Документальне підтвердження введення в експлуатацію об’єктів виробничого призначення після їх реконструкції
На підставі яких документів можна відобразити у бухгалтерському обліку введення в експлуатацію об’єктів виробничого призначення після їх реконструкції, якщо немає дозвільних документів на їх експлуатацію?
На баланс підприємства дозволяється зараховувати об’єкти основних засобів, введені в експлуатацію. До введення їх в експлуатацію капітальні інвестиції обліковуються у складі незавершеного будівництва. Приймання закінчених робіт з ремонту і поліпшення основних засобів (модернізація, добудова, реконструкція тощо) оформлюється відповідним актом. Зазначені вимоги містяться у Методичних рекомендаціях з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 №561.
Для документального підтвердження проведення реконструкції об’єкту виробничого призначення необхідно мати такі документи:
- кошторис (калькуляція, розрахунок тощо) виконання робіт;
- наказ керівника про виведення об’єкта з експлуатації, а після закінчення реконструкції — наказ про введення в експлуатацію;
- акт приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих і модернізованих об’єктів (форма ОЗ-2), типову форму якого затверджено наказом Мінстату від 29.12.1995 №352
У разі відсутності дозвільних документів експлуатація об’єктів, не прийнятих в експлуатацію, забороняється. Такі вимоги містить пункт 12 постанови КМУ від 13.04.2011 №461.
Перелік дозвільних документів, на підставі яких приймаються в експлуатацію завершені об’єкти будівництва, встановлено статтею 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 №3038-VI. Для об’єктів I-III категорій складності дозвільним документом служить декларація про готовність об’єкта до експлуатації. Прийняття в експлуатацію об’єктів IV і V категорій складності здійснюється на підставі акта готовності об’єкта до експлуатації шляхом видачі органами державного архітектурно-будівельного контролю відповідного сертифіката.
Роботи з реконструкції, як і роботи з нового будівництва, належать до будівельних робіт відповідно до Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою КМУ від 13.04.2011 №466. Тому вищезазначені вимоги щодо заборони експлуатації об’єктів без дозвільних документів стосуються і реконструйованих об’єктів.
Використання таких об’єктів у господарській діяльності підприємства без дозволу на введення в експлуатацію може привести до негативних податкових наслідків.
По-перше, підприємство не має права на амортизацію об’єкта виробничого призначення.
По-друге, податковий орган може не визнати витрати в частині собівартості виробленої продукції на суму амортизації не введеного в експлуатацію обладнання.
Крім того, за порушення вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил під час будівництва передбачена адміністративна відповідальність (ст. 96 Кодексу про адміністративні правопорушення України).
Зокрема, експлуатація об’єктів будівництва, завершених після 19.01.2012 та не прийнятих в експлуатацію, тягне за собою накладення штрафу (залежно від категорії складності об’єкту) від 350 нмдг до 800 нмдг (від 5950 грн. до 13 600 грн.).