Робоча ситуація дня

Підприємство здійснило реконструкцію виробничого приміщення з добудовою складського приміщення. Чи може підприємство ввести в експлуатацію цей об’єкт лише за наявності декларації про готовність об’єкта до експлуатації, але без свідоцтва про право власності? Яку вартість об’єкта враховувати при введенні в експлуатацію: вказану у декларації чи фактич

Введення в експлуатацію об’єкта нерухомого майна після реконструкції

Підприємство здійснило реконструкцію виробничого приміщення з добудовою складського приміщення. Чи може підприємство ввести в експлуатацію цей об’єкт лише за наявності декларації про готовність об’єкта до експлуатації, але без свідоцтва про право власності? Яку вартість об’єкта враховувати при введенні в експлуатацію: вказану у декларації чи фактичну?

Частиною 2 статті 331 Цивільного кодексу України встановлено:

1) якщо законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації;

2) якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.

Перелік дозвільних документів, на підставі яких приймаються в експлуатацію завершені об’єкти будівництва, встановлено статтею 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 №3038-VI. Зокрема, для об’єктів I-III категорій складності дозвільним документом служить декларація про готовність об’єкта до експлуатації (далі — декларація).

Датою прийняття в експлуатацію об’єкта є дата реєстрації декларації. Таку вимогу містить пункт 11 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, затвердженого постановою КМУ від 13.04.2011 №461.

Щодо визначення вартості об’єкта нерухомого майна, за якою об’єкт приймається на баланс, слід зазначити наступне.

У декларації зазначається кошторисна вартість будівництва за затвердженою проектною документацією.

А згідно з вимогами Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 №561, підставою для зарахування на баланс основних засобів, окрім кошторису витрат на будівництво, наказу підприємства, є ще складений акт приймання-передачі (введення в експлуатацію) основних засобів.

Новозбудований об’єкт нерухомого майна зараховується на баланс підприємства за первісною вартістю, яка складається з:

  • сум, сплачених постачальникам і підрядникам за виконані проектно-вишукувальні і будівельно-монтажні роботи (без непрямих податків);
  • реєстраційних зборів, державного мита та аналогічних платежів, що здійснюються у зв’язку з придбанням (отриманням) прав на об’єкт основних засобів;
  • інших витрат, безпосередньо пов’язаних з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.

Тому при відображенні в бухгалтерському обліку операції з введення в експлуатацію об’єкта нерухомого майна після його реконструкції враховується фактична вартість майна, визначена згідно з вищезазначеними вимогами.


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Мінімальна зарплата 2025: на які виплати впливає

Мінімальна зарплата на весь 2025 рік визначена у розмірі 8000 грн на місяць та 48 грн на годину. На що впливає мінімальна зарплата у 2025 році, зокрема податки, ЄСВ, розрахунок лікарняних і декретних, «трудові» штрафи — в огляді
15237

Продовження воєнного стану і мобілізації: що треба знати бухгалтеру

Війна триває, тому воєнний стан продовжують до 6 серпня 2025 року. Разом з ним триватиме й мобілізація. Про особливості в роботі, які очікують на бухгалтера через продовження воєнного стану і мобілізації, ― в коментарі експерта
8215

Підакцизні товари в Україні 2025

Які товари потрапляють під оподаткування акцизом у 2025 році, про підакцизні товари та непідакцизні операції – у цьому огляді. Також про максимальні і мінімальні ціни на підакцизні товари в Україні, проблеми ідентифікації підакцизних товарів, штрафи за продаж підакцизних товарів неповнолітнім, ліцензування підакцизних товарів
65758

Штучний інтелект в роботі бухгалтера: так, ні чи можливо

Штучний інтелект (ШІ), зокрема його чат-бот ChatGPT, впевнено проникає у наше професійне життя. Не виняток — і бухгалтерія. Безперечно, є спокуса делегувати свої рутинні завдання комусь, хто може безвідмовно і точно провести розрахунки, без помилок заповнити і вчасно подати податкові звіти і декларації. Проте, чи безпечно це? Адже сам ШІ застерігає, що може помилятися і всю важливу інформацію потрібно перевіряти. Та й сумнівно, що податкова не випише штраф, бо «помилився ШІ, а не я». Розбираємо, яку частину своєї роботи бухгалтер може доручити штучному інтелекту, а яку — не варто
70

Компенсація комуналки від орендарів і підрядників: ПДВ наслідки для ЗОЗ

Розв’яжемо кейс: як оподаткувати ПДВ компенсацію комунальних витрат від орендаря або підрядника. Знатимете, чи буде право на податковий кредит, які ПДВ-зобов’язання матиме ЗОЗ та що записати в податкових накладних
1548

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді