За звільненою від ПДВ операцією нарахували зобов’язання: як виправити помилку

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Особисті немайнові та майнові (цивільні) відносини регулює Цивільний кодекс України (ЦК).

Зокрема, в разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися під час укладення договору, договір можна змінити або розірвати за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов’язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах (ст. 655 ЦК).

Зміна ставки ПДВ або запровадження/скасування пільгового режиму оподаткування є істотними обставинами для зміни умов договору.

Тому, якщо платник податку під час постачання товарів/послуг, операції з постачання яких звільнені від оподаткування ПДВ, нараховував ПДВ за ставкою 20%, то для виправлення допущеної помилки потрібно відкоригувати податкові зобов’язання з ПДВ за допомогою розрахунку коригування.

У такому випадку постачальник товарів/послуг має скласти розрахунок до податкової накладної, в якому зазначити зі знаком «–» обсяг операції, до якої застосовув ставку 20%. Розрахунок коригування реєструє в Єдиному реєстрі податкових накладних отримувач товарів/послуг.

Одночасно постачальник складає нову податкову накладну на операцію, звільнену від оподаткування ПДВ, і зазначає в ній дату складання, що відповідає даті першої події за такою операцією.

Лист ДФС від 11.10.2017 № 2216/6/99-99-15-03-02-15/ІПК

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Яка відповідальність за нерозблокування податкової накладної

Коментар експерта допоможе з’ясувати і попередити можливі ризики через те, що платник ПДВ не розблокує податкову накладну. Адже він зобов’язаний не лише сплачувати ПДВ і звітувати про нього, а й складати податкові накладні та реєструвати їх у ЄРПН. За порушення цього обов’язку є відповідальність
13259

Розрахунок коригування до податкової накладної: як скласти

У консультації про розрахунок коригування до податкової накладної та причини коригувань, які податкова визначила для його складання. Наведемо умовні коди в розрахунку коригування, їхнє призначення та приклади складання розрахунків коригування з різними кодами («101», «102», «103», «104» і «301»)
951989

Єдиний реєстр податкових накладних

Скласти та зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування – відповідальна ділянка сучасної бухгалтерії. У цьому огляді – про особливості функціонування ЄРПН та СЕА
35067

Податкова накладна 2026: приклад заповнення

Платники ПДВ мають вчасно реєструвати податкові накладні навіть під час воєнного стану. Як правильно скласти податкову накладну за новою формою 2026 — у консультації з прикладами та зразками для скачування
456137

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді