оферту у ЗЕД, якими бувають оферти, структура оферти, контроферта та прийняття угоди — акцепт оферти. Публічна оферта як необхідність у діяльності інтернет-магазину. Ці та інші питання — в огляді
3746

Оперативний лізинг в Україні

Що таке оперативний лізинг та чи є різниця між ним і звичайною орендою. Про правові, податкові та бухгалтерські нюанси оперативного лізингу в Україні, документальне оформлення, визнання доходів і витрат з оперативного лізингу, облік лізингу основних засобів та інвестиційної нерухомості з урахуванням нещодавніх оновлень НП(С)БО 14 «Оренда» — все у цьому огляді
14753