Як бізнесу відновити платоспроможність або ефективно збанкрутувати: рекомендації Мін’юсту

Процедура банкрутства може бути дієвим механізмом для оздоровлення фінансово-господарської діяльності та відновлення платоспроможності. За яких умов можна ефективно збанкрутувати — розповіла Валерія Коломієць, заступниця Міністра юстиції України з питань європейської інтеграції.

straf.jpeg

⚡ ЄСВ та ЄП для ФОП — 2024 ⚡

Нині в разі виникнення заборгованості контрагента «кредитор» має право:

  • звернутися до суду з позовом до боржника;
  • ініціювати відкриття судової справи про банкруство боржника.

За першого варіанта суд має вирішити:

  • чи дійсно існує спір;
  • чи мали місце форс-мажорні обставини, через які боржник не виконав зобов’язання. Форс-мажорні обставини звільняють від відповідальності за неможливість виконати зобов’язання, але не знімають обов’язку його виконати.

У результаті судового розгляду позивач може отримати рішення суду, за яким борг можна буде стягнути у примусовому порядку.

Заважте, що повномасштабна війна не є форс-мажором автоматично. Форс-мажор поширюється не на всю територію держави з 24.02.2022. Він діє лише щодо осіб, які дійсно не могли виконати свої бізнес-зобов’язання через активні бойові дії.

Звернення до суду з ініціативою банкрутства чи відновлення платоспроможності надає різноманітні варіанти як боржникові, так і позивачу.

Процедура банкрутства — не лише інструмент для ліквідації і виходу бізнесу з ринку, а й дієвий механізм оздоровлення фінансово-господарської діяльності та відновлення платоспроможності.

Кодекс України з процедур банкрутства передбачає такі механізми, як:

  • розпорядження майном боржника;
  • санація боржника;
  • ліквідація банкрута;
  • реструктуризація боргів боржника;
  • погашення боргів боржника.

Під час санації боржника проводять заходи, які можуть покращити та відновити діяльність підприємства, а також вийти з боргової ями. Йдеться про відстрочення, розстрочення або прощення боргу, реструктуризацію підприємства, перепрофілювання виробництва чи зміну виробничої структури боржника тощо. Щоб скористатися цією можливістю, відкрити справу про банкрутство слід одразу після того, як виявили ознаки неплатоспроможності.

Щоб проводити процедуру відновлення платоспроможності та банкрутства в умовах воєнного часу, розробили законопроєкт «Про внесення змін до Кодексу України з процедур банкрутства щодо застосування процедур банкрутства у період дії воєнного стану» № 7442. Наразі парламент очікує його прийняття.

Серед головних нововведень, що передбачає законопроєкт № 7442:

  • надали боржнику можливість ініціювати справу про неплатоспроможність, якщо він уклав відповідну угоду з арбітражним керуючим. В цій угоді сторони визначають розмір та порядок оплати послуг, спроможність боржника тощо;
  • ввели такий інститут, як запит арбітражного керуючого, що фактично є аналогом адвокатського запиту.

Одна з найбільших проблем процедури банкрутства — її тривалість, що часто призводить до неефективності. Тож спрощення цієї процедури може ефективно вплинути як на тривалість провадження, так і на задоволення вимог кредиторів, захист та відновлення інтересів боржника.

Щоб ефективно продовжувати працювати в умовах війни, підприємці мають використовувати правовий інструментарій для вирішення кризових ситуацій. Процедура відновлення платоспроможності та банкрутства — один з цих інструментів.

За інформацією Мін’юсту


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Держбюджет 2025

19 листопада ВРУ ухвалила Закон України «Про Державний бюджет на 2025 рік» (проєкт закону від 14.09.2024 № 12000). Це вже третій бюджет країни за час повномасштабного вторгнення рф із найбільшими видатками та дефіцитом бюджету за всю історію країни. Проте Уряд запевняє, що бюджет є збалансованим. На які показники він спирається та що очікує українців в умовах воєнного стану — в огляді
643

Порядок ліквідації підприємства

Ліквідація — це одна з форм припинення діяльності суб’єкта господарювання. Відсутність правонаступництва, тобто передачі прав та обов’язків третій стороні, відрізняє її від реорганізації. Яка послідовність дій при ліквідації, у якій черзі погашаються борги та як звільнити працівників при ліквідації? Що таке ліквідаційний баланс підприємства? Розглянемо, як здійснюється ліквідація юридичної особи у 2024 році з огляду на воєнний стан
82344

Бухгалтерська довідка: коли та як складати

Консультація допоможе оформити бухдовідку якщо затримуються документи від контрагента, треба виправити помилку або задокументувати госпоперацію, коли немає типової форми первинки. Як застосовувати бухдовідку — вчергове роз’яснив Мінфін, а експерт підготувала колекцію зразків бухдовідок для різноманітних ситуацій
88005

Послуги кейтерингу: облік та організація

Одне з віянь сьогоднішнього часу – спрощення та передача несуттєвих для підприємства, закладу, установи процесів іншим, більш професійним у цьому виконавцям. Кейтеринг – що це, навіщо він потрібен та як вести облік кейтерингу
3133

Облікова політика підприємства

В обліковій політиці підприємство закріплює свій вибір у варіативних правилах ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності. Або ж — зазначає свій підхід до обліку, якщо нормативка не передбачає варіантів обліку щодо окремих операцій. Облікова політика не раз була надійним помічником підприємств під час судових тяжб із податківцями. Тож підходьте до її розробки стратегічно, а головне — дотримуйтесь обраних в ній правил, щоб сформувати механізм захисту у разі претензій фіскальних органів та можливих судових спорів
90662

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді