Облікова політика сільськогосподарського підприємства 2024
Облікова політика є інструментом для організації бухобліку та складання фінзвітності.
Облікова політика — це сукупність принципів і методів, які використовує підприємство, щоб вести бухоблік, складати та подавати фінзвітність (ст. 1 Закону про бухоблік).
Водночас розпорядчий документ — потужний інструмент, здатний захистити платника та мати доказову базу, що підтвердить коректність бухобліку під час податкової перевірки.
Зверніть увагу, що в 2023 році наказ про облікову політику увійшов до об’єктів доперевірочного контролю платників податків. За результатами контролю ДПС ухвалює рішення про виїзну/невиїзну перевірку діяльності платника та питання, що перевірятиме. Після того, як контролери вивчать облікову політику, вони встановлять, чи допустило агропідприємство методологічні помилки в бухгалтерському обліку та, як наслідок, у податковому (п. 3.1 розд. ІІІ Методики № 444).
Ознайомитися з наказом, що визначає облікову та податкову політику підприємства, — першочерговий захід під час документальної перевірки аграрія-прибутківця (п. 3.1 Методики № 445). Не гребуватимуть обліковою політикою контролери й під час перевірки обліку ПДВ (пп. 2.3, 3.1 Методики № 446).
Розглянемо, чим важлива облікова політика та яких помилок варто уникати.
Яких ризикових формулювань уникати в наказі про облікову політику
Що каже нормативка
Законодавча основа, щоб розробити дієву облікову політику, — Закон про бухоблік і НП(С)БО. Проте за відсутності типової форми наказу/положення можна розгубитися в тому, яку інформацію передбачити, щоб отримати «якісну» облікову політику. На тому, що передбачити у розпорядчому документі, наголошують податківці. Детальний перелік питань містить пункт 2.1 розділу ІІ Методрекомендацій № 635. Врахуйте обов’язковий мінімум.
Включіть до наказу про облікову політику питання з Методрекомендацій № 635.
Не нехтуйте загальними та галузевими методрекомендаціями з бухобліку, зокрема:
Методрекомендації закриють більше прогалин в організації обліку, ніж НП(С)БО.
Не ігноруйте й норми Положення № 88:
- передбачте технологію обробки документів: паперова та/або електронна;
- розробіть графік документообігу (ч. 5 ст. 8 Закону про бухоблік);
- оберіть форми первинки — типові, саморобні та/або адаптовані форми, що втратили чинність;
- розпишіть, які операції оформлюватимете бухдовідкою з обов’язковими реквізитами первинки;
- передбачте право оформлювати внутрішнім документом (актом) операції, за якими первинка запізнюється на дату балансу. Якщо не включити цей пункт до наказу, ризикуєте втратити право на витрати;
- зазначте про це, якщо використовуєте рахунок-фактуру (інвойс), як первинний документ та у яких випадках.
Під час війни перелік перевірок скоротився, але їх не припинили остаточно. Законотворці поступово скасовують заборони. Експерт підкаже, які перевірки можуть очікувати на аграріїв
Саморобні форми — відомості розподілу загальновиробничих витрат, акти оцінки справедливої вартості біологічних активів тощо. Наведіть їх як додатки до облікової політики. Якщо продовжуєте користуватися скасованими формами, приберіть посилання на номер, дату та назву держоргану, що їх затвердив.
Узгодьте питання інвентаризації, адже аграрії мають урахувати одночасно як вимоги Положення про інвентаризацію, так і Методрекомендації у листі Мінагрополітики. Передбачте у обліковій політиці неурегульовані законодавчо моменти, як проводити інвентаризацію активів і зобовязань — за відсутності матеріально відповідальної особи, неповної інвентаризаційної комісії або за неможливості підтвердити стан розрахунків у контрагента.
Що ще перевірити
Перегляньте, чи не містить розпорядчий документ цитат зі стандартів, опису облікових процедур або операцій, які не застосовуєте або не проводите. В обліковій політиці опишіть лише ті принципи оцінки та методи обліку:
- які передбачають декілька варіантів на вибір підприємства
або
- щодо яких є невизначеність (п. 1.3 Методрекомендацій № 635).
Дублювати безальтернативні вимоги та норми бухстандартів не потрібно. Ігнорувати обов’язкові норми стандартів, які працюють за замовчуванням, агропідприємство не має права (лист Мінфіну від 20.03.2006 № 31-34000-20-16/5626).
Натомість докладно опишіть облікові підходи до основних бізнес-процесів агропідприємства:
- склад баз розподілу загальновиробничих витрат і методику їх розподілу;
- на ціни якого ринку орієнтуватиметеся, коли рахуватимете справедливу вартість БА та агропродукції, а також який метод використовуватимете;
- як розподілятимете витрати допоміжного виробництва;
- в якій послідовності закриватимете рахунки обліку наприкінці року тощо.
Не включайте до облікової політики:
- методи податкового обліку. Наприклад, методи розрахунку податкових різниць з податку на прибуток;
- норми із закупівельного чи кадрового законодавства.
Деталізуйте методи обліку, щодо яких є невизначеність, як-от:
- який показник обрати за ставку дисконтування довгострокової заборгованості/зобов’язань;
- які бухгалтерські проведення зробити, щоб нарахувати/списати ПДВ;
- коли списувати на витрати автошини та акумулятори тощо.
Скоригуйте облікову політику на «воєнні» операції та події. Зокрема:
- маєте активи на території бойових дій або тимчасово окупованій території (ТОТ)— передбачате, що у фінзвітності розкриватимете інформацію про обмеження у безперервній діяльності; передбачте пункт щодо обліку консервації активів та створення резервів гарантійних зобовязань під неможливість виконати зобовязання перед клієнтами через воєнний стан;
- релокували бізнес на безпечні території — передбачте зміни у обліковій політиці, якщо змінилась управлінська чи виробнича структура підприємства, опишіть як облікуватимете витрати на релокацію, організацію виробництва на новому місці;
- маєте дебіторку за розрахунками з контрагентами з ТОТ або з рф — передбачте окремий метод розрахунку резерву сумнівних боргів, порядок розрахунку курсових різниць та їх обліку
- є знищені, втрачені, пошкоджені активи через воєнні/бойові дії, обстріли — опишіть у обліковій політиці механізми уцінки запасів та втрати від зменшення корисності необоротних активів, як проводитимете інвентаризацію непідконтрольних активів, фіксуватимете втрати та пошкодження документально;
- займаєтесь благодійністю задля оборони країни — передбачте як документально оформлюватимете операції передачі або як проводитимете відрахування частини виручки від продажу агропродукції на потреби оборони тощо.
У статті зосередимося на питанні звільнення від нарахування МПЗ пов’язані з запровадженням в Україні воєнного стану
У яких випадках варто змінювати облікову політику
Переглядайте облікову політику, якщо:
- змінилися статутні вимоги;
- змінилися вимоги органу, що затверджує НП(С)БО, тобто Мінфіну;
- зміни дають змогу більш достовірно показати госпоперації у бухобліку та фінзвітності (п. 9 НП(С)БО 6 «Виправлення помилок і зміни у фінансових звітах»).
Зазвичай зміни вносять із початку року. Тобто станом на перше січня (п. 3.2 Методрекомендацій № 635). Вважаємо, що це стосується змін, які ініціювало агропідприємство.
Щодо змін, зумовлених законодавчими новаціями, сенсу чекати немає. Внесіть зміни до розпорядчого документа після набрання нормативними актами чинності (п. 3.4 Методрекомендацій № 635). Погоджується з цим і Мінфін. Поінформуйте користувачів про зміну облікової політики в примітках до річної фінзвітності одним із способів:
- опишіть у довільній формі;
- долучіть копію розпорядчого документа до звітності (п. 3.5 Методрекомендацій № 635).
- Дотримайте нормативки
- Приберіть посилання на скасовану нормативку
- Не включайте зайве / не упускайте важливе
- Утримайтеся від формулювань із податковими ризиками
- Не змінюйте без потреби
Облікова політика має бути якісною та дієвою, полегшувати облікову роботу та вбезпечити від податкових ризиків. Провести аудит облікової політики допоможе готовий зразок