Базова послуга будь-якого банку — це відкрити своєму клієнту поточний рахунок, до якого, як правило, відкривають платіжну картку. Після цього можна переказувати кошти з картки на картку, купувати товари онлайн, за необхідності знімати готівку.
Однак, банки можуть встановлювати комісії на зазначені вище операції. Тому, підписуючи договір, НБУ радить спочатку уважно ознайомитися з тарифами банків та обов’язково звертати увагу на порядок їх підвищення.
Уявіть ситуацію: клієнт має рахунок у банку X, він задоволений сервісом та умовами обслуговування. Клієнт робить переказ коштів на картку мамі, яка живе в іншому місті, але з’ясовує, що комісія зросла вдвічі. Водночас він не отримував попередження від банку про зміну тарифів ні в месенджері, ні смс-інформуванням, ні телефоном. Відповідного повідомлення немає й на вебсайті банку.
Банк обов’язково повинен попередити клієнтів про зміну тарифів за 30 днів!
Однак банк повинен попереджувати своїх клієнтів про зміни тарифів щонайменше за 30 днів до дати запровадження нових тарифів згідно із Законом України «Про платіжні системи та переказ грошей». Інакше — фінустанова порушує права своїх клієнтів. Банк може попередити клієнтів за допомогою будь-якого каналу зв’язку (повідомленням у месенджері, мобільному додатку, телефонним дзвінком тощо) або розмістити відповідну інформацію на власному вебсайті.
Що робити, якщо банк змінив тарифи без попередження?
Спочатку надішліть письмову скаргу на ім’я керівництва банку та дочекайтеся офіційної відповіді. Якщо банк не відповідає або намагається «обійти» ваші аргументи, звертайтеся до НБУ. Якщо звернення містить ознаки порушень прав споживачів, фахівці НБУ звертаються безпосередньо до банку, аби виправити ситуацію. Практика свідчить, що після звернень Національного банку України банки погоджуються відтермінувати підвищення тарифів та повернути списану комісію, якщо клієнти не були проінформовані за 30 днів до підвищення банком тарифів.