Працівник повернувся до роботи після військової служби: відпустки, лікарняні, пільги
Проєкт Закону від 25.12.2023 № 10378
За словами Давида Арахамії, 11 січня 2024 року відбулася закрита нарада з військовим командуванням і засідання Погоджувальної ради в закритому режимі. Головне питання — законопроєкт щодо вдосконалення мобілізації, військового обліку та проходження військової служби.
Його обговорення проходило в Комітеті з питань нацбезпеки, оборони та розвідки в закритому режимі, з дотриманням вимог законодавства щодо роботи з таємною інформацією. Було багато дискусій. Не всі норми документа можуть бути підтримані, а окремі положення прямо порушують права людини. За результатами наради, законопроєкт повертають ініціатору. Одночасно передають пропозиції напрацьовані на комітеті та у робочих групах.
Згодом у картці законопроєкту з'явилась інформація про його відкликання. Змінили і статус докумена на «Знято з розгляду».
Нагадуємо, проєктом Закону пропонують внести зміни до Кодексу законів про працю України та низки законів України, якими:
- удосконалюють процедуру військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
- змінюють призовний вік з 27 до 25 років;
- надають можливість військовослужбовцям, яких звільнили з полону, відпочити та пройти відновлення шляхом надання їм додаткової відпустки із збереженням грошового забезпечення тривалістю 90 календарних днів;
- залучають органів місцевого самоврядування, місцевих держадміністрацій, військово-цивільних та військових адміністрацій, підприємств, установ і організацій до активної участі у заходах проведення мобілізації. Зокрема, під час оповіщення та прибуття громадян, яких залучають до виконання обов’язку щодо мобілізації, до збірних пунктів та військових частин;
- уточнюють повноважень Міноборони України, Генштабу ЗСУ та розвідувальних органів України щодо ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, проведення заходів мобілізації та бронювання;
- уточнюють норми щодо виконання військово-транспортного обовʼязку;
- уточнюють обов’язки громадян України щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації. Зокрема, щодо встановлення обов’язку:
- проходити медогляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішенням військово-лікарської комісії;
- постановки на військовий облік за місцем перебування в разі переїзду під час проведення мобілізації;
- з’являтись до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (далі — ТЦК) і військових частин після оголошення мобілізації;
- мати при собі військово-обліковий документ разом з документом, що посвідчує особу, які пред’являють за вимогою згідно закону;
- встановлюють вимоги до повісток про виклик до ТЦК, а також порядок їх вручення громадянам України;
- уточнюють підстави для надання відстрочки та звільнення від призову на військову службу під час мобілізації, а також синхронізація норм із підставами для звільнення з військової служби. Зокрема, право на відстрочку мають особи:
- які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю І чи II групи та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи за умови, що такі особи з інвалідністю обрали військовозобов’язаного для здійснення за ними догляду;
- які є опікунами особи з інвалідністю І чи ІІ групи, визнаної судом недієздатною;
- члени сім’ї першого ступеню споріднення особи з інвалідністю I групи, зайняті постійним доглядом за особою з інвалідністю І групи (не більше одного члена сім’ї) за умови, що такі особи з інвалідністю обрали військовозобов’язаного для здійснення за ними догляду;
- члени сім’ї першого ступеню споріднення особи з інвалідністю II групи або особи, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребує постійного догляду, зайняті постійним доглядом за такими особами (не більше одного члена сім’ї) за умови, що такі особи з інвалідністю обрали військовозобов’язаного для здійснення за ними догляду;
- жінки, які перебувають у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, а також якщо дитина потребує домашнього догляду тривалістю, визначеною в медичному висновку, але не більш як до досягнення нею шестирічного віку;
- вагітні жінки;
- тільки діючі народні депутати України та депутати ВР АР Крим;
- встановлюють, що призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:
- здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої̈ та вищої̈ освіти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий за однією спеціальністю (фахом);
- докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти;
- наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають вчене звання та/або науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів фахової передвищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах професійної (професійно-технічної) чи загальної середньої освіти за основним місцем роботи на повну ставку;
- встановлюють, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації упродовж двох років з дня звільнення з військової служби військовозобов’язані, які проходили військову службу під час дії правового режиму воєнного стану та були звільненні зі служби у запас. Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою.
- встановлюють, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані з числа громадян, які проходили військову службу та були звільнені зі служби у запас у зв’язку із звільненням з полону. Такі особи можуть бути призвані на військову службу за їх згодою;
- визначають, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації упродовж шести місяців військовозобов’язані з числа громадян, які були звільненні зі строкової військової служби під час дії воєнного стану;
- встановлюють, що право на відстрочку від призову не мають держслужбовці, працівники БЕБ, Державної виконавчої служби України та прокуратури;
- уточнюють порядок бронювання для військовозобов’язаних, які працюють в органах держвлади, інших держорганах. Зокрема, на посадах держслужби категорії «А» — всі військовозобов’язані, а для держслужби категорії «Б», «В» — до 50% кількості військовозобов’язаних;
- уточнюють підстави для звільнення з військової служби. Зокрема, звільнення:
- за власним бажанням (для військовослужбовців із числа іноземців та осіб без громадянства, які проходять військову службу за контрактом у ЗСУ, Державній спеціальній службі транспорту та Нацгвардії України);
- у зв’язку з інвалідністю І та ІІ групи (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу);
- у зв’язку із звільненням з полону (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу та/або проти них не порушили кримінальне провадження, передбачене законами України);
- у зв’язку з обранням народним депутатом України, депутатом ВР АР Крим;
- у зв’язку з закінченням строку служби (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу) в разі безперервної служби під час дії воєнного стану упродовж 36 місяців та закінчення строку контракту або у разі закінчення строку контракту укладеного під час дії воєнного стану;
- у зв'язку із проведенням організаційних заходів у розвідувальних органах України, СБУ, у зв’язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів — за неможливості їх використання на службі (для осіб вищого офіцерського складу);
- уточнюють норми, що стосуються проведення випробування під час прийняття на військову службу за контрактом;
- виключають з переліку висновків військово-лікарських комісій висновку про обмежену придатність до військової служби;
- виключають строкову військову службу — як виду військової служби та звільнення зі служби у запас всіх військовослужбовців строкової військової служби;
- запроваджують для громадян України базову загальновійськову підготовку до 3 місяців для всіх громадян віком від 18 до 25 років при всіх навчальних закладах;
- запроваджують базову військову службу за бажанням до 25 років для тих, хто не пройшов базову загальновійськову підготовку;
- встановлюють обмеження прав громадян України, які ухиляються від взяття на військовий облік та проходження військової служби;
- надають повноваження Нацполіції щодо участі у заходах мобілізації;
- встановлюють додаткові вимоги щодо можливості проходження державної служби або служби в поліції тільки після проходження базової загальновійськової підготовки або військової служби;
- залучають до заходів рекрутингу на військову службу ЦНАПи, центри зайнятості та центри рекрутингу;
У разі прийняття Закон набере чинності через один місяць з дня, наступного за днем його опублікування. Окремі положення наберуть чинності за вісім місяців з дня, наступного за днем його опублікування.
Прикінцевими та перехідними положеннями встановлюють норми щодо:
- ротації (заміни) військовослужбовців, які беруть безпосередню участь у відсічі збройної агресії проти України;
- порядку звільнення військовослужбовців строкової військової служби;
- окремих обов’язків громадян у зв’язку з прийняттям цього Закону;
- переогляду обмежено придатних громадян;
- переходу на військовий облік військовозобов'язаних та резервістів розвідувального органу Міноборони.