Введення нових правил мобілізації відтермінують на невизначений строк

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Кабмін відкликав масштабний законопроєкт від 25.12.2023 № 10378 щодо окремих питань мобілізації, військового обліку та проходження військової служби

mobilizatsiia-FOP.jpg

Працівник повернувся до роботи після військової служби: відпустки, лікарняні, пільги

Проєкт Закону від 25.12.2023 № 10378

За словами Давида Арахамії, 11 січня 2024 року відбулася закрита нарада з військовим командуванням і засідання Погоджувальної ради в закритому режимі. Головне питання — законопроєкт щодо вдосконалення мобілізації, військового обліку та проходження військової служби.

Його обговорення проходило в Комітеті з питань нацбезпеки, оборони та розвідки в закритому режимі, з дотриманням вимог законодавства щодо роботи з таємною інформацією. Було багато дискусій. Не всі норми документа можуть бути підтримані, а окремі положення прямо порушують права людини. За результатами наради, законопроєкт повертають ініціатору. Одночасно передають пропозиції напрацьовані на комітеті та у робочих групах.

Згодом у картці законопроєкту з'явилась інформація про його відкликання. Змінили і статус докумена на «Знято з розгляду». 

Нагадуємо, проєктом Закону пропонують внести зміни до Кодексу законів про працю України та низки законів України, якими:

  • удосконалюють процедуру військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
  • змінюють призовний вік з 27 до 25 років;
  • надають можливість військовослужбовцям, яких звільнили з полону, відпочити та пройти відновлення шляхом надання їм додаткової відпустки із збереженням грошового забезпечення тривалістю 90 календарних днів;
  • залучають органів місцевого самоврядування, місцевих держадміністрацій, військово-цивільних та військових адміністрацій, підприємств, установ і організацій до активної участі у заходах проведення мобілізації. Зокрема, під час оповіщення та прибуття громадян, яких залучають до виконання обов’язку щодо мобілізації, до збірних пунктів та військових частин;
  • уточнюють повноважень Міноборони України, Генштабу ЗСУ та розвідувальних органів України щодо ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, проведення заходів мобілізації та бронювання;
  • уточнюють норми щодо виконання військово-транспортного обовʼязку;
  • уточнюють обов’язки громадян України щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації. Зокрема, щодо встановлення обов’язку:
    • проходити медогляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішенням військово-лікарської комісії;
    • постановки на військовий облік за місцем перебування в разі переїзду під час проведення мобілізації;
    • з’являтись до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (далі — ТЦК) і військових частин після оголошення мобілізації;
    • мати при собі військово-обліковий документ разом з документом, що посвідчує особу, які пред’являють за вимогою згідно закону;
  • встановлюють вимоги до повісток про виклик до ТЦК, а також порядок їх вручення громадянам України;
  • уточнюють підстави для надання відстрочки та звільнення від призову на військову службу під час мобілізації, а також синхронізація норм із підставами для звільнення з військової служби. Зокрема, право на відстрочку мають особи:
    • які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю І чи II групи та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи за умови, що такі особи з інвалідністю обрали військовозобов’язаного для  здійснення за ними догляду;
    • які є опікунами особи з інвалідністю І чи ІІ групи, визнаної судом недієздатною;
    • члени сім’ї першого ступеню споріднення особи з інвалідністю I групи, зайняті постійним доглядом за особою з інвалідністю І групи (не більше одного члена сім’ї) за умови, що такі особи з інвалідністю обрали військовозобов’язаного для  здійснення за ними догляду;
    • члени сім’ї першого ступеню споріднення особи з інвалідністю II групи або особи, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребує постійного догляду, зайняті постійним доглядом за такими особами (не більше одного члена сім’ї) за умови, що такі особи з інвалідністю обрали військовозобов’язаного для здійснення за ними догляду;
    • жінки, які перебувають у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, а також якщо дитина потребує домашнього догляду тривалістю, визначеною в медичному висновку, але не більш як до досягнення нею шестирічного віку;
    • вагітні жінки;
    • тільки діючі народні депутати України та депутати ВР АР Крим;
  • встановлюють, що призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:
    • здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої̈ та вищої̈ освіти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий за однією спеціальністю (фахом);
    • докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти;
    • наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають вчене звання та/або науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів фахової передвищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах професійної (професійно-технічної) чи загальної середньої освіти за основним місцем роботи на повну ставку;
  • встановлюють, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації упродовж двох років з дня звільнення з військової служби військовозобов’язані, які проходили військову службу під час дії правового режиму воєнного стану та були звільненні зі служби у запас. Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою.
  • встановлюють, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані з числа громадян, які проходили військову службу та були звільнені зі служби у запас у зв’язку із звільненням з полону. Такі особи можуть бути призвані на військову службу за їх згодою;
  • визначають, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації упродовж шести місяців військовозобов’язані з числа громадян, які були звільненні зі строкової військової служби під час дії воєнного стану;
  • встановлюють, що право на відстрочку від призову не мають держслужбовці, працівники БЕБ, Державної виконавчої служби України та прокуратури;
  • уточнюють порядок бронювання для військовозобов’язаних, які працюють в органах держвлади, інших держорганах. Зокрема, на посадах держслужби категорії «А» — всі військовозобов’язані, а для держслужби категорії «Б», «В» — до 50% кількості військовозобов’язаних;
  • уточнюють підстави для звільнення з військової служби. Зокрема, звільнення:
    • за власним бажанням (для військовослужбовців із числа іноземців та осіб без громадянства, які проходять військову службу за контрактом у ЗСУ, Державній спеціальній службі транспорту та Нацгвардії України);
    • у зв’язку з інвалідністю І та ІІ групи (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу);
    • у зв’язку із звільненням з полону (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу та/або проти них не порушили кримінальне провадження, передбачене законами України);
    • у зв’язку з обранням народним депутатом України, депутатом ВР АР Крим;
    • у зв’язку з закінченням строку служби (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу) в разі безперервної служби під час дії воєнного стану упродовж 36 місяців та закінчення строку контракту або у разі закінчення строку контракту укладеного під час дії воєнного стану;
    • у зв'язку із проведенням організаційних заходів у розвідувальних органах України, СБУ, у зв’язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів — за неможливості їх використання на службі (для осіб вищого офіцерського складу);
  • уточнюють норми, що стосуються проведення випробування під час прийняття на військову службу за контрактом;
  • виключають з переліку висновків військово-лікарських комісій висновку про обмежену придатність до військової служби;
  • виключають строкову військову службу — як виду військової служби та звільнення зі служби у запас всіх військовослужбовців строкової військової служби;
  • запроваджують для громадян України базову загальновійськову підготовку до 3 місяців для всіх громадян віком від 18 до 25 років при всіх навчальних закладах;
  • запроваджують базову військову службу за бажанням до 25 років для тих, хто не пройшов базову загальновійськову підготовку;
  • встановлюють обмеження прав громадян України, які ухиляються від взяття на військовий облік та проходження військової служби;
  • надають повноваження Нацполіції щодо участі у заходах мобілізації;
  • встановлюють додаткові вимоги щодо можливості проходження державної служби або служби в поліції тільки після проходження базової загальновійськової підготовки або військової служби;
  • залучають до заходів рекрутингу на військову службу ЦНАПи, центри зайнятості та центри рекрутингу;

У разі прийняття Закон набере чинності через один місяць з дня, наступного за днем його опублікування. Окремі положення наберуть чинності за вісім місяців з дня, наступного за днем його опублікування.

Прикінцевими та перехідними положеннями встановлюють норми щодо:

  • ротації (заміни) військовослужбовців, які беруть безпосередню участь у відсічі збройної агресії проти України;
  • порядку звільнення військовослужбовців строкової військової служби;
  • окремих обов’язків громадян у зв’язку з прийняттям цього Закону;
  • переогляду обмежено придатних громадян;
  • переходу на військовий облік військовозобов'язаних та резервістів розвідувального органу Міноборони.


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Розрахунок компенсації за невикористану відпустку 2025

Невикористану відпустку можна замінити грошима. Проте за певних умов. З’ясуємо, як та коли виплачується компенсація за невикористану відпустку, як її розрахувати за різних ситуацій. Розглянемо порядок оподаткування та обліку компенсації невикористаної відпустки
517314

Річна премія в агросекторі: як оподаткувати та врахувати в середній зарплаті

Професійні свята завжди мають особливе значення, адже це гарна нагода відзначити працю фахівців. А коли до таких подій додають ще й грошову подяку — вдвічі більша приємність. Дізнайтеся, як правильно оподаткувати та показати у звітності винагороду. На прикладах потренуєтеся враховувати премію до середньої зарплати для різних виплат
37

Облікова політика підприємства—2025: як внести зміни й на що зважати

В обліковій політиці підприємство закріплює свій вибір у варіативних правилах ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності. Або ж — зазначає свій підхід до обліку, якщо нормативка не передбачає варіантів обліку щодо окремих операцій. Облікова політика не раз була надійним помічником підприємств під час судових тяжб із податківцями. Тож підходьте до її розробки стратегічно, а головне — дотримуйтесь обраних в ній правил, щоб сформувати механізм захисту у разі претензій фіскальних органів та можливих судових спорів
114720

Договір про надання поворотної фінансової допомоги

Скачати бланк договору поворотної фінансової допомоги, а також дізнатися про вимоги до договору поворотної фінансової допомоги, та на який максимальний строк можна укласти договір про поворотну фінансову допомогу зможете — у консультації
48392

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді