Як бізнесу відновити платоспроможність або ефективно збанкрутувати: рекомендації Мін’юсту

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Процедура банкрутства може бути дієвим механізмом для оздоровлення фінансово-господарської діяльності та відновлення платоспроможності. За яких умов можна ефективно збанкрутувати — розповіла Валерія Коломієць, заступниця Міністра юстиції України з питань європейської інтеграції.

straf.jpeg

⚡ ЄСВ для ФОП знов обов’язковий — 2025 ⚡

Нині в разі виникнення заборгованості контрагента «кредитор» має право:

  • звернутися до суду з позовом до боржника;
  • ініціювати відкриття судової справи про банкруство боржника.

За першого варіанта суд має вирішити:

  • чи дійсно існує спір;
  • чи мали місце форс-мажорні обставини, через які боржник не виконав зобов’язання. Форс-мажорні обставини звільняють від відповідальності за неможливість виконати зобов’язання, але не знімають обов’язку його виконати.

У результаті судового розгляду позивач може отримати рішення суду, за яким борг можна буде стягнути у примусовому порядку.

Заважте, що повномасштабна війна не є форс-мажором автоматично. Форс-мажор поширюється не на всю територію держави з 24.02.2022. Він діє лише щодо осіб, які дійсно не могли виконати свої бізнес-зобов’язання через активні бойові дії.

Звернення до суду з ініціативою банкрутства чи відновлення платоспроможності надає різноманітні варіанти як боржникові, так і позивачу.

Процедура банкрутства — не лише інструмент для ліквідації і виходу бізнесу з ринку, а й дієвий механізм оздоровлення фінансово-господарської діяльності та відновлення платоспроможності.

Кодекс України з процедур банкрутства передбачає такі механізми, як:

  • розпорядження майном боржника;
  • санація боржника;
  • ліквідація банкрута;
  • реструктуризація боргів боржника;
  • погашення боргів боржника.

Під час санації боржника проводять заходи, які можуть покращити та відновити діяльність підприємства, а також вийти з боргової ями. Йдеться про відстрочення, розстрочення або прощення боргу, реструктуризацію підприємства, перепрофілювання виробництва чи зміну виробничої структури боржника тощо. Щоб скористатися цією можливістю, відкрити справу про банкрутство слід одразу після того, як виявили ознаки неплатоспроможності.

Щоб проводити процедуру відновлення платоспроможності та банкрутства в умовах воєнного часу, розробили законопроєкт «Про внесення змін до Кодексу України з процедур банкрутства щодо застосування процедур банкрутства у період дії воєнного стану» № 7442. Наразі парламент очікує його прийняття.

Серед головних нововведень, що передбачає законопроєкт № 7442:

  • надали боржнику можливість ініціювати справу про неплатоспроможність, якщо він уклав відповідну угоду з арбітражним керуючим. В цій угоді сторони визначають розмір та порядок оплати послуг, спроможність боржника тощо;
  • ввели такий інститут, як запит арбітражного керуючого, що фактично є аналогом адвокатського запиту.

Одна з найбільших проблем процедури банкрутства — її тривалість, що часто призводить до неефективності. Тож спрощення цієї процедури може ефективно вплинути як на тривалість провадження, так і на задоволення вимог кредиторів, захист та відновлення інтересів боржника.

Щоб ефективно продовжувати працювати в умовах війни, підприємці мають використовувати правовий інструментарій для вирішення кризових ситуацій. Процедура відновлення платоспроможності та банкрутства — один з цих інструментів.

За інформацією Мін’юсту


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Звіт про відповідність резидента Дія Сіті: як заповнити і коли подати

1 червня — дедлайн подання Звіту про відповідність резидента Дія Сіті та незалежного висновку. У цій консультації знайдете все, на що треба зважити, аби не втратити правових та податкових преференцій
45

Як відобразити в обліку та оподаткувати спецодяг

Безплатно забезпечити працівника спецодягом, спецвзуттям та іншими засобами індивідуального захисту (ЗІЗ) на роботі — це обов’язок роботодавця. Правильно відобразити це в обліку — обов’язок бухгалтера. У консультації — як придбати та оформити ЗІЗ, як їх облікувати і списати з різними варіантами оподаткування
65196

Малоцінні необоротні матеріальні активи: відображаємо в обліку

Малоцінні, але необхідні, особливо в офісі. Хто відмовиться в спеку від кондиціонера чи в холод від обігрівача? Принтери, сканери, ксерокси, меблі, кондиціонери — більшість офісного обладнання належить до малоцінних необоротних матеріальних активів. Сьогодні про основні нюанси обліку малоцінних необоротних матеріальних активів
275282

Малоцінні швидкозношувані предмети (МШП)

Малоцінний в обліку не означає не потрібний у господарстві. Без цих дрібниць взагалі може зупинитися виробничий процес, оскільки без спецодягу та інструментів робітники не будуть працювати. Такі об’єкти, як правило, відображаються в обліку як малоцінні швидкозношувані предмети (МШП). У консультації — про визначення, облік та списання МШП
311322

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді