Як працює Система е-ТТН
Запитання
20 березня Мінрозвитку громад запровадило нову нормативну базу щодо функціонування Системи е-ТТН. Розглянемо, як працює ця система й чи можна продовжувати користуватися лише паперовими формами ТТН
Відповідь
З 20 березня 2025 року набрав чинності Порядок функціонування системи електронного документообігу Електронна товарно-транспортна накладна, затверджений наказом Мінрозвитку громад від 27.12.2024 № 1491.
У цьому Порядку посадовці визначили правила функціонування Системи е-ТТН. Він поширюється лише на учасників експериментального проєкту з впровадження ТТН в електронній формі.
Зверніть увагу, що використання е-ТТН стане обов’язковим для вантажних перевезень автомобільним транспортом лише після того, як внесуть відповідні зміни до Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III.
А поки ви маєте право користуватися паперовою формою № 1-ТН (додаток 7 до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Мінтрансу від 14.10.1997 № 363).
Користувачами Системи е-ТТН можуть бути юридичні особи, фізичні особи та ФОПи. Якщо вирішили приєднатися до експериментального проєкту й розпочати користуватися е-ТТН, доведеться укласти угоду з одним із провайдерів електронного документообігу (ЕДО), які підключилися до Системи е-ТТН та пройшли акредитацію. Наразі їх 17. Знайти провайдерів можете на порталі проєкту «Електронна товарно-транспортна накладна».
Серед них, наприклад, сервіси «Вчасно», Приват24 для бізнесу, Агроконтроль. Перелік акредитованих провайдерів оновлюється.
На порталі проєкту розміщені відповіді на запитання бізнесу щодо роботи з е-ТТН. Тож можна ознайомитися з ними, перш ніж ухвалити рішення приєднатися до системи.
Однією з переваг Системи е-ТТН є те, що в процесі внутрішніх вантажних перевезень можна буде складати не лише е-ТТН, а й коригувальні документи. Передбачено 9 таких форм. Зокрема, це:
- Акт перевантаження;
- Акт про зміну пункту призначення вантажу;
- Акт розбіжностей про вантаж;
- Акт коригування е-ТТН (він слугує для виправлення помилок у реквізитах е-ТТН).
- Для того щоб почати користуватися Системою е-ТТН, вам потрібно:
- обрати провайдера ЕДО та укласти з ним договір;
- підключитися до сервісу обраного оператора;
- доопрацювати свій документообіг, підлаштувавши для використання Системи е-ТТН.
Завдяки переходу на е-ТТН зможете спростити процес оформлення вантажу, заощадити час і ресурси. Він також підвищить прозорість системи.
Водночас звичні схеми ухилення від оподаткування під час перевезення вже не працюватимуть. А згодом послуги операторів ЕДО доведеться оплачувати на договірних засадах.
Більше про ТТН та особливості її оформлення можете дізнатися в експертно-правовій системі Експертус Головбух. До наступних зустрічей!