Робоча ситуація дня

На підставі яких документів можна відобразити у бухгалтерському обліку введення в експлуатацію об’єктів виробничого призначення після їх реконструкції, якщо немає дозвільних документів на їх експлуатацію?

Документальне підтвердження введення в експлуатацію об’єктів виробничого призначення після їх реконструкції

На підставі яких документів можна відобразити у бухгалтерському обліку введення в експлуатацію об’єктів виробничого призначення після їх реконструкції, якщо немає дозвільних документів на їх експлуатацію?

На баланс підприємства дозволяється зараховувати об’єкти основних засобів, введені в експлуатацію. До введення їх в експлуатацію капітальні інвестиції обліковуються у складі незавершеного будівництва. Приймання закінчених робіт з ремонту і поліпшення основних засобів (модернізація, добудова, реконструкція тощо) оформлюється відповідним актом. Зазначені вимоги містяться у Методичних рекомендаціях з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 №561.

Для документального підтвердження проведення реконструкції об’єкту виробничого призначення необхідно мати такі документи:

  • кошторис (калькуляція, розрахунок тощо) виконання робіт;
  • наказ керівника про виведення об’єкта з експлуатації, а після закінчення реконструкції — наказ про введення в експлуатацію;
  • акт приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих і модернізованих об’єктів (форма ОЗ-2), типову форму якого затверджено наказом Мінстату від 29.12.1995 №352

У разі відсутності дозвільних документів експлуатація об’єктів, не прийнятих в експлуатацію, забороняється. Такі вимоги містить пункт 12 постанови КМУ від 13.04.2011 №461.

Перелік дозвільних документів, на підставі яких приймаються в експлуатацію завершені об’єкти будівництва, встановлено статтею 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 №3038-VI. Для об’єктів I-III категорій складності дозвільним документом служить декларація про готовність об’єкта до експлуатації. Прийняття в експлуатацію об’єктів IV і V категорій складності здійснюється на підставі акта готовності об’єкта до експлуатації шляхом видачі органами державного архітектурно-будівельного контролю відповідного сертифіката.

Роботи з реконструкції, як і роботи з нового будівництва, належать до будівельних робіт відповідно до Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою КМУ від 13.04.2011 №466. Тому вищезазначені вимоги щодо заборони експлуатації об’єктів без дозвільних документів стосуються і реконструйованих об’єктів.

Використання таких об’єктів у господарській діяльності підприємства без дозволу на введення в експлуатацію може привести до негативних податкових наслідків.

По-перше, підприємство не має права на амортизацію об’єкта виробничого призначення.

По-друге, податковий орган може не визнати витрати в частині собівартості виробленої продукції на суму амортизації не введеного в експлуатацію обладнання.

Крім того, за порушення вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил під час будівництва передбачена адміністративна відповідальність (ст. 96 Кодексу про адміністративні правопорушення України).

Зокрема, експлуатація об’єктів будівництва, завершених після 19.01.2012 та не прийнятих в експлуатацію, тягне за собою накладення штрафу (залежно від категорії складності об’єкту) від 350 нмдг до 800 нмдг (від 5950 грн. до 13 600 грн.).


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Мінімальна зарплата 2025: на які виплати впливає

Мінімальна зарплата на весь 2025 рік визначена у розмірі 8000 грн на місяць та 48 грн на годину. На що впливає мінімальна зарплата у 2025 році, зокрема податки, ЄСВ, розрахунок лікарняних і декретних, «трудові» штрафи — в огляді
15222

Продовження воєнного стану і мобілізації: що треба знати бухгалтеру

Війна триває, тому воєнний стан продовжують до 6 серпня 2025 року. Разом з ним триватиме й мобілізація. Про особливості в роботі, які очікують на бухгалтера через продовження воєнного стану і мобілізації, ― в коментарі експерта
8214

Підакцизні товари в Україні 2025

Які товари потрапляють під оподаткування акцизом у 2025 році, про підакцизні товари та непідакцизні операції – у цьому огляді. Також про максимальні і мінімальні ціни на підакцизні товари в Україні, проблеми ідентифікації підакцизних товарів, штрафи за продаж підакцизних товарів неповнолітнім, ліцензування підакцизних товарів
65753

Штучний інтелект в роботі бухгалтера: так, ні чи можливо

Штучний інтелект (ШІ), зокрема його чат-бот ChatGPT, впевнено проникає у наше професійне життя. Не виняток — і бухгалтерія. Безперечно, є спокуса делегувати свої рутинні завдання комусь, хто може безвідмовно і точно провести розрахунки, без помилок заповнити і вчасно подати податкові звіти і декларації. Проте, чи безпечно це? Адже сам ШІ застерігає, що може помилятися і всю важливу інформацію потрібно перевіряти. Та й сумнівно, що податкова не випише штраф, бо «помилився ШІ, а не я». Розбираємо, яку частину своєї роботи бухгалтер може доручити штучному інтелекту, а яку — не варто
63

Компенсація комуналки від орендарів і підрядників: ПДВ наслідки для ЗОЗ

Розв’яжемо кейс: як оподаткувати ПДВ компенсацію комунальних витрат від орендаря або підрядника. Знатимете, чи буде право на податковий кредит, які ПДВ-зобов’язання матиме ЗОЗ та що записати в податкових накладних
1547

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді