Зміни у процедурі адміністрування податків у 2019 році
Депутати хочуть вдосконалити процедуру адміністрування податків. Для цього підготували зміни до Податкового кодексу України (ПК) щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві. Зокрема:
- запровадити оподаткування прибутку контрольованих іноземних компаній;
- уточнити визначення постійного представництва;
- створити можливість реєстрації платниками податків нерезидентів, що здійснюють свою діяльність через розташоване в Україні постійне представництво без його реєстрації платником податків;
- ввести трирівневу структуру документації для міжнародних груп компаній, яка включає в себе документацію з трансфертного ціноутворення (локальний файл), глобальну документацію (майстер-файл) та звіт у розрізі країн (country-by-country reporting);
- уточнити критерії визнання осіб пов’язаними;
- визначити порядок проведення взаємного узгодження, що передбачає механізм подання заяви на розгляд справи за процедурою взаємного узгодження, вимоги до такої заяви, порядок дій контролюючого органу;
- запровадити оподаткування прирівняних до дивідендів платежів, що передбачає коригування за методологією, передбаченою для контролю за трансфертним ціноутворенням, під час здійснення операцій з нерезидентами;
- ввести в межах ПК принцип винної відповідальності платника податку за податкові правопорушення;
- закріпити перелік податкових правопорушень контролюючих органів, які серед іншого, включатимуть недотримання ними процедури реєстрації платників податку чи порушення у сфері відшкодування ПДВ;
- запровадити матеріальну відповідальність контролюючого органу за неправомірні діяння його посадових осіб та безвинну відповідальність;
- реформувати пеню: її потрібно розглядати не як штрафну санкцію, що при її одночасному застосуванні із штрафом призводить до подвійної фінансової відповідальності за одне правопорушення, а як засіб дисконтування грошей у часі. Тобто приведення їх до реальної вартості в часі;
- удосконалити процедуру оскарження рішень контролюючих органів шляхом створення Апеляційної ради з питань розгляду скарг платників податків, до повноважень якої належатиме розгляд скарг на рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику у передбачених Податковим кодексом випадках.
Ми — за досудове врегулювання спору! Але бізнес буває безкомпромісним. Тоді шлях — тільки до суду. Та щоб виграти справу потрібно в цьому переконати і суддів. Пояснимо на життєвих прикладах, на що потрібно зважати, аби притягнути контрагента до відповідальності, якщо він не реєструє ПН.
Коли немає первинних документів, що відповідають реальним (фактичним) обставинам операції та поведінки платника податків, операції платника податків обліковують відповідно до фактичних умов та обставин здійсненої операції та/або фактичної поведінки платника податків. Обов’язок довести невідповідність первинних документів реальним (фактичним) умовам та обставинам здійснення операції та/або поведінці платника податків, покладають на контролюючий орган.
Платник податків під час проведення документальних планових та позапланових перевірок (з урахуванням термінів продовження, зупинення або перенесення термінів її проведення) не має права подавати уточнюючі податкові декларації (розрахунки) до поданих ним раніше податкових декларацій з відповідного податку і збору за звітний (податковий) період, який перевіряє контролюючий орган.
Підстави для притягнення до адміністративної чи кримінальної відповідальності немає, за умови:
- якщо у роботі електронного кабінету виявили технічну та/або методологічну помилку, і таку помилку визнав технічний адміністратор та/або методолог електронного кабінету;
- є повідомлення на офіційному веб-порталі центрального органу;
- якщо помилку підтверджено рішенням суду.
Платник може обирати форму індивідуальної податкової консультації — в усній, у паперовій або електронній формі.
Якщо граничний строк сплати податкового зобов’язання припадає на вихідний або святковий день, то останній день сплати податкового зобов’язання є операційний (банківський) день, що настає за вихідним або святковим днем.
Пункт 58.1 ПК щодо вручення податкового повідомлення-рішення планують викласти в новій редакції.
Проект Закону від 30.08.2019 № 1210