Облік орендованого майна, переданого в суборенду

Стаття-подарунок від журналу «Головбух» 
Підприємство орендує приміщення для офісних потреб. Окрему частину орендованої площі надає в суборенду своєму партнерові. Як орендарю відобразити в обліку витрати на оплату оренди і дохід від суборенди?

У випадку, що розглядаємо, підприємство виконує дві ролі:

  • орендаря щодо орендодавця — власника приміщення;
  • орендодавця стосовно суборендаря частини площі.

Згідно з пунктом 8 П(С)БО 14 «Оренда» орендар відображає об’єкт операційної оренди на позабалансовому рахунку бухгалтерського обліку 01 «Орендовані необоротні активи» за вартістю, яку зазначено у договорі про оренду.

Плату, належну за користування об’єктом операційної оренди, визнають витратами згідно з П(С)БО 16 «Витрати» — на прямолінійній основі протягом строку оренди або зважаючи на спосіб одержання економічних вигід, пов’язаних із використанням об’єкта операційної оренди (п. 9 П(С)БО 14). У цьому випадку оренда пов’язана з адміністративними витратами, тож для їх обліку варто скористатися однойменним рахунком 92.

Суборенда приміщення — це угода, за якою орендар передає орендований ним об’єкт в оренду третій особі (п. 4 П(С)БО 14). Тож суму орендної плати, яку орендар отримує від суборендаря, також визнають іншим операційним доходом відповідного звітного періоду (п. 17 П(С)БО 14). Вважаємо, що дохід від суборенди підприємство-орендар має обліковувати на субрахунку 713 «Дохід від операційної оренди активів» на прямолінійній основі протягом строку суборенди.

Ремонт орендованого приміщення: проводки

Податок на прибуток

Починаючи з 01.01.2015 під час визначення об’єкта оподаткування платники податку на прибуток коригують фінрезультат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінзвітності підприємства відповідно до П(С)БО або МСФЗ, на різниці (п. 134.1 Податкового кодексу України; ПК). До їх числа не входять згадані вище доходи чи витрати підприємства-орендаря.

ПДВ

Для орендаря — платника ПДВ сума оплати за договором суборенди є об’єктом оподаткування цим податком.

Розглянемо на Прикладі облік суборендних операцій.

Облік операцій з оренди і суборенди

ПрАТ «Ікар» (орендар) і ТОВ «Континент» (орендодавець) — платники податку на прибуток і ПДВ — уклали договір оренди приміщення під офіс на період із 01.05.2017 по 31.12.2017. Щомісячна орендна плата становить 18 000 грн, у т. ч. ПДВ — 3 000 грн.

За договором ПрАТ «Ікар» має перерахувати попередню оплату в сумі 144 000 грн, у т. ч. ПДВ — 24 000 грн (18 000 грн/міс. × 8 міс.).

Вартість приміщення за договором оренди дорівнює 1 500 000 грн.

За згодою орендодавця з 01.05.2017 по 31.12.2017 ПрАТ «Ікар» надає частину приміщення в суборенду ТОВ «Капітолій». Щомісячна оплата суборенди становить 4800 грн, у т. ч. ПДВ — 800 грн.

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Д-т

К-т

Оренда

1

Зараховано на забалансовий рахунок об’єкт оренди

01

-

1 500 000

2

Перераховано попередню оплату за оренду приміщення ТОВ «Континент»

371

311

144 000

3

Відображено право на податковий кредит із ПДВ

6442

6441

24 000

4

Нараховано суму податкового кредиту з ПДВ згідно із зареєстрованою у ЄРПН податковою накладною

641/пдв

6442

24 000

5

Відображено суму орендної плати за травень на підставі акта

92

685

15 000

6

Відображено суму податкового кредиту з ПДВ

6441

685

3000

7

Відображено залік вартості оренди за травень 2017 року

685

371

18 000

Суборенда

1

Відображено дохід за травень 2017 року від надання приміщення в суборенду

377

713

4800

2

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ за суборендою

713

641/пдв

800

3

Отримано оплату суборенди за травень 2017 року

311

377

4800

Як бачимо, облік операцій із надання орендованого майна в суборенду не такий складний, як здається на перший погляд. А з нашою допомогою він стає ще й приємним.


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді