Облік основних засобів у юросіб-єдиноподатників

У Податковому кодексі України детально розписано особливості адміністрування єдиного податку. Однак рух основних засобів у юросіб-єдиноподатників розкрито не так докладно. Тож далі — про підводні камені та нюанси обліку основних засобів.

Що таке основні засоби підприємства

Визначення поняття «основні засоби» наведено в підпункті 14.1.138 Податкового кодексу України (ПК). Згідно з цією нормою основні засоби — це матеріальні активи, у т. ч. запаси корисних копалин наданих у користування ділянок надр (крім вартості землі, незавершених капітальних інвестицій, автомобільних доріг загального користування, бібліотечних і архівних фондів, матеріальних активів, вартість яких не перевищує 6000 грн., невиробничих основних засобів і нематеріальних активів), що призначаються платником податку для використання у його господарській діяльності, вартість яких перевищує 6000 грн. і поступово зменшується у зв’язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

Саме таке визначення основних засобів мають застосовувати і платники єдиного податку.

Специфіка податкових норм

Слід врахувати специфіку податкових норм, що регулюють питання оподаткування доходу єдиним податком.

Нагадаємо, що доходом платника єдиного податку — юридичної особи є будь-який дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій) та/або в матеріальній чи нематеріальній формі (пп. 2 п. 292.1 ПК).

А от датою отримання доходу є дата надходження коштів платнику єдиного податку у грошовій (готівковій або безготівковій) формі (п. 292.6 ПК).

Для платника єдиного податку третьої групи — юридичної особи датою отримання доходу також є дата відвантаження товарів (виконання робіт, надання послуг), за які отримана попередня оплата (аванс) у період сплати інших податків і зборів, визначених ПК.

Платники єдиного податку третьої групи (юридичні особи) використовують дані спрощеного бухгалтерського обліку щодо доходів та витрат (пп. 296.1.3 ПК).

Податковий облік з єдиного податку операцій придбання і списання основних засобів юридичні особи — платники єдиного податку не ведуть. А от бухгалтерський облік таких операцій ведуть у звичайному порядку за правилами П(С)БО 7 «Основні засоби».

Єдина спеціальна норма, яку прописано в ПК і котру слід враховувати платникам єдиного податку під час обліку операцій з основними засобами, є пункт 292.2 ПК. Він визначає, що при продажу основних засобів юридичними особами — платниками єдиного податку дохід визначають як суму коштів, отриманих від продажу таких основних засобів.

Облік основних засобів у юросіб-єдиноподатників Увага: при продажу основного засобу, який використовувався менше року, оподаткуванню підлягає вся сума доходу

Проте, якщо основні засоби продані після їх використання протягом 12 календарних місяців з дня введення в експлуатацію, дохід визначають як різницю між сумою коштів, отриманою від продажу таких основних засобів, та їх залишковою балансовою вартістю, що склалася на день продажу.

Тож, як бачимо, у разі якщо основний засіб на підприємстві використовували менше 12 місяців з дати введення в експлуатацію, то в дохід платника єдиного податку слід включати весь отриманий дохід у грошовій формі від реалізації такого об’єкта.

Якщо ж об’єкт основних засобів використовували понад 12 місяців, то у такому разі до доходу потрапить різниця між сумою коштів, отриманою від продажу таких основних засобів, та їх залишковою балансовою вартістю, що склалася на день продажу.

ОСНОВНІ ЗАСОБИ: проблемні питання та їх розв’язок

Облік основних засобів у юросіб-єдиноподатників
МОРОЗОВСЬКА Галина експерт з питань обліку та оподаткування
Роз’яснення контролерів і судова практика з таких питань: • до якої групи основних засобів у бухгалтерському і податковому обліку віднести холодильник, мікрохвильову піч, пилосос; • чи включають витрати на страхування об’єкта до його первісної вартості; • витрати на ремонт придбаного основного засобу до введення його в експлуатацію збільшують первісну вартість; • чи виникають у податковому обліку різниці за амортизацією МНМА; • як встановити вартість оприбуткування; • чи можна їх амортизувати; • ліквідаційна вартість: чи обов’язково її встановлювати; • чи призупиняють амортизацію на період ремонту; • чи обов’язково дооцінювати об’єкт основних засобів, якщо його залишкова вартість — 0 грн; • чи списувати з балансу повністю замортизовані основні засоби

Залишкова вартість

Визначення терміна «залишкова балансова вартість» у ПК немає, але є визначення залишкової вартості (пп. 14.1.9 ПК). Залишкова вартість основних засобів, інших необоротних та нематеріальних активів для цілей розділу III ПК — сума залишкової вартості таких засобів та активів, яку визначають як різницю між первісною вартістю і сумою розрахованої амортизації відповідно до положень розділу III ПК.

Наведені приписи варто застосовувати лише для цілей розділу ІІІ ПК, тобто при оподаткуванні податком на прибуток. А от залишкову балансову вартість потрібно буде взяти з даних бухгалтерського обліку.

Нагадаємо, що відповідно до пункту 4 П(С)БО 7залишкова вартість — це різниця між первісною (переоціненою) вартістю необоротного активу і сумою його накопиченої амортизації (зносу).

Врахуйте, що, судячи з логіки приписів пункту 292.2 ПК, якщо договірна вартість менша від залишкової і об’єкт основних засобів був у користуванні понад 12 місяців, то до доходу платника єдиного податку нічого не потрапить.

Облік основних засобів у юросіб-єдиноподатників Увага: якщо юрособа — платник єдиного податку зареєстрована платником ПДВ, то виручку від реалізації основних засобів з метою оподаткування її єдиним податком вона має брати без ПДВ (пп. 1 п. 292.11 ПК).

Див. також

Інвентаризація: обов’язок чи спосіб зберегти майно підприємства

Облік основних засобів у юросіб-єдиноподатників
СЕРДЮК Оленаексперт МСFR Головбух, канд. екон. наук
Бухгалтер, як детектив, перед інвентаризацією шукає помилки в обліку основних засобів і виправляє їх. З нашим фахівцем зробите це швидко та безболісно для фінансів вашої компанії. Поспішіть отримати готові рішення 10-ти проблемних ситуацій щодо роботи з ОЗ


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Бухгалтерський вебінар

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді