Як провести інвентаризацію на агропідприємстві
- Мета та документальне оформлення інвентаризації на агропідприємстві
- Методика проведення інвентаризації на агропідприємстві
- Результати інвентаризації на агропідприємстві
- Інвентаризація на агропідприємстві: як відобразити в обліку
- Особливості інвентаризації біологічних активів
- Особливості інвентаризації земель
⚡️ Як аграріям організувати новий вид діяльності
Мета та документальне оформлення інвентаризації на агропідприємстві
За нормою ст. 10 Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» від 17.06.1999 № 966 (далі — Закон № 996), інвентаризація — перевірка і документальне підтвердження: 1) наявності, 2) стану, 3) оцінка активів та зобов'язань підприємства.
Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затверджене наказом Мінфіну України від 02.09.2014 № 879 (далі — Положення № 879) розширює мету інвентаризації на одну позицію – підтвердження відповідності критеріям визнання активів та зобов’язань. Тобто перевіряється дотримання в обліку вимог НПСБО/МСФЗ.
Наприклад, виявлено, що малоцінні предмети праці з простроченим строком служби обліковують на субрахунку 109 «Інші основні засоби». У вказаному випадку комісія надає пропозиції керівництву підприємства:
- списати такі предмети з балансу, а для контролю наявності – перенести на позабалансовий рахунок (варіант 1)
або
- провести переоцінку предметів і залишити на субрахунку 109 (варіант 2).
У п. 7 Положення № 879 зазначено випадки, коли інвентаризація носить обов'язковий характер, зокрема, перед складанням річної фінансової звітності.
Оскільки інвентаризацію на агропідприємстві проводять з метою забезпечення достовірності даних бухобліку та фінзвітності підприємства, варто забезпечити:
- виявлення фактичної наявності активів та перевірка повноти відображення зобов’язань, коштів цільового фінансування, витрат майбутніх періодів;
- установлення лишку або нестачі активів шляхом зіставлення фактичної їх наявності з даними бухгалтерського обліку;
- виявлення активів, які частково втратили свою первісну якість та споживчу властивість, застарілих, а також матеріальних та нематеріальних активів, що не використовуються.
Згідно п.14 Положення № 879 головними документами визначено: інвентаризаційні описи, акти інвентаризації, звіряльні відомості, протокол комісії. Зокрема, форма звіряльної відомості результатів інвентаризації необоротних активів затверджена Наказом Мінфіну від 17.06.2015 № 572. Але такі форми є обов’язковими лише для бюджетних установ.
Важливо: підприємствам дозволено самостійно розробляти інвентаризаційні документи, орієнтуючись на вимоги Положення затвердженого, наказом Мінфіну від 24.05.1995 № 88. Не виключено використання інших допоміжних документів, таких як: накази, довідки, пояснення тощо. Для агропідприємства це – певна свобода дій. У такому разі рекомендуємо затвердити форми інвент-документів у наказі по підприємству як додаток до облікової політики.
Складіть накази
Спочатку складіть накази:
- про утворення інвентаризаційної комісії;
- проведення щорічної інвентаризації.
Перевірте всі активи та зобов’язання і задокументуйте результати
Проводити інвентаризацію лише на папері — штука небезпечна. Комусь, може, й нічого, а бухгалтеру агропідприємства тоді відповідати за кожну цифру фінзвітності.
Основні засоби
Перевірте з іншими членами інвентаризаційної комісії ОЗ агропідприємства, ОЗ на відповідальному зберіганні та ремонті, передані або прийняті в оренду (лізинг).
Факт проведення інвентаризації ОЗ комісія фіксує в інвентаризаційних описах. Складає їх за об’єктами або групами ОЗ та окремо за кожною матеріально відповідальною особою.
Якщо на сільгосппідприємстві виявили нестачу, доручіть бухгалтерові скласти звіряльну відомість і зафіксувати в ній розбіжності між даними бухобліку та інвентаризаційного опису. Саме на підставі цього документа бухгалтер відобразить нестачу ОЗ у бухобліку.
Товарно-матеріальні цінності
Інвентаризацію ТМЦ комісія проводить за місцями їх зберігання й окремо за матеріально відповідальними особами.
Що зробити До початку проведення перевірки фактичної наявності запасів (ТМЦ) ❓
Під час інвентаризації ТМЦ члени комісії перевірили фактичну наявність і стан активів, які потрапляють на склад запасів згідно з пунктом 6 НП(С)БО 9. У присутності матеріально відповідальних осіб переважили, обміряли і підрахували запаси у порядку розміщення цінностей у приміщенні.
Результати інвентаризації оформіть за допомогою Інвентаризаційного опису запасів.
Після того як інвентаризаційні описи підписали всі члени комісії та матеріально відповідальні особи, заберіть документи до бухгалтерії. Доручить бухгалтерові звірити дані інвентаризаційних описів з даними бухгалтерського обліку. Якщо бухгалтер виявить розбіжності — надлишки або нестачі ТМЦ, складе звіряльну відомість.
Використовуйте форму звіряльної відомості результатів інвентаризації запасів, затверджену Наказом № 572, або ж розробіть власну.
Звіряльна відомість має:
- відображати надлишок, нестачу, пересортицю за кожним видом ТМЦ;
- містити загальні суми.
Виявлені розбіжності відобразіть в обліку.
Дебіторська та кредиторська заборгованість
Найперше, що варто зробити, коли беретеся за інвентаризацію дебіторської та кредиторської заборгованості, — передайте всім дебіторам виписки з аналітичних рахунків про їх заборгованість перед підприємством і підтвердила заборгованості за отриманими виписками від своїх кредиторів.
Під час інвентаризації особливо уважно перевірте строки позовної давності. Пам’ятайте, що наразі строк позовної давності подовжено на строк дії карантину.
Під час інвентаризації виявили дебіторку, строк позовної давності якої минув ще до початку карантину. Доручіть бухгалтеру до Акта інвентаризації розрахунків з дебіторами і кредиторами оформити відповідну довідку.
Каса
Перед інвентаризацією каси попросіть МВО надати їх розписки за формою із додатка 7 до Положення № 148.
Потім інвентаризаційна комісія перевірила:
- записи у касовій книзі та касові документи;
- дотримання ліміту каси та граничної суми готівкових розрахунків;
- поводження із підзвітними сумами.
Результат зафіксували в Акті про результати інвентаризації наявних коштів у двох примірниках.
Поточний рахунок
Щоб до показників фінансової звітності потрапили точні дані, перевірте реальність сум грошей на поточних, валютних та інших рахунках інвентаризації. Можете доручити бухгалтерові підготувати інформацію про залишки на рахунках у банку. Звірте її з випискою банку за рахунком (отримайте через систему «клієнт-банк»).
Спеціальної форми для результатів інвентаризації банківських рахунків немає. Можете розробити власну або скористайтеся нашим зразком.
Періодичність проведення інвентаризації урегульована зазначеним положенням № 879 і узагальнена нижче:
Стаття звітності | Рахунок бухобліку |
Не раніше ніж за три місяці до дати балансу (з 01.10 по 31.12): | |
необоротні активи(окрім незавершених капітальних інвестицій, об'єктів основних засобів, які на момент інвентаризації знаходитимуться поза підприємством) | 10, 11, 12, |
запаси (окрім незавершеного виробництва і напівфабрикатів, інших матеріальних цінностей, які на момент інвентаризації знаходитимуться поза підприємством) | 20 |
поточні біологічні активи | 21 |
дебіторська і кредиторська заборгованість | 36, 37, 38 – 5 кл, 6 кл. |
витрати і доходи майбутніх періодів | 39, 69 |
Не раніше ніж за два місяці до дати балансу (з 01.11 по 31.12): | |
незавершені капітальні інвестиції | 15 |
незавершене виробництво, напівфабрикати | 20, 24, 25 |
фінансові інвестиції | 14, 35 |
гроші та прирівняні до них активи | 30 – 34 |
засоби цільового фінансування | 48 |
зобов'язання в частині невикористаних забезпечень | 47 |
розрахунки з бюджетом і по відрахуваннях на загальнообов'язкове державне соціальне страхування | 64, 65 |
До дати тимчасового вибуття з підприємства: | |
об'єкти основних засобів (наприклад, автомобілі, вагони або судна), які на дату інвентаризації знаходитимуться поза підприємством | 10, 11 |
Не рідше ніж один раз у три роки (у будь-який час): | |
земельні ділянки; будівлі, споруди і інші нерухомі об'єкти (окрім нерухомого майна державних підприємств) | 10 |
Методика проведення інвентаризації на агропідприємстві
На наш погляд, непродуктивно застосовувати таку послідовність, коли інвентаризаційна комісія проводить фактичну перевірку наявності цінностей в місцях зберігання і експлуатації після вивчення облікової інформації - скільки і яких об’єктів записано в бухобліку, і після цього до Інвентаризаційного опису заносить дані по факту.
Досвід роботи автора головним бухгалтером та аудитором свідчить, що у такому випадку можливі маніпуляції з даними «по факту». Дані бухгалтерії, як правило, є більш достовірними, ніж дані аналітичних відомостей складу, бригади, цеху і т.п. і тому їм довіряють більше.
Ініціатива «підганяти факт до обліку» часто виходить від матеріально-відповідальної особи та/або керівників різних рівнів. Мотиви тут доволі банальні ― бажанням приховати частину цінностей підприємства з корисною метою. Був такий час, коли говорили – «не вкрадеш, не проживеш».У декого, це правило працює досі.
Правдиву картину дає інший підхід ― коли комісія визначає і рахує «те, що бачить». А потім порівнює з обліковими даними. За такої методики можливі непорозуміння членів комісії з матеріально-відповідальними особами та/або керівниками підрозділів. Можливо повторний підрахунок, уточнення зібраних даних, що уповільнює термін інвентаризації. Часто цим користуються як аргументом ті, хто бажає провести її швидко і формально.
Загалом, відповіді на питання – яку методику інвентаризації застосовувати, наскільки формально/не формально її проводити – залежать від ставлення першого керівника підприємства або іншого органу управління до інвентаризації як управлінської дії та елемента методу бухгалтерського обліку. Адже за ст. 8 Закону № 996 саме він несе відповідальність за стан обліку та звітності.
Результати інвентаризації на агропідприємстві
Якщо у випадку порівняння облікових та фактичних даних виявлено розбіжності, їх відображають у Звіряльній відомості результатів інвентаризації. Письмові пояснення матеріально -відповідальної особи додають до відомості. Регулювання інвентаризаційних різниць — недостач та надлишків — проводиться згідно з вимогами пункту 1 розділу ІІІ та розділу IV Положення № 879 на засіданні інвентаризаційної комісії. Рішення комісії оформлюють протоколом і у п’ятиденний строк його має затвердити керівник підприємства. Лише після цього бухгалтерія відображає результати інвентаризації на рахунках бухгалтерського обліку та у фінансовій звітності того звітного періоду, у якому закінчена інвентаризація. Як правило, це грудень звітного року.
Крім відповіді на традиційне питання інвентаризації – яка нестача чи надлишок (?), у порівняльних відомостях має бути інформація про втрати властивостей матеріальним об’єктом та чи визнається об’єкт відповідним активом чи зобов’язанням відповідно до вимог стандартів. Сфокусовати ці вимоги можливо у формі таблиці:
Актив/зобов’язання, інвентарний номер | Од. виміру | Факт | Облік | Нестача (-); надлишок (+)/к-ть, сума | Частка втрати властивостей (%) | Чи визнається А/З (так/ні) |
1.Трактор МТЗ-80-м, № 105120 | Шт. | 1 | 1 | - | 20 | Так |
2. Сівалка С-270., № 10423 | Шт. | 0 | 1 | - 1/18000,00 | - | Ні |
і т.д. |
|
|
|
|
|
|
Разом: | х | 7 | 8 | -3/45200,00 + 1/16300,00 | х | х |
Таку або аналогічну таблицю доцільно додати до матеріалів інвентаризації. За нашим умовним прикладом, виявлена нестача 1 шт. сівалки С-270 та надлишок інших знарядь праці. Деякі об’єкти втратили свою властивість на певний відсоток.
Інвентаризація на агропідприємстві: як відобразити в обліку
Надлишок
Надлишок активів в практиці виникає з різних причин: невчасного проведення первинних документів від постачальників в бухобліку; необґрунтованого списання з балансу.
Тому пер ніж визнавати доход у вигляді справедливої вартості активу, варто переконатися, що на нього немає первинних документів і не було допущено помилкове списання. Якщо «надлишок» виник помилково, таку помилку слід виправити згідно НП(С)БО 6. Детальніше облік оприбуткованих і надлишкових об’єктів розглянемо в таблиці:
Операція | Д-т | К-т | Вид/розмір вартості |
Оприбутковані надлишки необоротних активів | 10; 11; 12 | 746 | Справедлива вартість |
Оприбутковані надлишки необоротних активів, отриманих безкоштовно в минулому і не зарахованих на баланс | 10; 11; 12 | 424 | Справедлива вартість |
424 | 745 | Пропорційно нарахованої в кожному періоді амортизації | |
Оприбутковані надлишки запасів, що не підтверджені документально | 20; 21; 22; 25; 26; 27; 28 | 719 | Чиста вартість реалізації або за ціною можливої реалізації |
Оприбутковані надлишки коштів | 30 | 719 | Номінальна |
Нестача
Нестача цінностей понад норми природного убутку, а також втрати від псування цінностей списуються з балансу та відносяться на рахунок винних осіб у розмірі, визначеному відповідно до законодавства. У разі, якщо винні особи не встановлені, вони зараховуються на позабалансовий рахунок до моменту встановлення винних осіб або закриття справи згідно із законодавством.
У профільному Положенні № 879 відсутня методика розрахунку розміру збитків від розкрадання, нестач, знищення (псування) матеріальних цінностей. Нагадаємо, що до 2014 року існувала методика розрахунку, яка передбачала додавання певного коефіцієнта до облікової вартості вкраденого/загубленого об’єкта з метою стягнення боргу з винуватця. Натепер підприємства самостійно визначають методику розрахунку, часто експертним шляхом.
Виникає питання: за якою вартістю відображати нестачу? Якщо є впевненість у реальності нестачі, на підставі рішення комісії роблять проведення (табл. 3):
Операція | Д-т | К-т | Вид/розмір вартості |
Нестача необоротних активів | |||
Списаний необоротний актив | 976 | 10, 11, 12 | Залишкова вартість |
Списана амортизація | 13 | 10, 11, 12 | У розмірі нарахованої амортизації |
Нараховано ПЗ з ПДВ | 976 | 641 | ПДВ, 20 % на залишкову вартість активу |
Нестача запасів | |||
Списано запас (у т. ч. в межах норм природнього убутку) | 947 | 20, 21, 22, 25, 26, 27, 28 | Балансова вартість запасу |
Для товарів: списана торговельна націнка | 285 | 28 | сума націнки списаних запасів |
Нараховано ПЗ з ПДВ | 947 | 641 | ПДВ, 20 % на собівартість придбання або виробництва |
Нестача готівки | |||
Виявлена нестача готівки | 947 | 301 | у розмірі нестачі готівки |
Віднесення на винну особу | |||
Винна особа не встановлена | 072 | – | у розмірі нестачі готівки |
Винна особа встановлена1 | 375 | 716 | у розмірі нестачі готівки |
Нестача компенсована винною особою | 301; 311 | 375; 072 | у розмірі внеску |
1 за рішенням суду або добровільно |
Надлишки або нестачі по зобов’язаннях (дебіторська і кредиторська заборгованість) мають форму відхилень між даними актів інвентаризації, підтверджених контрагентами, і даними бухгалтерії нашого підприємства. При цьому різницю регулюють способом додаткового проведення або сторно по відповідних рахунках. Наприклад, за даними субрахунку 631 за постачальником ПАТ «Енергетик» на 31.12.хх року лічиться кредитове сальдо 3003, 00 грн., за даними акту звіряння – 2700,00, відхилення – 303,00 грн. Потрібно суму відхилення відсторнувати за тим проведенням, за яким оприбутковувалася електроенергія: д-т 23 к-т 631. Період коригувань – місяць, наступний за датою акту.
Особливості інвентаризації біологічних активів
Вони занотовані у п. 5.1 – 5.5 Положення № 879, положення яких можуть бути орієнтиром для підготовки інвентарних описів по рослинництву та тваринництву. Наприклад, довгострокові біологічні активи рослинництва до інвентаризаційного опису вносяться за культурами, ботанічними сортами із зазначенням року закладення, площі, кількості дерев або кущів, за категоріями та їх балансовою вартістю.
Особливості інвентаризації земель
Відповідно до Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858-IV, інвентаризація земель проводитьсяя для встановлення місця розташування земельних ділянок, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру та ін. Роботи із інвентаризації земель проводяться відповідно до положень Постанови КМУ від 05.06.2019 № 476.
Підставою для проведення робіт з інвентаризації земель є прийняття рішення відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування. Замовником робіт із інвентаризації земель можуть бути орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, землевласники та землекористувачі. Отже, агропідприємство самостійно не має права проводити інвентаризацію земель.
У разі отримання звіту виконавця про інвентаризацію земельних ділянок, що закріплені за агропідприємством, комісія складає порівняльну відомість. Якщо виявлено відхилення, то різниця регулюється аналогічно вище наведеним проведеннями по основних засобах. При цьому слід пам’ятати, що за п. 22 НП(С)БО 7 вартість земельних ділянок не є об’єктом амортизації.