Якщо банк стверджує, що не може видати зарплатну чи пенсійну картку без кредитної, — це введення в оману та нав’язування послуг. Українське законодавство забороняє таке робити. Клієнт має повне право відмовитися від нав’язаної кредитної картки.
Важливе «але»! Клієнти часто навіть не розуміють, що банк нав’язує послуги. Тому не захищають свої права.
Ось показові приклади нав’язування послуг:
- банк видає кредитну картку разом із зарплатною;
- банк включає обов’язкову страховку в конкретній страховій в пакет послуг при отриманні кредиту, навіть якщо клієнт бажає застрахуватись в іншій компанії;
- банк продає страховку від нещасних випадків при обміні валюти;
- банк самовільно підключає послугу sms-інформування та стягує за це комісію.
У чому ризик для клієнта?
Пояснимо на прикладах зі звернень громадян до Нацбанку.
Приклад 1: клієнт банку отримав кредитну картку разом із зарплатною. Після цього він не користується кредитною карткою. Але банк стягує платіж за обслуговування кредитної картки в розмірі 20 грн (умовно) за рахунок кредитного ліміту. Таким чином у клієнта з’являється борг, про який він навіть не підозрює. В кращому випадку банк повідомить про виникнення заборгованості, коли клієнт не внесе на кредитку обов’язковий мінімальний платіж в наступному місяці, в гіршому – клієнт дізнається про борг, коли він досягне значної суми.
Приклад 2: клієнт банку отримав кредитну картку разом із зарплатною. Після цього баланс на рахунку відображається з урахуванням кредитного ліміту. Тобто клієнт користується карткою, не розуміючи, де його власні кошти, а де кредитні, за які потрібно сплачувати відсотки.
Як вирішити таку ситуацію?
Спочатку потрібно написати скаргу на ім’я керівництва банку. Якщо банк не йде назустріч і нехтує скаргою, слід звертатися до НБУ. Якщо будуть ознаки порушення прав споживача, ми звернемося безпосередньо до банку, аби виправити ситуацію.