Робоча ситуація дня

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Підприємство здійснило реконструкцію виробничого приміщення з добудовою складського приміщення. Чи може підприємство ввести в експлуатацію цей об’єкт лише за наявності декларації про готовність об’єкта до експлуатації, але без свідоцтва про право власності? Яку вартість об’єкта враховувати при введенні в експлуатацію: вказану у декларації чи фактич

Введення в експлуатацію об’єкта нерухомого майна після реконструкції

Підприємство здійснило реконструкцію виробничого приміщення з добудовою складського приміщення. Чи може підприємство ввести в експлуатацію цей об’єкт лише за наявності декларації про готовність об’єкта до експлуатації, але без свідоцтва про право власності? Яку вартість об’єкта враховувати при введенні в експлуатацію: вказану у декларації чи фактичну?

Частиною 2 статті 331 Цивільного кодексу України встановлено:

1) якщо законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації;

2) якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.

Перелік дозвільних документів, на підставі яких приймаються в експлуатацію завершені об’єкти будівництва, встановлено статтею 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 №3038-VI. Зокрема, для об’єктів I-III категорій складності дозвільним документом служить декларація про готовність об’єкта до експлуатації (далі — декларація).

Датою прийняття в експлуатацію об’єкта є дата реєстрації декларації. Таку вимогу містить пункт 11 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, затвердженого постановою КМУ від 13.04.2011 №461.

Щодо визначення вартості об’єкта нерухомого майна, за якою об’єкт приймається на баланс, слід зазначити наступне.

У декларації зазначається кошторисна вартість будівництва за затвердженою проектною документацією.

А згідно з вимогами Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 №561, підставою для зарахування на баланс основних засобів, окрім кошторису витрат на будівництво, наказу підприємства, є ще складений акт приймання-передачі (введення в експлуатацію) основних засобів.

Новозбудований об’єкт нерухомого майна зараховується на баланс підприємства за первісною вартістю, яка складається з:

  • сум, сплачених постачальникам і підрядникам за виконані проектно-вишукувальні і будівельно-монтажні роботи (без непрямих податків);
  • реєстраційних зборів, державного мита та аналогічних платежів, що здійснюються у зв’язку з придбанням (отриманням) прав на об’єкт основних засобів;
  • інших витрат, безпосередньо пов’язаних з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.

Тому при відображенні в бухгалтерському обліку операції з введення в експлуатацію об’єкта нерухомого майна після його реконструкції враховується фактична вартість майна, визначена згідно з вищезазначеними вимогами.

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Де знайти журнал «Головбух» і як читати його в системі

Журнал «Головбух» у 2025 році інтегрувався в систему «Експертус Головбух». Звичні матеріали та архівні номери тепер доступні на одній платформі із сервісами й калькуляторами. Покажемо, де знайти журнал і що ще допоможе бухгалтеру в щоденній роботі
40

ФОП на загальній системі 2026: умови перебування та податки

Розповімо про особливості перебування ФОП на загальній системі оподаткування у 2026 році: облік доходів і витрат, про книгу обліку, перехідні витрати між минулорічним кварталом IV та цьогорічним кварталом І, графік обов’язкових платежів (ЄСВ, ПДФО, військовий збір). Чи варто переходити на загальну систему у 2026 році? Відповіді — в огляді
791376

Самозайняті особи: облік та оподаткування

Хто може бути самозайнятою особою, які податки сплачує самозайнята особа, можливості здійснення трудової діяльності, про умови оподаткування доходів та витрат самозайнятих осіб, до яких належить фізичні особи-підприємці та особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність. Ці та інші питання — в цьому огляді
25450

Перевищення ліміту доходу ФОП у 2026-2027 роках

Платникам єдиного податку треба контролювати, аби їхній річний дохід не перевищив дозволений ліміт. Пояснимо, які наслідки чекають ФОП у 2026 році, як оподаткувати суму перевищення та коли перейти до іншої групи або на загальну систему — у консультації
6152

Контрольовані операції: критерії визнання

Контрольовані операції — сфера підвищеного контролю ДПС, де найменша помилка може призвести до мільйонних штрафів і донарахувань. Які критерії визнання операцій контрольованими діють у 2026 році, як функціонує багаторівнева звітність, як подавати Повідомлення про участь у МГК та яких штрафів очікувати — розглянемо в огляді
50547

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді