В січні парламент прийняв проєкт Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» від 30.08.2019 № 1210.
Спілка українських підприємців неодноразово виступала проти окремих положень документу, які можуть негативно позначитись на умовах ведення бізнесу в Україні. Частина нововведень суттєво збільшує фіскальний тиск на підприємців, а саме:
1. Розширення дискреційних повноважень контролюючих органів.
Контролюючі органи отримують право тлумачити норми права та обставини, а також визначати наявність вини у діях платника податків. Такі зміни збільшують корупційні можливості податкових органів.
2. Ускладнення правил оподаткування.
Запроваджують складні інструменти податкового контролю, ефект від запровадження яких не прорахований (ділова мета, конструктивні дивіденди, наявність податкової вигоди від застосування міжнародних угод, контрольовані іноземні компанії, ускладнення розрахунку правил тонкої капіталізації).
3. У питаннях адміністрування податків.
Контролюючий орган зможе вимагати «інші документи та інформацію, необхідні для встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки», що без конкретизації документів та вичерпності їх переліку призведе до права органом на власний розсуд встановлювати обов’язок подавати будь-які обсяги будь-яких документів у 15 денний строк.
Збільшення до 7 років строку, протягом якого контролюючий орган має право донараховувати зобов’язання у разі проведення перевірки операції та/або перевірки податкових зобов’язань податкових агентів щодо ПДФО, військового збору при виплаті заробітної плати тощо.
ФІНМОНІТОРИНГ: ЯК УБЕРЕГТИСЯ ⏩
4. У податку на прибуток.
Зупинка нарахування амортизації на основні засоби в залежності від використання об’єкта у господарській діяльності при здійсненні модернізації чи реконструкції є економічно невиправданою.
5. У ПДВ.
Вводять нові штрафи за порушення строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до них, щодо податкових накладних на операції без ПДВ або з 0 ставкою. Це збільшує адміністративний тиск на платників податків, але не несе жодного практичного значення для бюджету.
6. Звітність щодо контрольованих іноземних компаній.
Запроваджують безпрецедентні, в тому числі, для інших країн-учасниць BEPS, механізми контролю. Так, наприклад, встановлюють обов’язок подавати звіт щодо контрольованих іноземних компаній не тільки на контролерів-юридичних осіб, а й на фізичних осіб-контролерів.
Спілка закликає Президента повернути законопроєкт до парламенту.