Робоча ситуація дня

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Особливості оподаткування поворотної фінансової допомоги, наданої підприємству фізичними особами

Особливості оподаткування поворотної фінансової допомоги, наданої підприємству фізичними особами

Для розвитку підприємства (купівлі вантажного транспорту) недостатньо обігових коштів. Чи можуть працівники надати поворотну фінансову допомогу підприємству? Якою може бути максимальна сума та максимальний строк надання допомоги? Чи вважається така допомога доходом підприємства, а повернення ― доходом співробітника?

Відповідно до підпункту 14.1.257 Податкового кодексу України (ПК) поворотна фінансова допомога — це сума коштів, що надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов’язковою до повернення. При цьому законодавством не заборонено робітникам надавати поворотну фінансову допомогу підприємству.

Суми поворотної фінансової допомоги, отриманої платником податку у звітному податковому періоді від осіб, які не є платниками цього податку (зокрема, фізичних осіб), що залишаються неповерненими на кінець такого звітного періоду, включаються до складу інших доходів (пп. 135.5.5 ПК). У разі якщо в майбутніх звітних податкових періодах платник податку повертає таку поворотну фінансову допомогу (її частину) особі, яка її надала, він збільшує суму витрат на суму цієї поворотної фінансової допомоги (її частини) за наслідками звітного податкового періоду, в якому відбулося таке повернення. У даному випадку доходи платника податку не збільшуються на суму умовно нарахованих процентів, а податкові зобов’язання особи, яка надала поворотну фінансову допомогу, не змінюються як при її видачі, так і при її зворотному отриманні.

Законодавством не визначено максимальної суми поворотної фінансової допомоги, отриманої від фізичних осіб. Щодо максимального терміну повернення, то він повинен бути визначений у договорі, а для цілей податкового обліку має значення лише факт повернення: у звітному періоді, в якому надано таку допомогу, чи в майбутніх звітних періодах.

Виключення зроблено лише для допомоги від засновника (учасника) такого підприємства, а саме, поворотна фінансова допомога, отримана від засновника — неплатника податку на прибуток і повернена в строк до 365 календарних днів, до складу доходу не включається, але на неї розповсюджуються загальні правила оподаткування поворотної фінансової допомоги, зокрема, умовне нарахування відсотків (пп. 135.5.4 ПК).

Щодо повернення підприємством суми поворотної фінансової допомоги фізичним особам (працівникам) зазначимо наступне. Згідно з підпунктом 165.1.31 ПК до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються: основна сума поворотної фінансової допомоги, наданої ним іншим особам, яка повертається йому, або основна сума поворотної фінансової допомоги, що отримується ним від інших платників податків.

Тобто, основна сума поворотної фінансової допомоги, яку підприємство повертає своїм працівникам, не включається до оподатковуваного доходу цих фізичних осіб та не оподатковується податком на доходи фізичних осіб.

В той же час, при поверненні поворотної фінансової допомоги своїм працівникам, підприємство, як податковий агент, повинно відобразити ці суми у податковому розрахунку за формою №1ДФ з ознакою доходу «153».

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Де знайти журнал «Головбух» і як читати його в системі

Журнал «Головбух» у 2025 році інтегрувався в систему «Експертус Головбух». Звичні матеріали та архівні номери тепер доступні на одній платформі із сервісами й калькуляторами. Покажемо, де знайти журнал і що ще допоможе бухгалтеру в щоденній роботі
29

ФОП на загальній системі 2026: умови перебування та податки

Розповімо про особливості перебування ФОП на загальній системі оподаткування у 2026 році: облік доходів і витрат, про книгу обліку, перехідні витрати між минулорічним кварталом IV та цьогорічним кварталом І, графік обов’язкових платежів (ЄСВ, ПДФО, військовий збір). Чи варто переходити на загальну систему у 2026 році? Відповіді — в огляді
791352

Самозайняті особи: облік та оподаткування

Хто може бути самозайнятою особою, які податки сплачує самозайнята особа, можливості здійснення трудової діяльності, про умови оподаткування доходів та витрат самозайнятих осіб, до яких належить фізичні особи-підприємці та особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність. Ці та інші питання — в цьому огляді
25444

Перевищення ліміту доходу ФОП у 2026-2027 роках

Платникам єдиного податку треба контролювати, аби їхній річний дохід не перевищив дозволений ліміт. Пояснимо, які наслідки чекають ФОП у 2026 році, як оподаткувати суму перевищення та коли перейти до іншої групи або на загальну систему — у консультації
6139

Контрольовані операції: критерії визнання

Контрольовані операції — сфера підвищеного контролю ДПС, де найменша помилка може призвести до мільйонних штрафів і донарахувань. Які критерії визнання операцій контрольованими діють у 2026 році, як функціонує багаторівнева звітність, як подавати Повідомлення про участь у МГК та яких штрафів очікувати — розглянемо в огляді
50545

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді