Повернення реєстрації ПН, податкових перевірок та бюджетного відшкодування ПДВ ― аналіз Закону № 2260

Автор
бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
У огляді розглянемо зміни, пов’язані з прийняттям Закону № 2260 (законопроєкт № 7360). Зокрема поговоримо про відновлення реєстрації податкових накладних і розрахунків коригування, зняття відповідальність за несвоєчасне декларування й сплату податків в умовах воєнного стану, повернення документальних позапланових перевірок, оновлення правил бюджетного відшкодування ПДВ.

Коли Закон № 2260 прийнятий та набуває чинності

Законопроєкт № 7360, який ВРУ прийняла 12.05.2022 став Законом № 2260. Він набув чинності 27.05.2022 року, винятком стали положення щодо камеральних перевірок/документальних позапланових перевірок бюджетного відшкодування ПДВ, які діятимуть із 02.06.2022 року.

Які напрями зачіпає Закон № 2260

Прийнятий Закон № 2260 охоплює такі питання:

  • відновлення перебігу податкових строків;
  • податковий кредит по незареєстрованим у ЄРПН податковим накладним (ПН) і розрахунках коригування (РК) за перші місяці воєнного стану;
  • терміни реєстрації ПН/РК за ті періоди, коли ЄРПН не працював;
  • періоди, за які знімається відповідальність за несвоєчасну сплату податків в подання декларацій. При цьому виділено окремо платників податків, які мають можливості виконувати податкові обов’язки, відновили такі можливості та платники спецгрупи єдиного податку (2%);
  • відновлення камеральних перевірок у повному масштабі та визначенні їхніх строків;
  • відновлення документальних позапланових перевірок;
  • зміна умов розмитнення автобусів, вантажних автомобілів та автомобілів спецпризначення;
  • паперової чи електронної форми податкових декларацій в умовах воєнного стану;
  • відновлення відшкодування ПДВ та пов’язаних з ним камеральних/документальних позапланових перевірок.

Розгляньмо детальніше кожен із цих напрямів.

Відновлення перебігу податкових строків

З набуттям чинності Закону № 2260 відновлюються строки (п. 69.2 підрозд. 10 Перехідних положень ПК):

  • реєстрації ПН/РК (а це означає поновлення роботи ЄРПН);
  • подання звітності;
  • сплати податків;
  • камеральних перевірок;
  • фактичних та документальних позапланових перевірок;
  • складання актів, заперечень, прийняття й надсилання, оскарження ППР, нарахування пені по перевіркам.

Найбільше Закон № 2260 приділяє увагу ПДВ й податковому кредиту по ньому.

Податковий кредит з ПДВ за перші місяці воєнного стану

ЄРПН, як відомо, впродовж воєнного часу майже не працював, а отже, єдиним свідченням податкового кредиту з ПДВ можуть бути лише первинні документи. Однак наразі роботу ЄРПН відновлють і на основі первинних (розрахункових) документів можна буде включити до складу податкового кредиту з ПДВ дані щодо незареєстрованих у ЄРПН податкових накладних лише за такі місяці 2022 року (п. 322 підрозд. 2 Перехідних положень ПК):

  • лютий;
  • березень;
  • квітень;
  • травень.

Також відновлюють традиційні строки реєстрації ПН/РК (п. 69.9 підрозд. 10 Перехідних положень ПК).

Увага: робота ЄРПН відновлюють і строки реєстрації податкових накладних ― також.

Включити до складу податкового кредиту дані з первинних документів за вищезгадані місяці можна лише тимчасово ― про це прямо вказано у п. 322 підрозд. 2 Перехідних положень ПК. Виходить, що зареєструвати ПН/РК за такі періоди все одно доведеться.

До набуття чинності Закону № 2260 податковий кредит по незареєстрованим ПН/РК у період дії воєнного стану формується на основі первинних (розрахункових) документів, які складені з дотриманням вимог Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996.

Також уточнюється вимога зареєструвати такі ПН/РК впродовж 6 місяців після припинення або скасування воєнного стану у ЄРПН. Зазначена вимога стосується лише тих, хто не має такої можливості наразі та не відновить її впродовж воєнного стану. Щодо тих, хто взагалі такої можливості не втрачав або відновить їх раніше ― визначені конкретні дати для тих підприємств, у яких є можливості виконувати свої податкові обов’язки або ж вони відновилися.

Реєстрація податкових накладних під час воєнного стану

Реєстрацію податкових накладних за прийнятим Законом № 2260 слід здійснити у строки, які визначені в таблиці нижче (п. 69.1 підрозд. 10 Перехідних положень ПК).

Увага: період зняття відповідальності «6 місяців після війни» залишається лише для тих платників податків, які не мають можливості виконувати свої податкові обов’язки.

СТРОКИ РЕЄСТРАЦІЇ ПОДАТКОВИХ НАКЛАДНИХ І РОЗРАХУНКІВ КОРИГУВАННЯ

ЗА МІСЯЦІ ВОЄННОГО СТАНУ

виконання своїх податкових обов’язків у платника податків у період воєнного стану

Визначені терміни реєстрації ПН/РК

можливості існують

до 15.07.2022

можливості відновилися

60 к. днів з першого місяця, наступного за місяцем відновлення можливостей

можливості відсутні

6 місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні

перебуває на спецгрупі 3 групи єдиного податку (2%)*

60 к. днів з дня переходу на колишню податкову систему**

* на період перебування у спецгрупі ЄП 2% реєстрація платником ПДВ призупинена, тому зареєструвати ПН/РК під час перебування у цій групі технічно неможливо;

** наприклад, повернення «спецЄП → ЗС», «спецЄП → 3 група 5%, неплатник ПДВ»

Зверніть увагу, що у п. 69.1 підрозд. 10 Перехідних положень ПК не зробили жодних винятків щодо ПН/РК за лютий-травень 2022 року, а це значить, що їх теж треба реєструвати. Дозвіл формувати податковий кредит без них варто розглядати як тимчасовий.

Закону № 2260 не визначає, що таке можливість та як довести її відсутність/наявність. Радимо чекати на певні роз’яснення Мінфіну чи ДПС.

Податковий кредит по знищених війною товарах

Після набуття чинності Закону № 2260 дозволяється включати до податкового кредиту на бюджетне відшкодування суми ПДВ, які пов’язані з товарами, які було знищено в період воєнного стану. Однак є один виняток ― ПДВ для бюджетного відшкодування, по якому включати суми ПДВ по знищених товарах заборонено (п. 69.29 підрозд. 10 Перехідних положень ПК).

Відповідальність платника податків та воєнний стан

Окрім термінів реєстрації ПН/РК Закон № 2260 відновлює також відповідальність платника податку щодо несплати/невчасної сплати податків та їхнього декларування. Крім того, обмежено у часі періоди зняття такої відповідальності. Це унаочнює таблиця нижче (див. п. 69.1 підрозд. 10 Перехідних положень ПК).

СТРОКИ ЗНЯТТЯ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ПРОСТРОЧЕННЯ СПЛАТИ ПОДАТКІВ ТА ЇХНЬОГО ДЕКЛАРУВАННЯ З ЗВ’ЯЗКУ З ВОЄННИМ СТАНОМ

виконання своїх податкових обов’язків у платника податків у період воєнного стану

Період зняття відповідальності

Строки подачі податкової звітності

Строки сплати податків і зборів

можливості існують

24.02.2022 ― до дня набуття чинності Закону № 2260

до 20.07.2022

не пізніше 31.07.2022

можливості відновилися

24.02.2022 ― до дня відновлення можливостей

60 к. днів з першого місяця, наступного за місяцем відновлення можливостей

можливості відсутні

6 місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні

перебуває на спецгрупі 3 групи єдиного податку (2%)*

з 24.02.2022 ― до дня переходу на спецгрупу ЄП

60 к. днів з дня переходу на колишню податкову систему*

* наприклад, повернення «спецЄП → ЗС», «спецЄП → 3 група 5%, неплатник ПДВ»

Якщо платник податків здійснює самостійне виявлення та виправлення помилок за період з 24.02.2022 до 25.07.2022, то тоді він отримує відсутність штрафних санкцій (абз. 6 п. 69.1 підрозд. 10 Перехідних положень ПК). Це значить, що не потрібно нараховувати самоштраф (п. 50.1 ПК) та пеню. Однак за звітні періоди до 24.02.2022 заборонено подавати декларації на зменшення податкового зобов’язання з ПДВ або отримання бюджетного відшкодування з ПДВ ― до скасування воєнного стану (пп. 69.11 підрозд. 10 Перехідних положень ПК).

Про термін «6 місяців після війни»

Термін «6 місяців після закінчення або скасування воєнного стану» ― це той термін впродовж якого треба виконати свої податкові обов’язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у т.ч. й щодо реєстрації податкових/акцизних накладних, подання документів щодо залишків пального/спирту. У новій редакції п. 69.1 підрозд. 10 Перехідних положень ПК дещо уточнили цю норму й тепер вона стосується лише перерахованого, а не всього податкового обов’язку. Справа в тому, що за п. 36.1 ПК податковий обов’язок ― це ще й обчислення податків. А це в умовах воєнного стану, втрати об’єктів, знищення майна, відсутності працівників може зробити не кожний платник податку.

Про філії та зняття відповідальності по ним

Закон № 2260 врегулював питання наявності даних по філіям/відокремленим підрозділам. Наразі якщо платник податку не може по ним виконати податковий обов’язок, то в межах діяльності таких філій/відокремлених підрозділів по ньому відповідальність знімають (п. 69.1 підрозд. 10 Перехідних положень ПК).

Відновлення податкових перевірок

До прийняття Закону № 2260 у період воєнного стану за загальним правилом воєнного стану податкові перевірки не провадяться, окрім камеральних і фактичних (п. 69.2 підрозд. 10 Перехідних положень ПК). А тепер дозволили документальні позапланові перевірки, які можуть проводити у разі:

  1. Звернення платника податків (наприклад, нереєстрація продавцем ПН/РК).
  2. Процедури реорганізації юрособи, припинення чи банкрутства юрособи або підприємницької діяльності ФОП та інших випадках пп. 78.1.7 ПК.
  3. Поданої до ПДВ-декларації заяви на відшкодування ПДВ, якщо від’ємне значення ПДВ становить більше 100 тис. грн (пп. 78.1.8 ПК). Строк такої перевірки – 60 к. днів після закінчення камеральної перевірки такої декларації.
  4. Отримання податкової інформації, яка свідчить про порушення валютного законодавства (дотримання граничних строків надходження товарів, валютної виручки).

При цьому документальні позапланові перевірки можливі лише, якщо безпечний доступ, допуск до території, документів, проведення інвентаризації ОЗ, ТМЦ, коштів, зняття залишків ТМЦ, готівки.

Щодо камеральних перевірок нині визначено особливі строки камеральних перевірок ПДВ-декларацій, які наведено нижче у таблиці.

КАМЕРАЛЬНІ ПЕРЕВІРКИ для податкових декларацій з ПДВ

(оновлений п. 69.2 підрозд. 10 Перехідних положень ПК)

Звітний період 2022 року для податкової ПДВ-декларації

Строки камеральної перевірки

лютий, березень, квітень, травень

21.07.2022―20.09.2022

червень, липень

21.08.2022―20.10.2022

Також врегулювали питання таких перевірок, які розпочалися до війни (24.02.2022) та ще не закінчилися.

Паперові декларації під час воєнного стану

Закон № 2260 вилучив право подавати податкові декларації та інші документи в паперовій формі на період воєнного стану. Це не означає заборону паперової форми. Вона залишається для тих декларацій та ситуацій, коли вона можлива, наприклад податкової декларації про майновий стан і доходи (п. 69.26 підрозд. 10 Перехідних положень ПК).

До цього під час воєнного стану дозволялось подати у паперовій формі ті декларації, які можна було до запровадження воєнного стану подавати раніше лише в електронній формі. Зокрема мова йде про податкову декларацію з податку на прибуток середніх і великих підприємств.

Розмитнення автобусів і вантажних автомобілів

Закон № 2260 вніс зміни до ст. 3.3 Закону «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів» від 06.07.2005 № 2739. Ввели вимогу до митного оформлення автотранспортних засобів за кодами УКТ ЗЕД 8702, 8704, 8705 (це автобуси, вантажні автомобілі, автомобілі спецпризначення):

  • відповідність ЄВРО-3;
  • ввозяться для власного використання;
  • не можуть бути відчужені впродовж 3-х років.

Повернення бюджетного відшкодування ПДВ

На папері ПДВ-відшкодування й до Закону № 2260 було можливим, але потребувало камеральної перевірки з досить тривалими граничними термінами та формування показників на основі зареєстрованих ПН/РК, що в умовах проблем роботи ЄРПН, встановлювало труднощі.

З набуттям чинності Закону № 2260 ситуацію можна розбити на два періоди:

  • з 02 червня 2022 року ― це дата набуття чинності Закону № 2260 у частині бюджетного відшкодування ПДВ, зокрема п. 69.11 підрозд. 10 Перехідних положень ПК;
  • з 21 липня 2022 року ― ця дата визначена у самому оновленому п. 69.11 підрозд. 10 Перехідних положень ПК. Це дата розблокування п. 200.10, який врегульовує бюджетне відшкодування.

Як наслідок, виходить, що у період 02.06.2022 до 21.07.2022 р. цей п. 200.10 змінює статус з «зупинений з винятком» на «зупинений», а потім на «діючий, але з урахуванням строків перевірок з п. 69.2 підрозд. 10 Перехідних положень ПК». Таку ситуацію продемонстрували в таблиці нижче. Отже, на бюджетне відшкодування ПДВ подаємо декларації вже після 21 липня 2022 року.

Зверніть увагу, що по документальних позапланових перевірок по ПДВ-деклараціях, до яких надана заява на ПДВ-відшкодування, строк встановлений 60 к. днів (п. 69.2 підрозд. 10 Перехідних положень ПК). Такі перевірки мають бути, якщо сума ПДВ-відшкодування перевищує 100 тис. грн (пп. 78.1.8 ПК).

Бюджетне відшкодування ПДВ

СКАЧАТИ ТАБЛИЦЮ ⏩


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді