Надзвичайний стан в Україні: що очікувати бізнесу

UA RU
В Україні запроваджують надзвичайний стан (НС) в усіх областях, крім Луганської та Донецької. Але зазначене рішення ще має підтримати ВРУ.

⚡️Пожежна безпека та цивільний захист на підприємстві у період надзвичайної ситуації

Надзвичайний стан в Україні: що очікувати бізнесу

Надзвичайний стан в Україні: що очікувати бізнесу

Про це повідомив секретар РНБО Олексій Данілов на брифінгу за результатами засідання РНБО.

Нагадаємо, надзвичайний стан передбачає:

  • особливий режим в’їзду-виїзду;
  • обмеження руху транспорту;
  • примусове відчуження майна;
  • комендантська година;
  • перевірку документів, особистий огляд, огляд приміщень;
  • обмеження або заборону отруйних речовин, алкоголю.

Однак допоки не зрозуміло, чи підтримає ВРУ рішення про введення НС на всій території країни, бізнес вивчає, яких обмежень у роботі очікувати.

Окрім «базових» обмежень, стаття 17 Закону України «Про правовий режим надзвичайного стану» від 16.03.2000 № 1550-III (далі – Закон № 1550) передбачає додаткові обмеження для підприємств. Однак наразі, вони визначені лише у зв’язку із надзвичайними ситуаціями техногенного або природного характеру. Проте вважаємо, ці додаткові обмеження можуть запрацювати і у випадку наступу російських військ. Зокрема:

  • квартирна повинність для тимчасового розміщення евакуйованого або тимчасово переселеного населення, аварійно-рятувальних формувань та військових підрозділів, залучених до подолання надзвичайних ситуацій;
  • мобілізація та використання ресурсів підприємств, незалежно від форми власності, для відвернення небезпеки та ліквідації надзвичайних ситуацій з обов’язковою компенсацією понесених втрат;
  • зміна режиму роботи підприємств усіх форм власності, переорієнтація їх на виробництво необхідної в умовах надзвичайного стану продукції, інші зміни виробничої діяльності, необхідні для проведення аварійно-рятувальних і відновлювальних робіт;
  • усунення від роботи на період надзвичайного стану, в разі неналежного виконання своїх обов’язків, керівників державних підприємств, від діяльності яких залежить нормалізація обстановки в районі надзвичайного стану, та покладення тимчасового виконання обов’язків зазначених керівників на інших осіб.

Чи відшкодують підприємствам збитки, завданих під час введення НС

Якщо майно і ресурси підприємств використовувалися для відвернення або ліквідації ситуацій, що стали причиною НС, на законодавчому рівні передбачений обов’язок відшкодувати їх повна вартість.

Водночас, якщо відчужене майно після скасування НС збереглося, колишній власник або уповноважена ним особа може вимагати повернення такого майна у судовому порядку або вимагати надання йому взамін іншого майна, якщо це можливо (ст. 25 Закону № 1550).


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Держбюджет 2025

19 листопада ВРУ ухвалила Закон України «Про Державний бюджет на 2025 рік» (проєкт закону від 14.09.2024 № 12000). Це вже третій бюджет країни за час повномасштабного вторгнення рф із найбільшими видатками та дефіцитом бюджету за всю історію країни. Проте Уряд запевняє, що бюджет є збалансованим. На які показники він спирається та що очікує українців в умовах воєнного стану — в огляді
644

Порядок ліквідації підприємства

Ліквідація — це одна з форм припинення діяльності суб’єкта господарювання. Відсутність правонаступництва, тобто передачі прав та обов’язків третій стороні, відрізняє її від реорганізації. Яка послідовність дій при ліквідації, у якій черзі погашаються борги та як звільнити працівників при ліквідації? Що таке ліквідаційний баланс підприємства? Розглянемо, як здійснюється ліквідація юридичної особи у 2024 році з огляду на воєнний стан
82351

Бухгалтерська довідка: коли та як складати

Консультація допоможе оформити бухдовідку якщо затримуються документи від контрагента, треба виправити помилку або задокументувати госпоперацію, коли немає типової форми первинки. Як застосовувати бухдовідку — вчергове роз’яснив Мінфін, а експерт підготувала колекцію зразків бухдовідок для різноманітних ситуацій
88028

Послуги кейтерингу: облік та організація

Одне з віянь сьогоднішнього часу – спрощення та передача несуттєвих для підприємства, закладу, установи процесів іншим, більш професійним у цьому виконавцям. Кейтеринг – що це, навіщо він потрібен та як вести облік кейтерингу
3136

Облікова політика підприємства

В обліковій політиці підприємство закріплює свій вибір у варіативних правилах ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності. Або ж — зазначає свій підхід до обліку, якщо нормативка не передбачає варіантів обліку щодо окремих операцій. Облікова політика не раз була надійним помічником підприємств під час судових тяжб із податківцями. Тож підходьте до її розробки стратегічно, а головне — дотримуйтесь обраних в ній правил, щоб сформувати механізм захисту у разі претензій фіскальних органів та можливих судових спорів
90668

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді